وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای خط راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ بیرجند ‌۵ میلیارد دلار هزینه دربر دارد.

هزینه ‌۵ میلیارد دلاری اجرای خط راه‌آهن چابهار - زاهدان - بیرجند

به گزارش قدس آنلاین، عباس آخوندی عصر امروز در نشست ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، معاونین وزیر راه و شهرسازی، تعدادی از نمایندگان استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن اجتماعات استانداری  برگزار شد، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان در منطقه به گونه‌ای است که ظرفیت ارتباطات فراسرزمینی دارد.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای افزایش نرخ بهره‌وری و توجیه اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در استان سیستان و بلوچستان  صورت گرفته، بنابراین این استان را باید با نگاه فراسرزمینی و منطقه‌ای ببینیم.

وی با بیان اینکه حوزه توسعه سیستان و بلوچستان یک حوزه تمدن ایران شهری است گفت: این حوزه تمدنی ایران شهری در منطقه تا شبه قاره هند ادامه دارد و می‌تواند کل افغانستان رو پوشش دهد، بنابراین باید با نگاه برون مرزی رابطه عملکردی فرهنگی، تجاری و اقتصادی را بین این منطقه و این حوزه تمدنی برقرار کنیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: پروژه‌های توسعه‌ای بسیار خوبی در این استان در حوزه‌های مختلف صنعت، گردشگری و زیرساخت‌ها در حال اجراست اما اقدامات انجام شده در برابر ظرفیت‌های استان بسیار ناچیز است و می‌طلبد بیش از این استفاده و بهره ببریم.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  باید خودمان را برای گام‌ها و اقدامات بزرگتر در استان آماده کنیم، تأکید کرد: در بحث توسعه و اقتصاد مقاومتی، فعالیت‌های اقتصادی باید در یک محیط فراسرزمینی و ملی باشد که این موضوع ما را بر این داشت که در طراحی‌ها  از ابتدا دامنه و حوزه نفوذ گسترده‌ای را برای پروژه‌ها در نظر بگیریم.

وی در مورد توسعه شبکه‌های ارتباطی گفت: شبکه‌های زیرساختی جاده‌ای، هوایی، ریلی و حمل و نقل دریایی در استان باید به شبکه‌های منطقه‌ای وصل شوند. بندر چابهار را باید با اقتصاد حاکم بر اقیانوس هند و دریای عمان پیوند بدهیم چرا که بدون این پیوند، سرمایه‌گذاری‌های کلان این منطقه مفهوم پیدا نمی‌کند.
 
آخوندی در مورد اجرای خط راه آهن چابهار- زاهدان- بیرجند نیز گفت: این پروژه عظیم 4 تا 5 میلیارد دلار هزینه در بردارد  که فقط در حالتی این اعتبار می‌تواند مفهوم اقتصادی داشته باشد که هم شبه قاره هند و هم محور جاده ابریشم تا چین  و کریدور شمال به جنوب را پوشش دهد و در غیر این صورت تنها جنبه عمران داخلی پیدا می‌کند.
 
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در اجرای این شبکه ریلی با احداث آن از مسیر زاهدان- زابل و بیرجند موافقم، چون معتقدم در این مسیر باید تمام نقاط و مراکز جمعیتی زیرپوشش قرار بگیرد و "میلک" هم می‌تواند به صورت آنتنی به این شبکه متصل شود.
 
وی با بیان اینکه موافقت اصولی پروژه فرودگاه بزرگ چابهار صادر شده، گفت: سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های بزرگی چون فرودگاه چابهار با 2 هزار هکتار زمین، باید در بعد منطقه بازیافت شود چرا که با مجموعه پروازهایی که در داخل کشور انجام می‌شود، این سرمایه‌گذاری قابل جبران نیست.
 
آخوندی بر تدوین برنامه  پنج ساله  در 4 حوزه حمل و نقل ترکیبی استان تأکید کرد و افزود: در هر حوزه باید طرح پن جساله تدوین  و لوازم  الزامات برای پیشبرد طرح  تهیه شود. وی همچنین در مورد پیشنهاد تخفیف ویژه سود بازرگانی در بندر چابهار گفت که باید این موضوع باید به صورت دقیق مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح توسعه منطقه جنوب شرق کشور  شامل سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان افزود: دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی باید از یافته‌های  این طرح استفاده کند و برای جلسه بعدی گزارش دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.