بیرجند- دبیر شورای فرهنگی صنعت آب وبرق در خراسان جنوبی با بیان اینکه نرم مصرف بهینه آب بعد از مصرف شرب و خانگی از آن خراسان جنوبی است گفت: در حال حاضر ۴۲۰ روستا در خراسان جنوبی آب شرب ندارند و با تانکر آبرسانی می شوند.

۴۲۰ روستا در خراسان جنوبی آب شرب ندارند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ازبیرجند، حجت الاسلام علیرضا حسینی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهرستان بیرجند به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب اظهار داشت: اهمیت آب این ماده حیاتی و استراتژی و این نعمت اساسی الهی بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به احادیث قرآنی در خصوص صرفه جویی در مصرف آب افزود: قرآن می فرماید «ای مومنان از اصراف کاران و آنهایی که اهل فساد در زمین هستند اطاعت نکنید».

دبیر شورای فرهنگی صنعت آب وبرق در خراسان جنوبی با بیان اینکه اهل بیت عصمت و طهارت مفسران راستین قرآن کریم هستند بیان کرد: امام رضا (ع) در خصوص جایگاه و اهمیت آب که یکی از مهمترین نعمت ها است فرمودند «مزه آب، مزه زندگی است».

حسینی با اشاره به اینکه اگر آب نباشد زندگی در کار نیست تصریح کرد: بهترین نوشیدنی در دنیا آب است که ائمه معصومین در این راستا روایتی نقل کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت های عینی جامعه و شرایط جغرافیایی نشان می دهد از کل مساحت ایران تنها ۱۵ درصد از پوشش گیاهی برخوردارند و بیش از ۸۵ درصد کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شود.

دبیر شورای فرهنگی صنعت آب وبرق در خراسان جنوبی یادآور شد: از این رو انتظار بروز بحران آب در کشور غیر منطقی نیست و نباید فراموش کرد که بحران آب ریشه ای طولانی در کشور دارد.

حسینی اظهار داشت: حفر قنات ها و یافتن آب انبارهای مختلف در شهرهای ایران نشان می دهد که ایرانیان همواره با دغدغه دستیابی به آب روبرو بوده اند.

وی افزود: آمارهای سازمان هواشناسی کشور متوسط بارش ایران را ۲۴۸ میلیمتر تخمین زده به این ترتیب در حالی که ایران یک درصد جمعیت کل جهان را به خود اختصاص داده اما سهم کشورما از منابع آب تجدید پذیر تنها ۳۶ صدم درصد است.

دبیر شورای فرهنگی صنعت آب وبرق در خراسان جنوبیگفت: اگر نگاهی به تغییر بافت جمعیتی کشور در یک سده گذشته بیندازیم متوجه می شویم که ایران از کشوری سنتی و جمعیتی حدود ۷۰ درصد ساکن روستا به یک کشور در حالتهای شدن و شهرنشین تبدیل شده است.

حسینی با بیان اینکه با این شرایط و نیازهای جامعه صنعتی و شهری کشور ما نیازمند مقادیر زیاد مصرفی آب هستیم بیان کرد: به گفته معاون وزیر نیرو ابعاد بحران آب در کشور به حدی است که عمق چاه ها برای برداشت آب از ۵۰ متر به ۲۵۰ متر  رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۸ میلیارد مترمکعب بیشتر از استاندارد سفره های زیرزمینی از منابع آبی برداشت می شود تصریح کرد: طبق آماری که وزارت نیرو اعلام کرده است طی سال‌های گذشته حدود ۱۱۵ میلیارد مترمکعب از ظرفیت آب های زیرزمینی استفاده کرده ایم.

دبیر شورای فرهنگی صنعت آب وبرق در خراسان جنوبی یادآور شد: بخش عمده ای از نشست های زمین در برخی مناطق ناشی از همین مسئله بوده است برای مثال در خراسان جنوبی از چند سالی پیش شاهد این بحران بودیم.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر در دشت سرایان و درمیان باید بیش از ۲۴۰ متر حفاری شود تا به یک نقطه امن برسیم افزود: آنچه که همکاران ما برای تأمین امنیت آب در این منطقه تدارک دیدند بحث راه اندازی مجمع خیرین آبرسانی در استان و کشور است.

دبیر شورای فرهنگی صنعت آب وبرق در خراسان جنوبی بیان کرد: ما از خیرین تقاضا داریم هماهنگونه که در مباحث سلامت و درمان و غیره تلاش می کنند در این مسئله نیز به ما کمک کنند.

وی بحرانی ترین موضوع مصرف آب و منابع زیرزمینی را موضوع کشاورزی دانست و گفت: در این راستا کشاورزان باید با صرفه جویی در مصرف آب به کشور کمک کنند.

حسینی با بیان اینکه نرم مصرف بهینه آب بعد از مصرف شرب و خانگی از آن خراسان جنوبی است گفت: در حال حاضر ۴۲۰ روستا در خراسان جنوبی آب شرب ندارند و با تانکر آبرسانی می شوند.

وی اظهار داشت: باید فرهنگ سازی شود تا مردم در مصرف آب صرفه جویی کنند و همچنین صرفه جویی در مصرف برق را نیز باید در ساعات گرم سال مدنظر قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.