ساری- تابستان که باشد و مسافر شمال که باشی، هیچ‌گاه از لذت شنا، نخواهی گذشت و تا می‌توانی می‌روی دریا تا خستگی‌هایت را آب با خودش ببرد. اما موضوع شناگاه های آلوده فرصت شنا را از گردشگران گرفته و مرگ شنا را به دنبال داشته است.

مرگِ شنا...

قدس آنلاین، استانها- حسین احمدی - رقیه توسلی: اصلاً تابستان که باشد و خزر که باشد، شورِ شیرین دریا، جانت را جزر و مد می کند. سر به هوایت می کند. دلت شنا می خواهد. آفتاب و آب تنی می خواهد... اما...

اما دریا که آبی نباشد و شنا که ممنوع باشد، کدام شمال، دیگر می خواهد کودک درونت را قلقلک بدهد!؟ کدام ساحل و ماسه خیسی، خاطره انگیز و دلپذیر خواهد شد!؟

اصلاً دریا که خوفناک و آلوده باشد، غمگین می شوی و گوشه ای کز می کنی و نمی دانی چطور باید شادی هایت را فریاد کنی... آخر، سفر یکطرف و شناگر شدن یکطرف...

دیگر همه می دانند تمام مَزه پا گذاشتن به این اقلیم، در به آغوش کشیدن امواج و جمع کردن گوش ماهی ها ست... در آفتاب سوختن و خنک شدن... در سلام دریایی که، با شور و شعف از زبان هر مسافری بیرون می ریزد...

بازی با عافیت مردم

سالهاست که سواحل خزر از کمبود امکانات رنج می برد و این روزها آلودگی شناگاه ها به این مشکلات اضافه کرده و دریا حال و روز خوشی ندارد.

سازمان عمران سواحل نیز کودکی ست که هرگز زاده نشد و پس از سالها از طرحش در مجلس، تنها بر روی کاغذ ماند تا دردهای خزر همچنان التیام نیابد.

نبود زیرساخت های گردشگری، امکانات بهداشتی و آبخوری های مناسب و زباله های برجای مانده مسافران، سالهاست که خزر را می آزرد و این روزها این نگرانی فراتر رفته و آلودگی گریبانگیر شناگاه ها شده و سلامت مردم به خطر افتاده است.

طی یک دهه گذشته، سه مدیرکل پیشین محیط زیست مازندران در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس، آلودگی دریا را کتمان کرده اند! تا اینکه مدیرکل جدید محیط زیست استان در برابر پرسش هایمان، قول بررسی میزان آلودگی شناگاه ها را داد.

و سرانجام در آخرین روزهای بهار، معاون دریایی سازمان محیط زیست از آلودگی ۱۲ شناگاه در مازندران و ۱۰ شناگاه در گیلان خبر داد تا مسافران تابستان مراقب سلامت شان باشند.

«پروین فرشچی» به نصب پرچم های زرد در شناگاه های آلوده اشاره کرد تا مردم، با آگاهی در این طرح ها شنا کنند.

آلودگی شناگاه های شمالی و دست و پا زدن سلامت در خزر، نگرانی هایی را بوجود آورده و سوالاتی را مطرح کرده است. سوالاتی از این دست که چرا این آلودگی ها در سالهای گذشته به مردم اعلام نشد؟ چرا شناگاه های آلوده تعطیل نمی شوند؟ و چرا تفریح و تفرّج، اولویت مهم تری نسبت به سلامت مردم دارد؟

شمال و جنوب پایش می شوند

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر به مازندران در جلسه شورای اداری استان از اجرای طرح پایش میکروبی در شناگاه های ساحلی در شمال و جنوب کشور خبر داد.

پروین فرشچی با اشاره به اینکه پایش های میکروبی در تمامی ۱۳۴ شناگاه ساحلی خزر در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان مستمراً صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: این پایش در فصل شنا در آب‌های ساحلی خزر و مهر ماه در سواحل جنوب کشور انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شناگاه‌های آلوده با پرچم های زرد و شناگاه بهداشتی با پرچم های آبی علامت‌ گذاری می شوند تا مردم در جریان وضعیت سواحل برای شنا قرار گیرند، اضافه کرد:  برای نخستین‌ بار این طرح در ۱۲ شناگاه غرب مازندران که آلوده بودند، عملیاتی شد.

شناگاه ها، گواهی صلاحیت بهداشتی ندارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه داشتن گواهی صلاحیت بهداشتی برای شناگاه ها الزامی ست، می گوید: متاسفانه این مساله طی سال های گذشته از سوی متولیان طرح های دریا مورد بی توجهی قرار گرفته و مغفول مانده است.

دکتر «محسن اعرابی» می افزاید: درحال حاضرهیچ یک از شناگاه های استان، گواهی صلاحیت بهداشتی ندارند در حالیکه فروشگاه های کوچک عرضه موادغذایی نیاز به این گواهی دارند.

وی اضافه می کند: در حال حاضر همکاران مان وضعیت زیرساخت ها شامل آبخوری ها، سرویس های بهداشتی، سکوهای لباس، محل دپوی زباله ها و فروشگاه های ساحلی را بررسی و با متخلفین برخورد می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ارتباط با عدم تعطیلی شناگاه های آلوده یادآور می شود: چندین بار مستندات مان را به استانداری ارائه کردیم که ترتیب اثری داده نشده است.

اعرابی خاطرنشان می کند: تعطیلی شناگاه ها بار سیاسی بزرگی داشته و در حال حاضر با تعامل با دستگاهی متولی، درصدد رفع مشکلات موجود هستیم.

وی تاکید می کند: در صورت ادامه روند فعلی، متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وزارت کشور متولی تعطیلی شناگاه های آلوده

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران در گفت و گو با قدس آنلاین از پایش مستمر شناگاه ها خبر می دهد و می گوید: از هر شناگاه، ۵ بار نمونه گیری انجام شد و در بررسی ها مشخص شد ۱۲ شناگاه آلودگی میکروبی بالاتر از حد استاندارد دارند.

«حسینعلی ابراهیمی» کارنامی با بیان اینکه پایش و ساماندهی شناگاه ها بصورت جدی در دست اجراست و مردم باید از وضعیت طرح های دریا مطلع باشند، اظهار می کند: این اقدام بسیار حساس بوده و باید همه جوانب اجتماعی و سیاحتی را درنظر بگیریم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا شناگاه های آلوده تعطیل نمی شوند، می گوید: تصمیم تعطیلی با محیط زیست نیست و برعهده وزارت کشور و شهرداری هاست.

شناگاه های غرب مازندران آلوده ترند

مدیرکل محیط زیست مازندران با اعلام اینکه شناگاه های غرب مازندران آلوده ترند، یادآور می شود: تعداد شناگاه ها در این مناطق بیشتر بوده و از تراکم زیادتری برخوردارند.

ابراهیمی با اعلام اینکه اداره کل بهداشت و استانداری مازندران پای کار آمده اند، اضافه می کند: مقرر شد بازدیدهای مشترک با حضور دستگاه های مرتبط صورت گیرد و همه مسائل بهداشتی لحاظ شود.

مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه حرکت بزرگی شروع شده و تا کامل شود، نیاز به بررسی های بیشتری دارد، می گوید: وزارت کشور باید تعطیلی شناگاه های آلوده را دنبال کند.

«ابراهیمی کارنامی» با اشاره به اینکه حوزه پایین دست، آیینه تمام نمای اقدامات در حوزه آبریز است، می افزاید: اثرات زیست محیطی بالادست باید پایش و آلودگی های زیست محیطی کاهش یابد تا شاهد اثرات نامطلوب آن را در دریای خزر نباشیم.

وی با اعلام اینکه بهترین اقدام، کنترل آلاینده های زیست محیطی در مناطق بالادست مازندران است، خاطرنشان می کند: همه آلودگی ها به رودخانه ها منتقل و از آنجا به پایین دست می آید.

مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه شیرابه های زباله ها و پساب های خانگی، آلودگی میکروبی تولید می کنند، یادآور می شود: کود و سموم کشاورزی، فاضلاب های صنعتی و حتی مزارع پرورش ماهی در تولید آلودگی نقش دارند.

ابراهیمی تاکید می کند: برای کاهش آلودگی های زیست محیطی در بالادست نیاز به کار علمی و دقیق بوده وعوامل باید به درستی بررسی شوند.

محیط زیست به وظایف قانونی خود عمل کند

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران نیز در گفت و گو با  قدس آنلاین می گوید: با همکاری محیط زیست نقاط دارای آلودگی مشخص شدند تا با نصب پرچم های زرد، هشدارهای لازم به مردم داده شود.

«علیرضا یونسی» اظهار می کند: به دنبال این موضوع هستیم که طرح های زیست محیطی در مناطق آلوده عملیاتی شود و محیط زیست به وظایف قانونی خود عمل کند.

وی در رابطه با تعطیلی شناگاه ها می گوید: این مساله یک پروسه علمی و اجرایی داشته و زمانی که به این نتیجه برسیم، شناگاه های آلوده تعطیل خواهند شد.

رئیس ستاد اجرایی طرح سالم سازی دریا در مازندران با اعلام اینکه منتظر مستندات محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی هستیم ، یادآور می شود: اگر دستگاه های صاحب نظر دلایل علمی شان را ارائه کنند، طرح های آلوده تعطیل خواهند شد.

سواحل شمالی عاقبت بخیر نیستند

در گذشته مدیریت طرح های سالم سازی دریا برعهده سازمان گردشگری بود و چندسالی ست که استانداری ها این مسئولیت را برعهده گرفته و آنچه در این میان خودنمایی می کند عدم مدیریت علمی در سواحل ست.

مدیریت درست دریا تنها در گرو تشکیل سازمان عمران سواحل است و این هشداری است که طی گزارش های متعدد آن را اعلام کرده ایم. سازمانی که هرگز شکل واقعی به خود نگرفت و اجرایی نشد.

سازمان عمران سواحل می تواند با برخورداری از اعتبارت ملی و با بکارگیری کارشناسان زبده گردشگری، بهداشتی و زیست محیطی و ایجاد انسجام لازم میان بخش های مرتبط و با داشتن قدرت اجرایی لازم، سواحل را عاقبت بخیر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.