جامعه:مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی میزان بدهی دولت به سازمان متبوعش تا سال ۹۳ را ۸۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سالانه حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان به این رقم افزوده می‌شود.

دولت سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکارتر می‌شود

محمود مصدق: سیدتقی نوربخش روز گذشته در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت هفته تأمین اجتماعی در پاسخ به قدس درباره مجموع بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و میزان بدهی تأمین اجتماعی به پزشکان ، مراکز درمان و بیمارستان‌ها گفت: بدهی دولت به تأمین اجتماعی از سال ۱۳۵۴ تاسال۸۴، ۴۲۰۰ میلیارد تومان بود که در انتهای دولت دهم به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید که رشد ۱۴.۵ برابری داشته که مهمترین علت آن ایجاد ۱۸ تعهد بدون منبع مالی برای تأمین اجتماعی بوده است .

وی میزان بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی تا پایان سال ۹۳ را ۸۳ هزار میلیارد تومان خواند و افزود: با توجه اصل و سود این رقم و همچنین نرخ اوراق مشارکت هر ساله حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان بر حجم بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی اضافه می‌شود.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت ۹۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی در سال ۹۵ خبر داد و گفت: خوشبختانه برای تسویه تدریجی بدهی‌ها در برنامه ششم توسعه یک ردیف بودجه تعریف شده است و بر اساس آن دولت باید طی ۵ سال بدهی اش به تأمین اجتماعی پرداخت کند که البته درصد پرداخت بدهی‌ها نباید کمتر از ۱۰ درصد باشد.

با توجه اصل و سود این رقم و همچنین نرخ اوراق مشارکت هر ساله حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان بر حجم بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی اضافه می‌شود. نوربخش درباره خطر ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: صندوق‌های بیمه ای جزو یکی از ۵ ابرجالش اقتصادی کشور محسوب می‌شوند. با این وجود سال گذشته بودجه ما ۷۲هزار میلیارد تومان بود که ۴۲ هزار میلیارد تومان آن صرف پرداخت مستمری شد. نوربخش در ادامه به مصوبات مجلس شورای اسلامی درباره تأمین اجتماعی پرداخت و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه هیچ تعهدی بدون درنظرگرفتن منابع اعتباری لازم برای تأمین اجتماعی ایجاد نخواهد شد.

به گفته وی سازمان تأمین اجتماعی به تعهدات خود در در طول سه سال و نیم گذشته عمل کرده و برغم تنگناهای مالی مستمری بیمه شدگان را افزایش داده و کف حقوق آنان را به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسانده است.

وی سپس به بحث پرونده موتضوی و سایر پرونده‌های حقوقی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت و گفت: در پرونده آقای مرتضوی رای دادگاه بدوی صادر شده که ما درخواست تجدید نظر کردیم که موضوع در دست پیگیری است ، در واقع هنوز رأی نهایی صادرنشده است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی در همین زمینه به پرونده هتل همای مشهد اشاره گرد و گفت: در این پرونده رای نهایی صادر شده و اموال این سازمان برگشت داده شده است ضمن این که زمین کناری این هتل که ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته به دولت واگذار شده که دولت مصوب کرده است تا به تأمین اجتماعی فروخته شود .

به گفته وی اموال از دست رفته سازمان در مجموع حدود هزار میلیارد تومان بوده که تا کنون با رای محاکم قضایی ۶۰۰ میلیارد تومان آن به سازمان بازگشته است.  

وی در پاسخ به پرسشی درباره همسان سازی حقوق بازشستگان هم گفت:برای اجرای این طرح نیازبه ۶ هزار میلیارد تومان بودجه داریم که در برنامه ششم پیش بینی شده که اگر تخصیص پیدا کند قطعاً آن را اجرا می‌کنیم.

نور بخش سپس به بحث بیمه کارگران ساختمانی پرداخت و گفت: بیمه این گونه کارگران از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی است که متاسفانه برای آن منابع مالی تعیین نشده است و ما برای پوشش آن باید از منابع بیمه‌ای سایر اقشار استفاده کنیم که البته این موضوع خود محل اشکال است با این وجود بیمه کارگران ساختمانی را می‌پردازیم چون یک تکلیف قانونی است.

در سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان منابع بیمه کارگران ساختمانی و ۱۶۰۰ میلیارد تومان مصارف آن بود و این به معنای آن است که ۱۰۰۰ میلیارد تومان تعهدات بدون منبع داشتیم اما با اینحال بیمه کارگران ساختمانی را می‌پردازیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.