بعد از اولین دیدار ترامپ و پوتین در شهر هامبورگ آلمان، سناتورهای آمریکایی به فکر وضع تحریم های جدید علیه روسیه افتاده اند. این موضوع نشان دهنده این است که بین هیات حاکمه آمریکا درباره چگونگی برخورد با پوتین شکاف عمیقی ایجاد شده است. به عبارتی بهتر کاخ سفید یا حداقل حلقه اول حاکم بر آمریکا با وجود تنش هایی مانند اوکراین، سوریه و اتهام دخالت مسکو در انتخابات هنوز تمایل به ادامه ارتباط با روسیه دارند اما اکثریت نمایندگان کنگره از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات به شدت در تلاش هستند تا عادی شدن روابط دو کشور را با چالش مواجه کنند.

نتایج اولین دیدار ترامپ و پوتین؛ از توافق درباره جنوب سوریه تا تشدید اختلافات در هیات حاکمه آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه برای اولین بار با یکدیگر دیداری رسمی داشتند. ترامپ دیدار خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جریان اجلاس گروه بیست را افتخاری برای خود خواند. ترامپ پس از این دیدار گفت که با پوتین درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کرده است. به گفته ترامپ مسائل به خوبی پیش می‌رود و او مایل است این گفت‌وگوها را ادامه دهد.

پوتین نیز دیدار با ترامپ را ملاقاتی مهم میان دو طرف خواند با وجود آنکه به گفته او، رهبران دو کشور پیشتر با یکدیگر تلفنی صحبت کرده‌اند. رئیس جمهور روسیه گفت که از دیدار با رئیس جمهور آمریکا خوشحال است.

روسای جمهور آمریکا و روسیه پیش از ملاقات دیروز و از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در ماه ژانویه سال جاری چهار بار تلفنی گفتگو کرده بودند. رابطه دو کشور طی ماه های گذشته تحت تاثیر اتهامات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تحریم های واشنگتن علیه مسکو در ارتباط با بحران اوکراین قرار گرفته بود. بحران سوریه یکی دیگر از مسائل مورد اختلاف بین واشنگتن و مسکو است.

رسانه ها دیدار روز جمعه را که قرار بود کمتر از یک ساعت طول بکشد، ولی بیش از دوساعت بود، موفقیت آمیز و دلگرم کننده برای کاهش اختلاف ها یا حداقل توقف افزایش رویارویی ها خوانده اند، هر چند که مقام های رسمی فقط بر سازنده و مفید بودن گفت وگوها و تنوع محورها اشاره کرده اند.

سخنان وزرای خارجه دو کشور
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره دیدار ترامپ و پوتین که دو ساعت و نیم طول کشید، به خبرنگاران گفت: «آنها واکنش شیمیایی مثبتی نسبت به هم داشتند (به این معنی که خیلی زود با همدیگر ارتباط برقرار کردند). ترامپ سخنان خود را با بیان این مطلب که آمریکایی‌ها نگران دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ هستند، آغاز کرد. اما پوتین هرگونه دخالت در این انتخابات را تکذیب کرد و از طرف آمریکایی خواست برای اثبات این ادعا، مدرک موثقی ارائه دهد. سپس هر دو توافق کردند از این موضوع بگذرند.»

به گفته وزیر خارجه روسیه نیز دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بر سر تلاش برای حل بحران اوکراین نیز به توافق رسیده اند. در همین راستا قرار است نماینده ای از طرف دولت آمریکا برای بحث در این مورد به روسیه سفر کند. سرگئی لاوروف همچنین اظهار داشت: ترامپ سخنان پوتین درباره ادعای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پذیرفت و گفت مشکل از اطلاعات نادرست آژانس‌های آمریکایی ناشی می‌شود.

این درحالیست که ترامپ روز پنجشنبه در سخنرانی عمومی خود در لهستان از ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت کرده بود.
گفته می شود سران آمریکا و روسیه روز جمعه در اولین دیدار خود بر سر آتش بس در جنوب غربی سوریه به توافق دست یافتند. بنا به گزارشها آتش بس در جنوب غربی سوریه قرار است از روز یکشنبه آغاز شود.

به گفته وزیر امور خارجه روسیه کارشناسان سه کشور روسیه، آمریکا و اردن پس از چندین روز رایزنی سرانجام روز جمعه در امان،‌ پایتخت اردن به توافقی درباره آتش‌بس در جنوب غرب سوریه دست یافتند که شامل مناطق درعا، قنیطره و سویداء می‌شود. مطابق این توافقنامه آتش بس از ساعت ۱۲ ظهر روز نهم ژوئیه (یکشنبه ۱۸ تیرماه) به وقت محلی دمشق آغاز می‌شود.

روزنامه سعودی «الحیاة» مدعی شد، توافق آمریکا و روسیه شامل مجموعه گسترده‌ای از مسائل امنیتی، نظامی، سیاسی، تقسیم نفوذ، امنیت و مرزهای سوریه می‌شود. به نوشته این روزنامه توافق جدید شامل بر دو اصل استوار است: نخست؛ ابقای بشار اسد در مسند قدرت به عنوان رئیس جمهور و دوم دور کردن نیروهای ایران از مناطق مرزی و همکاری با روسیه برای ایجاد مناطق امن.

واکنش کنگره آمریکا
مجلس سنای آمریکا تنها با گذشت کمتر از یک روز از نخستین دیدار رئیس جمهوری این کشور و همتای روس در هامبورگ آلمان، خبر از برنامه تائید تحریم های جدید ضدروسی داد.

اد رویس، عضو سنا از کالیفرنیا و از اعضای کمیته امور خارجی این مجلس اعلام کرد که آمریکا اقدام به اعمال تحریم علیه روسیه به اتهام نقض پیمان نیروهای هسته ای میان برد  می کند. ژوئن سال ١٩٨٧ میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی پیش از فروپاشی و رونالد ریگان همتای آمریکایی، پیمان منع موشک های هسته ای میان برد  را برای نابودی موشک های شامل توافق در کاخ سفید امضا کردند.

گفتنی است سنای آمریکا در روز چهارشنبه، ۲۴ خرداد ماه گذشته طرحی را تصویب کرد که در آن روسیه به خاطر مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نقشش در بحران اوکراین هدف تحریم‌های جدید قرار گرفته است. تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه مورد انتقاد برخی متحدان اروپایی آمریکا از جمله آلمان واقع شد.

اریک اسالووال نماینده دمکرات آمریکایی از ایالت کالیفرنیا نیز از رئیس جمهور آمریکا خواست درباره گزارش های ضد و نقیض در خصوص دیدارش با رئیس جمهوری روسیه در جریان اجلاس گروه ۲۰ شفاف سازی کند.

اکنون بیش از پیش آشکار شده است که بزرگ ترین مانع برای گرم شدن روابط مسکو و واشنگتن، فعالیت سازمان یافته گروههای پرقدرت ضدروسی در مجلس سنا و نمایندگان آمریکا است که جمهوریخواهان هم حزبی ترامپ در هر دو نهاد قانونگذاری اکثریت دارند و همچنین برای اقدام علیه روسیه حتی از حمایت همتایان دمکرات خود برخوردارند.

منبع: سایت الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.