مدتی قبل گزارشی منتشر کردیم که حکایت خواندنی فعالیت‌های ویژه قرآنی شماری از هموطنان ما در روستاها بود. روستایی که سالیانه ۴۰ حافظ قرآن تربیت می‌کند یا روستایی که ۲۵۰ بانوی حافظ قرآن دارد، یا روستایی که دانشگاه مجازی قرآن دارد و روستایی دیگر که ۹۰ درصد مردم آن فعالیت قرآنی دارند و نیز خانواده‌های روستایی که چند حافظ قرآن دارند، از جمله این روستاها می‌باشد.

نبود سرفصل اعتباری ویژه فعالیت قرآنی در روستاها

قدس آنلاین-گروه استان ها- علی محمدزاده: مدتی قبل گزارشی منتشر کردیم که حکایت خواندنی فعالیت‌های ویژه قرآنی شماری از هموطنان ما در روستاها بود.

روستایی که سالیانه ۴۰ حافظ قرآن تربیت می‌کند یا روستایی که ۲۵۰ زن حافظ قرآن دارد، یا روستایی که دانشگاه مجازی قرآن دارد و روستایی دیگر که ۹۰ درصد مردم آن فعالیت قرآنی دارند و نیز خانواده‌های روستایی که چند حافظ قرآن دارند، از جمله این روستاها می‌باشد.

آنچه مسلم است همت و توکل فعالان قرآنی در روستاها موجب شده تا هر روز بر تابش این نور آسمانی در مناطق دور افتاده کشور افزوده و دامنه فعالیت‌های قرآنی در مناطق دورافتاده گسترده شود، اما آنچه به عنوان یک مطالبه جدی از سوی این دسته از فعالان قرآنی مطرح می‌شود، حمایت و پشتیبانی آنان از سوی متولیان حوزه فعالیت‌های قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، زیرا ایجاد و تجهیز مراکز قرآنی در محیط روستایی دشواری‌های بیشتری نسبت به شهرها دارد و تأمین هزینه‌های جاری با توجه به شرایط محیطی و اجتماعی روستاها دشوار است.

از این رو به منظور بررسی همین موضوع با مدیرکل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت وگو کردیم تا از روند حمایت از مراکز قرآنی روستایی بیشتر بدانیم.

۳۰ درصد فعالیت‌های قرآنی در مناطق روستایی

حجت الاسلام محمدعلی خسروی می‌گوید: براساس منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی باید ۳۰ درصد فعالیت‌های دستگاه‌های مرتبط در مناطق روستایی باشد، ولی در بخش حمایت‌های مالی سرفصل خاصی برای روستاها دیده نشده و به صورت عام می‌باشد که می‌تواند شامل روستاها و شهرها بشود.

وی می‌افزاید: در مجموع حمایت‌ها از فعالیت‌های قرآنی تا سال ۹۱ خوب بود و افزون بر کمک‌های عمومی به طور خاص مبالغی هم بابت هر نفر قبولی به مراکز پرداخت می‌شد که از ۲۰ تا ۳۰۰ هزار تومان متغیر بود.

هر چند در سال‌های بعد این روند تغییر کرد ولی در دو سال اخیر گام‌های خوبی در این بخش برداشته شده به طور مثال ۵ میلیارد تومان از بودجه وزارتخانه – که حدود یک پنجم کل اعتبارات را شامل می‌شود- برای حمایت از مؤسسات قرآنی در نظر گرفته شد.

کمک به آموزش قرآن در مناطق محروم

وی ادامه می‌دهد: همچنین مقرر شد از محل درآمد برگزاری آزمون کارکنان آموزش و پرورش مبلغی برای کمک به آموزش قرآن در مناطق محروم اختصاص یابد که پیشنهاد شد به طور میانگین رقمی در حدود ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ مرکز شاخص پرداخت شود.

خسروی می‌گوید: نکته مهم در این بخش تعریف ضوابط عام و یکسان برای مناطق شهری و روستایی است، زیرا مراکز شهری می‌توانند شرایط جذب اعتبارات را فراهم کنند، اما در مناطق روستایی چنین شرایطی وجود ندارد یا زمانبر است و در نتیجه مراکز روستایی موفق به جذب اعتبارات نمی‌شوند بنابراین به دنبال تعریف بسته‌های حمایتی خاص برای مناطق روستایی هستیم.

وی می‌افزاید: در سال جاری نیز با توجه به بودجه ۲۳ میلیاردی وزارتخانه که قول تخصیص دست کم ۸۰ درصد آن داده شده است، برنامه‌های ویژه‌ای برای فعالیت‌های قرآنی طراحی کرده‌ایم که امیدواریم بیش از پیش به اهداف تعریف شده نزدیک شویم.

وی اظهار می‌دارد: ۲۰ برنامه مدون طراحی شده که توجه بیشتر به فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم و روستایی در چند بخش در اولویت قرار دارد، از آن جمله می‌توان به ویژه برنامه «فاتحان آسمان» اشاره کرد که به طور خاص در پنج استان مرزی که از مناطق جنگی بودند، اجرا خواهد شد. همچنین توزیع قرآن و مفاتیح در مناطق روستایی از دیگر برنامه‌ها است.

حمایت از ۱۰۰ طرح پژوهشی مؤسسه‌های قرآنی

خسروی اضافه می‌کند: براساس یک برنامه دقیق مقرر شده است از ۱۰۰ طرح پژوهشی مؤسسات قرآنی حمایت شود که مؤسسات قرآنی مناطق روستایی هم در صورت ارائه طرح‌های قابل قبول می‌توانند از این کمک‌ها بهره‌مند شوند.

وی در پایان به تأکید ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر افزایش دو برابری بودجه این وزارتخانه در سال آینده اشاره کرده و می‌گوید: همچنان که در سال جاری بودجه این وزارتخانه نسبت به سال قبل افزایش داشته، برای سال آینده نیز مقرر شده تا برنامه‌های جامع‌تری طراحی و ارائه شود تا برای بودجه نویسی سال آینده سهم بیشتری به وزارتخانه تخصیص یابد تا بتوانیم با توان بیشتری در ترویج معارف قرآنی گام برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.