«جمال الخضری» با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از فلسطین گفت: اقدام یونسکو در اشغالی خواندن قدس، کار را برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو بیش از پیش سخت کرد.

گزارش اخیر «یونسکو» انتقال سفارت آمریکا به قدس را سخت‌تر کرد

به گزارش قدس آنلاین، سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی وابسته به سازمان ملل متحد اخیرا با صدور گزارشی اعلام کرد که شهر قدس، یک شهر اشغالی است که یهودیان هیچ ارتباطی با آن ندارند. گزارش این سازمان با اعتراض شدید مقامات رژیم صهیونیستی مواجه شد. این گزارش در شرایطی ارائه شد که صهیونیستها به دنبال جلب رضایت ایالات متحده آمریکا برای انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس اشغالی بود. از سوی دیگر، جنبش مقاومت مردمی حماس چندی پیش سند سیاسی جدید خود را منتشر کرد؛ سندی که محتوای آن موجب شد تا برخی تصور کنند این جنبش به دنبال دست کشیدن از گزینه مقاومت است. در همین ارتباط و همچنین در خصوص مسائل دیگر مرتبط با مسأله فلسطین، گفتگویی را با «جمال الخضر» نماینده مجلس قانونگذاری فلسطین و همچنین رئیس کمیته مقابله با محاصره غزه انجام شده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛ 

*اخیرا «صائب عریقات» از مقامات ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده است که این تشکیلات، جنبش حماس را یک جنبش تروریستی نمی داند. به نظر شما آیا چنین اظهاراتی می تواند نقش مؤثری در تحقق آشتی ملی فلسطین ایفا کند؟

بدون شک مسأله آشتی ملی در فلسطین، مسأله بسیار مهمی محسوب می‌شود و تمامی طرف‌های حاضر در عرصه سیاسی فلسطین باید در همین راستا حرکت کنند. با وجود اختلافاتی که میان احزاب و جریان های سیاسی فلسطین وجود دارد، اما تحقق آشتی ملی یکی از امیدهای ملت فلسطین است و نباید این امید را از آنها گرفت. باید در این زمینه اقدامات فوری انجام داد تا هرچه سریعتر اختلافات به پایان برسد. این اختلافات، آسیب های فراوانی را به دنبال آورده و در آینده نیز آسیب های زیادی را به ملت فلسطین وارد خواهد کرد.

*اخیرا جنبش حماس، سند سیاسی جدید خود را منتشر کرده اند. برخی براین باورند که جنبش مقاومت اسلامی حماس با سندی که منتشر کرده است، عملا به نوعی از گزینه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی عقب نشسته اند. این مسأله را چگونه ارزیابی می کنید؟

اینگونه تصور نمی کنم که حماس  از مقاومت عبور کرده باشد؛ باید به این نکته توجه داشت که مقاومت با تاکتیک ها و روش های مختلفی صورت می گیردتا زمانی که اشغالگری در فلسطین وجود دارد و اشغالگران نیز به حیات خود ادامه می دهند، بدون شک مقاومت در برابر آنها نیز ادامه دارد و هیچیک از گروه های مقاومت از جمله حماس از این گزینه عدول نخواهند کرد. من اینگونه تصور نمی کنم که حماس در سند سیاسی جدید خود از مقاومت عبور کرده باشد. باید به این نکته توجه داشت که مقاومت با تاکتیک ها و روش های مختلفی صورت می گیرد و چنین مسائلی تنها تغییر در تاکتیک است و نه ایجاد تغییر در هدف. شاید حماس تاکتیک جدیدی را اتخاذ کرده باشد، اما بدون شک عدول از گزینه مقاومت از سوی آن صورت نگرفته است.

*«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هرازچندگاهی بر لزوم اقدام جدی اسرائیل برای پایان دادن به حضور گروه های مقاومت در فلسطین و به ویژه در نوار غزه تأکید می کند. از دیدگاه شما آیا اسرائیل قادر به پایان دادن به حضور مقاومت در اراضی اشغالی است؟

امروز تمامی گروه های فلسطینی بر لزوم مقاومت در برابر اسرائیلی ها تأکید دارند. اقدامات اسرائیل مشکلات زیادی را برای مردم فلسطین به وجود آورده است. مردم فلسطین با رنج و اندوه های فراوانی مواجه هستند. تمامی گروه های فلسطینی که به گزینه مقاومت اعتقاد دارند، در فلسطین ریشه دوانده اند و اسرائیل نمی تواند با آنها کاری انجام دهد. امروز مردم فلسطین با تمام قدرت خود در کنار گروه های حامی مقاومت ایستاده اند و اسرائیل نمی تواند اقدامی را علیه گروه های مقاومت صورت دهد. اینکه گفته می شود باید به حضور گروه های مقاومت در فلسطین پایان دهیم، امکانپذیر نیست.

*زمزمه های زیادی مبنی بر تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به قدس اشغالی شنیده می شود. هرچند که ترامپ این مسأله را به تعویق انداخته است، اما آیا به نظر شما در آینده ممکن است چنین طرحی عملیاتی شود؟ در صورت عملیاتی شدن این طرح، پیامدهای آن چه خواهد بود؟

آمریکا در شرایطی نیست که بتواند نسبت به انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس مبادرت ورزد؛ گزارش اخیر سازمان یونسکو بدون شک کار را برای آمریکایی ها سخت تر از گذشته ساخته استانتقال سفارت ایالات متحده آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی، تصمیمی بسیار سخیف است. من تصور نمی کنم که هیچیک از کشورهای منطقه‌ای و بین المللی با این تصمیم موافق باشند. در این خصوص نکته قابل توجه این است که چندی پیش سازمان یونسکو با ارائه گزارشی صراحتا اعلام کرد که قدس یک شهر اشغالی است. این سازمان اعلام کرد که ادعاهای اسرائیل مبنی بر ارتباط یهودیان با قدس، کاملا باطل است. بنابراین، در چنین اوضاعی آمریکا در شرایطی نیست که بتواند نسبت به انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس اشغالی مبادرت ورزد. گزارش اخیر سازمان یونسکو بدون شک کار را برای آمریکایی ها سخت تر از گذشته ساخته است. اکنون آمریکایی ها برای اتخاذ چنین تصمیمی با موانع سختی نیز مواجه هستند.

*نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسأله فلسطین و پشتیبانی از فلسطینیان در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی در طول دهه های اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران طی سالهای متمادی گذشته ثابت کرده است اهمیت بسیار ویژه ای به مسأله فلسطین می دهد و حل و فصل مسأله فلسطین برای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران همواره مواضع مقتدرانه ای در حمایت از حقوق ملت فلسطین اتخاذ کرده است. برگزاری همایش های بین المللی در حمایت از ملت فلسطین نیز یکی دیگر از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از مردم فلسطین و مسأله فلسطین به شمار می رود. جمهوری اسلامی ایران همواره برای پایان اشغالگری رژیم اسرائیل در فلسطین و پایان درد و رنج های مردم این کشور، تلاش کرده است. در طول سالهایی که سپری می شود هیچگاه شاهد کاهش سطح حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مردم فلسطین نبوده ایم. ایران به دنبال احقاق حقوق از دست رفته فلسطینیان است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.