وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با سند حقوقی تصویب‌شده در سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای مخالفت کرد.

با مصوبه سازمان ملل در ممنوعیت سلاح هسته‌ای مخالفیم/ هیچ سلاح هسته‌ای از بین نمی‌رود

به گزارش قدس آنلاین،  وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با سند حقوقی تصویب‌شده در سازمان ملل متحد در ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای مخالفت کرد.

نمایندگان کشورهای مخالف سلاح های هسته‌ای از جمله ایران، روز جمعه پس از سه هفته نشست و گفتگو، معاهده‌ای را در مقر سازمان ملل به تصویب رساندند که ساخت، آزمایش، تولید، اکتساب، تملک، انباشت، انتقال، استفاده و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای تحت هر شرایطی را ممنوع می‌کند.  

کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای عضو «ان‌پی‌تی» که داشتن سلاح هسته‌ای و استفاده یا تهدید به استفاده از آن را حق قانونی خود می‌دانند، با هر گونه تلاش و حرکتی برای ممنوعیت عام و غیر تبعیض‌آمیز سلاح هسته‌ای یا خلع سلاح هسته‌ای مخالف هستند و به همین دلیل این دسته از کشورها حضور در این مذاکرات را تحریم کردند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بامداد شنبه اعلام کرد: «مذاکرات بر سر معاهده‌ای ادعایی برای منع سلاح‌های هسته‌ای روز ۷ جولای در نیویورک به اتمام رسید. ایالات متحده در این مذاکرات شرکت نکرد و از این معاهده حمایت نخواهد کرد.»

این بیانیه می‌افزاید: «معاهده پیشنهاد شده با نادیده گرفتن چالش‌های امنیتی‌ای که بازداری هسته‌ای را ضروری می‌کنند نه به نابودی یک سلاح هسته‌ای منجر خواهد شد و نه امنیت هیچ کشوری را افزایش خواهد داد.»

اکثر دولت‌های عضو ناتو و دیگر کشورهایی که تحت چتر هسته‌ای آمریکا هستند به خاطر فشار و دستور آمریکا، در مذاکرات مربوط به معاهده ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای غایب بودند.

وزارت خارجه آمریکا یادآور شده است که هیچ یک از کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای در این مذاکرات شرکت نکرده‌اند و هیچ یک از متحدان آمریکایی که «متکی به تداوم بازداری هسته‌ای هستند» از متن نهایی معاهده حمایت نکرده‌اند.

طرفداران این معاهده، به رغم این، تصویب آن در سازمان ملل را اقدامی مهم می‌دانند، چرا که معتقدند این اقدام کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای را برای خلع این سلاح‌های مرگبار تحت فشار قرار خواهد داد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.