۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
کد خبر: 544932

سیامانتو بارسقیاس، منتقد سینما، درباره نقش منفی ارامنه در دو فیلم اکسیدان و مادر قلب اتمی یادداشت انتقادی نگاشته است.

دو فیلم و نقش منفی ارامنه و مسیحیت

به گزارش قدس آنلاین، سیامانتو بارسقیاس، منتقد سینما، درباره نقش منفی ارامنه در دو فیلم اکسیدان و مادر قلب اتمی یادداشت انتقادی نگاشته است که به‌شرح زیر است:

قاچاقچی فیلم اکسیدان برای دریافت ویزای شخصیت اصلی، پیشنهاد تغییر دین از مسلمانی به مسیحیت را می‌کند و دو شخصیت به کلیسای کاتولیک رفته و لباس کشیش را می‌دزدند، بعد از اتفاقاتی کشیش حاضر می‌شود جواد عزتی را تعلیم داده و به او حکم تأییدیه بدهد تا به‌عنوان کشیش ویزای پناهندگی در انگلیس بگیرد. طی این آموزش‌ها موارد زیر را مشاهده می‌کنیم:

برای تعمیر سنگ‌های قبرستان صلیب را شبیه حضرت عیسی بر دوش می‌گیرند.
شخص مسیحی برای ازدواج پیش کشیش می‌آید، می‌پرسد برای ازدواج با مسلمان تغییر دین از نظر مسیحیت ایرادی ندارد که کشیش اعلام می‌کند نه ایرادی ندارد.
در ساندویچی آندره بعد از گرفتن ساندوچ پرسیده می‌شود ساندویچ حلال است یا نه و بدون اینکه به ساندویچ لب بزنند از مغازه خارج می‌شوند.
در سکانس تغییر دین حتی کشیش با شخص مسیحی که می‌خواهد دین را عوض کند همراهی می‌کند که این شخصیت کشیش را جریحه‌دار می‌کند.
جناب آقای حامد محمدی، کارگردان محترم فیلم «به کجا چنین شتابان؟»، مگر ما ارامنه چه هیزم تری به شما فروخته‌ایم که این‌گونه رفتار می‌کنید؟ مگر چه‌کار خلاف عرفی انجام داده‌ایم که باز مهر نجس بودن را به پیشانی ارامنه زدید؟ مگر غیر از این بوده که در هرجا آبادکردنی بوده ارامنه به‌نوبه خود انجام وظیفه کردند؟ خواهشاً کمی تفکر بفرمایید و تحقیق!

اما در فیلم مادر قلب اتمی شخصیت «آرینه» با بازی ترانه علیدوستی، از اهالی کلیسا بوده و در گروه کر کلیسا خوانندگی کرده و پدر او کشیش کلیسا است و مادر و برادرش در کلیسا نوازندگی می‌کنند. در این فیلم دختران ارمنی را عرق‌خور سوءاستفاده کننده از موقعیت مسیحی بودن (در سکانسی از فیلم که پلیس آرینه را به‌جرم تند رانندگی کردن توقیف می‌کند و می‌فهمد که عرق خورده است، آرینه می‌گوید: «مسیحی‌ام هااااااا...») لات و بی‌قیدوبند معرفی کرده است.

این فیلم هیچ محتوایی ندارد و به‌طور زیرکانه‌ای دختران ارامنه را بد جلوه داده است؛ جناب آقای علی احمدزاده، کارگردان محترم فیلم، در فیلم می‌گویید آرینه فرد مذهبی است. آیا شما آگاهید کسانی که به این شدت مذهبی هستند آهنگ‌های جاز و متال گوش نمی‌کنند؟ آیا آگاهی دارید که چنین افرادی دارای چهارچوب خاص خود هستند و به‌غیر از افراد کلیسای خود با هیچ کس طرح دوستی ندارند؟ دختران ارمنی نمونه بارز صداقت، پاکی، نجابت هستند و اهل خانواده که در هیچ جای دنیا نظیر آنها را پیدا نخواهید کرد، شما در فیلم خود این را ۱۸۰ درجه وارونه توصیف کرده‌اید.

سینمایی که شما در آن فعالیت می‌کنید، حاصل زحمات بنیانگذار آن مرحوم «آوانس اوگایانس» هست، آن زمان که سپنتا در هندوستان فیلم می‌ساخت، اوگایانس در ایران فیلم ساخت و مدرسه فیلم ابداع کرد. حال متأسفم برای شما که برای پر کردن کارنامه هنری خود از هر توهین و ناسزاگویی به ارامنه دریغ نکرده‌اید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.