۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 545129

مشهد- انتقاد از رشد قارچ گونه عطاری‌های غیرمجاز، تجویز شبانه مرگ در عطاری ها، تجارت متادون در عطاری ها ،کشف ۵۰۰ هزار قرص ممنوعه از یک عطاری،کشف قرص و شربت های تقلبی متادون از یک عطاری تنها گوشه ای از تیترهای بسیاری از روزنامه ها و خبرگزاری هاست که برخی اوقات شاهد آن هستیم.

تجارت متادون در عطاری های غیر مجاز

قدس آنلاین-گروه استان ها-مهدی توحیدی: بسیاری از عطاری ها که به صورت غیر مجاز فعالیت می‌ کنند اقدام به فروش همه چیز، از داروهای خوش آب و رنگ گیاهی تا داروهای مخدر، روان گردان، ترک اعتیاد و حتی داروی سقط جنین! می کنند که اساساً هیچ کدام آن ها همان مقدمات دانش سنتی عطاری را هم ندارند چه برسد به دخالت در علم پزشکی.
متاسفانه این روزها بسیاری از عطاری ها تبدیل به داروخانه هایی پر رنگ لعاب شده اند که داروهای اعتیاد آور را حتی بدون هیچ مجوزی به بیماران خسته از قرص های شیمیایی می دهند و به عنوان اینکه همه چیز گیاهی است و هیچ خطری ندارد این داروها را می فروشند.
براساس تحقیقات پزشکی قانونی کشور، بیش از ۹۰ درصد از داروهای ترک اعتیاد گیاهی که در عطاری ها به فروش می رسد حاوی داروی شیمیایی «دیفنوکسیلات» است که این ماده خود اعتیادآور است. علاوه بر آن این روز ها ترامادول را نیز عطاری ها به عنوان ماده ترک اعتیاد می فروشند که این دارو به عنوان یکی از داروهای اعتیادآور و روانگردان شناخته می‌شود.
در همین خصوص، مسئول یکی از عطاری های قدیمی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه عطاری حرفه مقدسی است که در آن عطاران به شیوه و روش خود به بررسی و شناسایی خواص گیاهان در مداوای بیماری ها می پرداختند، افزود: برخی افراد سودجو به دنبال خدشه زدن به جایگاه اجتماعی این شغل اصیل و شریف در جامعه هستند.
وی ادامه داد: همین مسئله موجب شده است تا در برخی موارد شاهد عرضه داروهای گیاهی با این عنوان هستیم که در قالب داروی لاغری از داروهای ترکیبی و روان گردان ها استفاده می شود.  

نسخه‌نویسی با جست‌وجوی اینترنتی

مدیر یکی دیگر از عطاری های با سابقه هم با اشاره به اینکه این روزها برخی متخلفان وعطاری های بدون مجوز، با کمک جست ‌وجوی اینترنتی، پرس‌وجو از دیگران و یا خواندن برخی کتاب‌ها، داروی گیاهی وسنتی تجویز می‌کنند ، به خبرنگار ما می گوید:این داروهای تجویز شده در بسیاری از اوقات، حال بیمار را بدتر می‌کند، چون صرف اطلاع از فواید یک داروی گیاهی و تجویز آن نمی‌تواند بیماری افراد را درمان کند.
زمان، مکان، نوع بیماری و مزاج بیمار، عواملی است که به گفته این متخصص در زمینه گیاهان دارویی در تجویز داروهای طب سنتی بسیار نقش دارد، اما متخلفان این حوزه، چون دانشی در حوزه طب سنتی ندارند، برای کسب سود، برای هر بیماری یک نسخه واحد می‌پیچند، بدون آن‌که از وضعیت خاص هربیمار، آگاهی داشته باشند.
به گفته وی این روزها در عطاری‌های غیرمجاز، هر نوع داروی شیمیایی و ترکیبی که فکرش را بکنید به فروش می‌رسد، حتی داروهای ترک اعتیاد و شربت تریاک و ده‌ها داروی دیگر که نیاز به تجویز پزشک دارد هم در عطاری‌های غیرمجاز به فروش می‌رسد.
اما این روز ها فروش متادون در بازار مصرف در برخی عطاری ها و مهم‌تر از آن به وجود آمدن مافیای متادون، نگرانی‌هایی را در زمینه استفاده از این دارو به وجود آورده است.
درهمین حال گزارش‌ میدانی خبرنگار ما وپرس وجو از چند عطاری در مورد شربت و قرص متادون نشان می‌دهد که اکنون شربت متادون ۲۵۰ سی‌سی پلمب کارخانه‌ای بیش از۱۸۰هزار و تا ۲۵۰هزار تومان هم توسط برخی فروشندگان غیر مجاز به فروش می رسد این در حالی است که به گفته برخی عطاری ها قیمت  ۲۵۰سی سی از این شربت به صورت فله آن نیز که مشخص نیست با چه چیزی مخلوط شده است تا ۱۸۰هزار تومان هم فروخته می شود.
اما قرص ۴۰ میلی‌گرمی متادون در دو نوع سفید و قهوه‌ای در بازار عرضه می شود، که نوع قهوه‌ای آن به صورت فله هر عدد ۵۰۰۰ تومان و به صورت پلمب ۶۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. قرص ۴۰ میلی‌گرمی سفید نیز به صورت فله۴۵۰۰ تومان و به صورت پلمب ۵۰۰۰ تومان قیمت دارد.

این قیمت‌ها نشان از تجارت پرسودی دارد که قاچاقچیان در حال انجام هستند. با توجه به این سود سرشاری که از فروش داروهای مخدر به دست می آید، شاهد افزایش روزافزون تعداد عطاری‌های غیرمجاز در سطح شهر و فروش آن در اکثر این عطاری هستیم که به نظر می‌رسد که مسئولان باید این مسئله را جدی بگیرند.

فروش متادون درآرایشگاه و باشگاه ها

مسئول یکی از مراکز رسمی ترک اعتیاد که نمی خواهد نامی از وی در گزارش درج شود،می گوید: داروی ترک اعتیاد متادون فقط باید در مراکز ترک اعتیاد مجاز عرضه شود اما اینکه چگونه سر از عطاری ها و بازار آزاد در می آورد، باید از مسئولان پرسید.
وی افزود: برخی از کارمندان و شاغلان که اعتیاد دارند به دلیل نگرانی از ثبت شدن مشخصات و ایجاد مشکلات احتمالی، ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به مراکز رسمی ترک اعتیاد، متادون را از بازار سیاه و عطاری ها  با چندین‌ برابر قیمت دریافت کنند. او درباره فروش غیر قانونی متادون اظهار می دارد: مشتریان بسیار زیاد متادون و جذابیت این بازار پرسود به‌ قدری زیاد است که در یکی، دو سال گذشته متادون علاوه بر عطاری‌ها در برخی آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، باشگاه‌های ورزشی و حتی دکه‌های روزنامه‌ فروشی هم عرضه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.