نذر طبیعت حرکتی زیست محیطی است که از مرداد ماه سال گذشته توسط «احمد بحری» از محیط‌ بانان فعال کشورمان نامگذاری و راه‌اندازی شد

در تابستان حیوانات را تشنه نگذاریم

به گزارش قدس آنلاین، اجرای این نذر به این صورت است که طی آن افراد علاقه‌مند به طبیعت و محیط زیست کشورمان برای اقدام‌هایی همچون ساخت آبشخور، تأمین علوفه برای حیات‌وحش در مناطق درگیر خشکسالی، تأمین دارو و تجهیزات دامپزشکی برای حیوانات مجروح و انجام برنامه‌های درختکاری و بوته کاری در سراسر کشور کمک می‌کنند. در آستانه تابستان، نیاز به ایجاد آبشخور برای حیواناتی که از نعمت رسیدن به رودخانه‌ها و چشمه‌ها در مناطق مختلف محرومند، باعث شد در گفت‌وگویی کوتاه شنونده حرف‌های بحری درباره ساخت آبشخورها باشیم.

 تصویری به ما بدهید از وضعیت آب مورد نیاز حیوانات در فصل گرم در کشورمان. بیشتر در کدام استان‌ها نیاز به ساخت آبشخور داریم؟

 در بحث ساخت آبشخورها بیشتر انرژی خودمان را صرف استان‌های جنوبی و گرم که با بحران خشکسالی و باران کم روبه رو هستند می‌کنیم؛ استان‌هایی مثل یزد، هرمزگان، خراسان، خوزستان، بوشهر و دیگر استان‌ها که البته این نیاز در همه استان‌های ما وجود دارد. ناگفته نماند ساخت آبشخور برای حیوانات از قدیم هم به وسیله انسان‌های دوستدار طبیعت و مهربان اتفاق می‌افتاد اما در حال حاضر محیط زیست و برخی از دوستداران طبیعت به سمت جلب مشارکت‌های مردمی رفته‌اند چون ما اگر چه در بهار در بیشتر مناطق آب داریم اما این آب در تابستان از بین می‌رود و باید آب را در بهار در مخازن سیمانی و پلاستیکی ذخیره کرد تا بتوان در تابستان از آن استفاده کرد. در کنار این اتفاق لازم است هر از گاهی چشمه و آبشخورهایی را که وجود دارند، لایروبی کرد تا برای حیوانات قابل استفاده باشند.

 نذر طبیعت تا چه اندازه به حل مشکل کمک کرده است؟

 ساخت آبشخور برای حیوانات از قدیم هم به وسیله انسان‌های دوستدار طبیعت و مهربان اتفاق می‌افتاد اما در حال حاضر محیط زیست و برخی از دوستداران طبیعت به سمت جلب مشارکت‌های مردمی رفته‌اند  از سال گذشته نذر طبیعت جدی‌تر شده و در این مدت پروژه‌های مختلفی را در نقاط مختلف انجام داده‌ایم و یا در دست انجام است و کمک‌های مردمی در به نتیجه رسیدن این پروژه‌های ارزشمند مؤثر بوده است اما هنوز کارهای بسیاری باید انجام شود و در بیشتر مناطق کشور آبشخورها ساخته شوند تا دست‌کم از مشکلات مختلف حیوانات یکی برطرف شود. اگر خواسته باشم یکی دو مورد مثال بیاورم به طور مثال در پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان یزد پس از ساخت آبشخور شاهد حضور یوزپلنگ بر سر آبشخور بودیم و نیز در منطقه حفاظت شده کالمند مهریز در صورت ساخت مخزن و آبشخور، دیگر شاهد تصادفات جاده‌ای آهوانی که برای آب خوردن مجبور به عبور از جاده هستند نخواهیم بود.

 به نظر می‌رسد بیشتر فعالیت شما در موضوع نذر طبیعت از طریق شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاده است و از امکانات صدا و سیما استفاده زیادی نکردید؟

 بله! نیاز است که رسانه ملی در حوزه نذر طبیعت ورود جدی تری داشته باشد هر چند برنامه هایی بوده است که ما هم دعوت شده‌ایم و درباره این حرکت توضیح داده‌ایم اما امکانات صدا و سیما زیاد است و می‌تواند به این حرکت کمک بیشتری بکند. مثلاً پرداختن برنامه‌های پر بیننده‌ای چون ماه عسل می‌توانست مردم بیشتری را با این حرکت آشنا کند. در حال حاضر از طریق همین شبکه‌های اجتماعی که خوشبختانه فراگیری خوبی دارد با مردم در نقاط مختلف در ارتباطیم و افرادی هستند که ما را یاری می‌کنند و با رایزنی با شرکت‌ها و صنایع، شرایط ایجاد آبشخورها را به وجود می‌آورند. بعضی از نذرهای طبیعت از طریق ما انجام نمی‌شود، اما فرهنگ سازی ما باعث شده حساسیت جامعه در این مورد بالاتر برود و خوشحالیم که این حرکت نتیجه داده است. مثلاً در حال حاضر در هرمزگان و یا در نقاطی دیگر افرادی خودجوش و مستقل کار می‌کنند و ما هم از شنیدن این خبرها خوشحالیم که نذر طبیعت باعث شده دیگران از این حرکت ایده بگیرند، چون برای ما نتیجه این حرکت مهم است و اینکه مثلاً در این تابستان حیوانی در کوه و صحرا تشنه نماند. این که آبشخور را ما بسازیم یا افراد دیگر مهم نیست.

 به چه شکلی برنامه هایتان را پیش می‌برید و مردم چگونه می‌توانند به این طرح کمک کنند؟

 ما در هر ماه فراخوان‌هایی را اعلام می‌کنیم و طی این فراخوان‌ها اعلام می‌کنیم که در کجا قرار است پروژه‌ای برای آبرسانی و ساخت آبشخور و یا دیگر پروژه‌ها شروع کنیم، مثلاً در حال حاضر بر آن شدیم تا در جنوب غرب کشور دومین مرکز بازپروری حیات وحش ایران را در شهر اهواز بسازیم تا کمکی هر چند کوچک به حیات وحش این منطقه از کشور کرده باشیم. فراخوان ساخت آبشخور و تأمین علوفه در مناطق حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد و سیاهکوه اردکان نیز از دیگر برنامه‌های در دست اجراست.

مردم از طریق سایت نذر طبیعت به آدرس www.nazretabiat.ir و از طریق کانال تلگرام نذر طبیعت و یا با مراجعه به ادارات محیط زیست در سراسر کشور می‌توانند به طبیعت و بخصوص در تابستان به ساخت آبشخورها کمک کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.