اصفهان- این روزها گردشگری اصفهان دوران طلایی خود را سپری می‌کند، به‌طوری‌که در نخستین ماه سال جاری، رکورد ورود گردشگران خارجی به اصفهان شکسته شد و پس از سال‌ها رکود، گردشگری استان توانست به جایگاه اصلی خود نزدیک شود اما فرودگاه اصفهان، فرودگاهی در قد و قواره‌های بین‌المللی نیست.

«فرودگاه» نصف جهان، جهانی نیست

قدس آنلاین، گروه استان‌ها- راضیه کشاورز: بررسی میزان ورود گردشگر به اصفهان از سال‌های ۸۵ تا ۹۵، بیانگر آن است که ورود گردشگر به اصفهان در برخی سال‌ها سیر صعودی و در برخی سال‌ها با نزول همراه بوده است، اما اکنون شاهد روزهای خوش برای صنعت گردشگری استان هستیم، که این موضوع نویدبخش روزهای خوش برای اقتصاد استان و صنعت گردشگری است؛ چراکه مهم‌ترین تأثیر بهبود صنعت گردشگری بر اقتصاد استان و بالطبع کشور است. طبق آمار بدترین سال برای صنعت گردشگری استان اصفهان سال ۸۹ و بهترین سال‌ها از سال ۹۲ آغاز شد که از آن زمان به بعد شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به اصفهان هستیم.

موضوع بسیار امیدوارکننده درباره ورود گردشگران خارجی به اصفهان این است که در سال گذشته ۳۲۰ هزار و ۵۸۲ گردشگر خارجی به اصفهان سفر کردن و این روند  در سال ۹۶ ادامه پیدا کرد به‌طوری‌که تنها در اولین ماه سال جاری حدود ۸۵ هزار گردشگر خارجی به اصفهان سفر کردند، اما بااین‌وجود هنوز هم صنعت گردشگری استان با چالش‌ها و موانع رشد بسیاری مواجه است، به‌طوری‌که در مقایسه با سایر شهرهای توریستی جهان در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

زیرساخت‌های توسعه گردشگری اصفهان ناقص است

امروزه وضعیت گردشگری در دنیا نسبت به دهه‌های گذشته تغییرات شگرفی پیداکرده و آن‌قدر رقابت‌ها زیاد شده که تمام شهرها دغدغه رفع موانع را برای جذب هر چه بیشتر گردشگران دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان هم تأکید دارد که اولویت برنامه‌ریزی شهر باید بر پایه گردشگری باشد و این موضوع را کلیه مدیران و برنامه ریزان شهری بپذیرند.

«سید کریم داوودی» اما معتقد است زیرساخت‌های توسعه گردشگری اصفهان ناقص است؛ در حال حاضر هر شهری در جهان معادل جمعیت خود سالانه جذب گردشگر دارد درحالی‌که شهر اصفهان باوجود داشتن بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، سالانه فقط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر جذب گردشگر دارد که ۱۰ درصد سالانه محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید اولین مشکل زیرساختی گسترش گردشگری اصفهان در بخش حمل‌ونقل که مهم‌ترین آن فرودگاه اصفهان است برطرف شود، می‌گوید: متأسفانه پایانه خارجی فرودگاه اصفهان بسیار ضعیف است و تاکنون چندین بار قرار بوده فرودگاه را توسعه دهند که این موضوع با مخالفت پایگاه هشتم شکاری روبه‌رو شده است و به همین دلیل «فرودگاه» گلوگاه اصلی توسعه گردشگری اصفهان محسوب می‌شود.

ضرورت راه‌اندازی قطار شهری

عضو کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان عدم راه‌اندازی قطار سریع‌السیر اصفهان را دیگر مشکل زیرساختی در بخش حمل‌ونقل این شهر تاریخی و گردشگر پذیر می‌داند.

وی ادامه می‌دهد: ما در بخش اقامت گردشگران هم مشکلاتی داریم، متأسفانه تعداد ظرفیت اسکان هتل‌های خوب شهر اصفهان زیر ۲۰۰ هزار نفر است و اگر ما بخواهیم سالانه ۲ میلیون گردشگر داشته باشیم ظرفیت هتل و تخت‌های شهر اصفهان باید ۱۰ برابر شود، این در حالی است که در این چندین سال تنها هتل ۵ ستاره شهر اصفهان، هتل عباسی است آن‌هم به خاطر جاذبه‌های تاریخی که دارد، مورد استقبال گردشگران قرارگرفته وگرنه این هتل هم ۵ ستاره به معنای واقعی منطبق سرانه‌های تعریف‌شده نیست.

داوودی با ابراز تأسف از عدم وجود هتل‌های خوب برای اقامت گردشگران اروپایی، اظهار می‌کند: مردم آلمان خیلی علاقه‌مند به سفر به ایران و اصفهان هستند اما متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های گردشگری به‌خصوص اقامت، منصرف می‌شوند؛ بنابراین دومین گلوگاه هتل است.

وی یادآور می‌شود: گردشگران پس از بازدید از آثار تاریخی شهر، محور پیاده راه که نمودی از میراث معنوی مردم است را لازم دارند تا ارتباط فرهنگی آن‌ها با مردم شهر برقرار شود، ازاین‌رو باید محور پیاده راه شهری از خیابان چهارباغ عباسی تا خیابان سپه و میدان امام خمینی(ره) ایجاد شود تا جاذبه‌ای برای مردم و گردشگران به وجود آید البته این موضوع دور از دسترس نیست و در حال انجام است.

ویترین خوب بین‌الملل نداریم

عضو کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان می‌افزاید: دیگر مشکل موجود در بخش گردشگری این است که گردشگران رستوران‌هایی که منوی غذاهای بین‌المللی را داشته باشند، نیاز دارند اما رستورانی با این ویژگی‌ها هنوز در شهر اصفهان وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان به لحاظ وجود آثار تاریخی ارزشمندی که در خود جای داده است، جزو ۲۰ شهر خوب دنیا به شمار می‌رود اما ازنظر جذب گردشگر در جایگاه ۱۴۰ جهان قرار دارد، بنابراین باید رسانه‌ها ارتقای فرهنگ حمایت از گردشگران را در دستور کار مدیران و مردم قرار دهند.

داوودی معتقد است در بخش گردشگری حلال باید فعالیت‌های زیادی در شهر اصفهان انجام شود، خیلی از مردم مسلمان دنیا علاقه دارند از کشورهای اسلامی پرجاذبه بازدید کنند و اصفهان می‌تواند برای جذب گردشگر مسلمان و حلال خوب عمل کند همان‌گونه که در حال حاضر شهر مشهد دراین‌ارتباط خوب عمل کرده به‌طوری‌که سالانه پذیرای ۲ میلیون نفر گردشگر مسلمان از شهرهای اسلامی کشورهای منطقه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.