در این طرح با استفاده از ظرفیت و پشتیبانی علمی و بازرگانی مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی به همراه همیاری و مشارکت معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج سازندگی و... سنت به ایجاد واحدهای دامداری کوچک پربازده در مناطق روستایی (دهستان‌های محروم استان خراسان رضوی) اقدام می‌شود.

در مسیر اقتصاد مقاومتی/ طرح‌های توسعه‌ای و اشتغالزایی در دستور کار مؤسسات وابسته به آستان قدس

«مهندس محمدصادقی شاهرخت» در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: یکی از این طرح‌ها، افزایش چهار برابری ظرفیت مجتمع دامپروری کنه بیست رضوی در مکان فعلی آن (حدود ۲۰ کیلومتری مشهد) می‌باشد، به گونه‌ای که در این طرح پیش‌بینی شده است تعداد دام شیری این مجتمع از ۸۵۰ رأس گاو شیری به تعداد حدود ۳۵۰۰ رأس دام دوشا (شیری) رسیده و متعاقب آن میزان شیر تولیدی در این مجتمع از روزانه ۳۵ تن به حدود ۱۴۰ تن در روز افزایش یابد.

وی ادامه داد: عمده مراحل این طرح عبارت است از ساخت جایگاه نگهداری دام و ساخت واحد شیر دوشی مناسب می‌باشد که متعاقب آن ۴۴ واحد دوشنده شیردام در این طرح به حدود ۱۶۰ واحد افزایش می‌یابد.

سرپرست این مؤسسه تأکید کرد: از دیگر مراحل اجرای این طرح، انتقال دام‌های مازاد(اضافی) از داخل مجتمع‌های دامپروری تحت پوشش این مؤسسه به محل مجتمع دامپروری کنه بیست رضوی بوده که امیدواریم با انجام سایر مراحل به هدف اصلی در این طرح نائل آییم.

مهندس صادقی بیان داشت: مراحل اجرایی این طرح از اوایل خردادماه سال جاری آغاز و با توجه به اینکه ساخت واحدهای دوشنده شیردام در این طرح حدود یک سال به طول می‌انجامد و مراحل انتقال دام‌های اضافی نیز به این مجتمع باید انجام شود، پیش‌بینی می‌شود اجرای نهایی این طرح حدود دو سال به طول انجامد و در سال ۱۳۹۸ شاهد اتمام موفقیت آمیز این طرح باشیم.

وی علت اصلی توسعه مجتمع دامپروری کنه بیست رضوی را داشتن گواهینامه(گرید مربوطه) IMF grade و ظرفیت مناسب جهت تولید شیرخام برای استفاده در صنعت تولید شیرخشک نوزادان در این مجتمع دانست و افزود: داشتن ارزش افزوده مناسب برای فروش شیرخام این مجتمع و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کمک به تولید صنایع داخلی کشور، کاهش واردات شیرخشک از خارج، تأمین امنیت غذایی (برای نوزادان)، اشتغالزایی و... از جمله دلایل اجرای این طرح می‌باشد، ضمن اینکه در صورت اجرای نهایی این طرح برای حدود ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم مناسب ایجاد می‌شود.

طرح اشتغال روستایی

سرپرست این مؤسسه به یکی دیگر از طرح‌های مؤسسه مزبور با نام «طرح ایجاد اشتغال روستایی با استفاده از دام کوچک پربازده) اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح با استفاده از ظرفیت و پشتیبانی علمی و بازرگانی مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی به همراه همیاری و مشارکت معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج سازندگی و... سنت به ایجاد واحدهای دامداری کوچک پربازده در مناطق روستایی (دهستان‌های محروم استان خراسان رضوی) اقدام می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را تولید گوشت گوسفندی با بازده و راندمان بالا جهت تأمین بازار گوشت استان و متعاقب آن کشور اعلام کرد.

مهندس صادقی اضافه کرد: مراحل مطالعاتی این طرح انجام شده و هم اکنون در حال بررسی‌های اجرایی لازم در معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری (۱۳۹۶) با همکاری نهادها و دستگاه‌های مربوط مراحل اجرایی این طرح آغاز شود.

وی با اشاره به نقش این مؤسسه در اجرای این طرح گفت: ارائه راه کارهای مشورتی علمی، انجام مشاوره‌های فنی و تخصصی، همکاری در جهت ایجاد و احداث واحدهای گوسفند داری روستایی با شرایط مناسب، کمک به ارتقای بهره‌وری در تولیدات دامی در روستاهای مورد نظر در این طرح و... از جمله فعالیت‌های این مؤسسه در اجرای طرح مزبور می‌باشد.

سرپرست این مؤسسه خاطرنشان کرد: تأمین کننده بودجه این طرح پس از تصویب و تأیید، معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی کمیته امداد مستضعفان و بسیج سازندگی بوده و پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح حدود دویست خانوار روستایی (در روستاهای محروم مورد نظر) در مرحله آزمایش این طرح مورد توجه جدی و هدف اصلی از اجرای این طرح قرار گیرند.

طرح همکاری مشارکتی در عرصه دام

مهندس صادقی در ارتباط با اجرای طرح مشارکتی در این مؤسسه بیان داشت: یکی دیگر از طرح‌های این مؤسسه، همکاری به صورت مشارکتی با متقاضیان فعالیت در عرصه تولید دام شیری، گوشتی، گوسفندداری، طیور، شیلات و... می‌باشد که در حال حاضر مراحل مطالعاتی آن انجام و در حال بررسی‌های اجرایی در سازمان اقتصادی رضوی بوده که این سازمان خود یکی از متولیان انجام طرح‌های اشتغالزایی در حوزه‌های مختلف بوده که در صورت فراهم بودن شرایط لازم و مناسب، مراحل عملیاتی آن‌ها در سال جاری و سال‌های آینده اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.