ساکنان برخی مناطق ولایت غزنی و اقوام کوچی پس از پادرمیانی طالبان توافق کردند تا کوچی‌ها از رفتن به مناطق شهرستان «جغتو» خودداری کنند.

پادرمیانی طالبان بین مردم غزنی و اقوام کوچی در جنوب شرق افغانستان

به گزارش قدس آنلاین، پادرمیانی طالبان بین اقوام کوچی‌ و ساکنان شهرستان «جغتو» در ولایت «غزنی» موجب شد تا آنها در برخی از مناطق این ولایت با دام‌های خود رفت و آمد نکنند.

برخی از نمایندگان شهرستان جغتو در غزنی می‌گویند که این تصمیم با پادرمیانی طالبان صورت گرفته است.

گفته می‌شود که کوچی‌ها و مردم شهرستان جغتو توافق‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که براساس آن، پس از این کوچی‌ها حق رفتن به مناطق «دره ترکان» جغتو و برخی از مناطق دیگر این شهرستان را ندارند.

براساس توافق صورت‌گرفته میان دو طرف، کوچی‌هایی که مدارک قانونی در دست نداشته باشند حق کوچ و رفتن به محلات دیگر شهرستان جغتو در ولایت غزنی را ندارند.

«سید علی آغا» یکی از نمایندگان شهرستان جغتو به آواپرس گفته است که کوچی‌ها با وجود اینکه هیچ مدرک قانونی در اختیار ندارند در بسیاری از موارد با دام‌های خود به مناطق شهرستان جغتو به‌ویژه در دره «ترکان» سرازیر می‌شدند.

به‌گفته وی این کوچی‌ها از علفزارها و زمین زراعتی مردم دره ترکان به‌عنوان چراگاه استفاده می‌کردند، اما براساس توافق جدید میان نمایندگان دره ترکان و کوچی‌ها با همکاری طالبان پس از این آنها حق رفت‌وآمد به این مناطق را ندارند.

همه‌ساله با گرم شدن هوا کوچی‌ها با دام‌های بسیار به مناطقی در مرکز افغانستان سفر می‌کنند که در بسیاری از این موارد درگیری‌های مسلحانه به‌وجود می‌آید.

به‌گفته بسیاری از روستائیان، کوچی‌ها مسلح هستند و بدون در دست داشتن مدارک موثق قانونی، از چراگاه‌ها و زمین‌های زراعتی آنها استفاده می‌کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.