یزد - سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد خبر داد.

بافت تاریخی یزد، ثبت جهانی شد

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: بافت تاریخی یزد با اکثریت آرا در یونسکو ثبت جهانی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اظهار داشت: ارتباط مستقیمی با یونسکو برقرار شد و از نتیجه آرای مربوط به ثبت جهانی بافت تاریخی مطلع شدیم و بافت تاریخی یزد با اکثریت آرا ثبت جهانی شد.

فاطمه دانش یزدی گفت: تلاشهای بسیاری برای ثبت بافت تاریخی یزد به عنوان یکی از زیباترین و زنده ترین بافتهای تاریخی انجام شد که خوشبختانه به نتیجه رسید.

وی این رویداد مهم فرهنگی را به مردم یزد و دوستداران میراث فرهنگی در سراسر جهان تبریک گفت.

 این تصمیم در اجلاس کمیته میراث فرهنگی یونسکو در لهستان اتخاذ و شهر تاریخی یزد در فهرست آثار جهانی ثبت شد.
سال گذشته ۱۴۰ هکتار بافت تاریخی یزد برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو معرفی شد تا این شهر تاریخی به عنوان نخستین شهر تاریخی جهان توسط جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.
بافت تاریخی یزد منحصر به فرد است و اگر کسی بخواهد یک شهر تاریخی و زنده اسلامی را به واقع ببیند باید به یزد سفر کند.
در استان یزد بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و این افتخار بزرگی برای یزد محسوب می شود.
استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
این استان ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.