«نافذ عزام» با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در سطوح گوناگون از فلسطین حمایت کرده است، تأکید کرد: سیاستهای دونالد ترامپ نمی تواند واقعیت های مسأله فلسطین را دستخوش تغییر قرار دهد.

سیاست ترامپ واقعیت‌ مسأله فلسطین را تغییر نمی‌دهد/ از ایران متشکریم

به گزارش قدس آنلاین، مدتهاست که مسأله انتقال سفارت ایالات متحده آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی مطرح است. هرچند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به صورت موقت پیاده سازی چنین سیاستی را به تعویق انداخته است، اما اجرای آن هیچگاه به صورت کامل ملغی نشده است؛ این بدان معناست که آمریکایی ها تنها در شرایط کنونی تن به این خواسته صهیونیستها نداده اند و در آینده ممکن است رویکرد دیگری را مد نظر قرار دهند.

از سوی دیگر، جنبش مقاومت مردمی حماس چندی پیش سند سیاسی جدید خود را منتشر کرد؛ سندی که محتوای آن موجب شد تا برخی تصور کنند این جنبش به دنبال دست کشیدن از گزینه مقاومت است. در همین ارتباط و همچنین در خصوص مسائل دیگر مرتبط با مسأله فلسطین، گفتگویی را با «نافذ عزام» عضو ارشد جنبش مقاومت مردمی «جهاد اسلامی» انجام شده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛ 

*اخیرا «صائب عریقات» از مقامات ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده است که این تشکیلات، جنبش حماس را یک جنبش تروریستی نمی داند. به نظر شما آیا چنین اظهاراتی می تواند نقش مؤثری در تحقق آشتی ملی فلسطین ایفا کند؟

تا بدین لحظه به نظر نمی رسد که اتفاق خاصی در عرصه پرونده آشتی ملی فلسطین رخ داده باشد. متأسفانه اختلافات میان گروه ها، احزاب و جریان های فلسطینی در خصوص مسائلی که آشتی ملی را با تأخیر مواجه کرده است، همچنان ادامه دارد.

این اختلافات از ۱۰ سال گذشته وجود داشته اند و امروز نیز گروه های فلسطینی درگیر آن هستند. در این میان، تنها این ملت فلسطین است که تاوان اختلافات داخلی میان احزاب و جریان های سیاسی را می پردازند. به نظر من حداقل در آینده نزدیک، در سایه تداوم اختلافات میان گروه های مختلف نمی توان انتظار تحقق آشتی ملی در فلسطین را داشت.

*زمزمه های زیادی مبنی بر تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به قدس اشغالی شنیده می شود. هرچند که ترامپ این مسأله را به تعویق انداخته است، اما آیا به نظر شما در آینده ممکن است چنین طرحی عملیاتی شود؟ در صورت عملیاتی شدن این طرح، پیامدهای آن چه خواهد بود؟

 استراتژیهای دولت  آمریکا به هیچ وجه نمی تواند واقعیت های مربوط به مسأله فلسطین را دستخوش تغییر قرار دهدسیاست ها و استراتژی های دولت جدید ایالات متحده آمریکا به ریاست دونالد ترامپ به هیچ وجه نمی تواند واقعیت های مربوط به مسأله فلسطین را دستخوش تغییر قرار دهد. دولت های پی در پی در آمریکا همواره سیاست های خودشان را داشته اند.

دولت اوباما نیز  برخی سیاست های خاص خود را در قبال فلسطین داشت و در نهایت همه دیدیم که او هیچگاه نتوانست تأثیری بر سیاستهای اسرائیل در قبال فلسطین داشته باشد.

درحال حاضر، یک دولت افراطی در ایالات متحده آمریکا زمام امور را به دست گرفته است. با این حال، دولت آمریکا و سیاست های آن واقعیت های سرزمین های اشغالی را نمی تواند تغییر دهد. ملت فلسطین تسلیم زورگویی نمی شود و در مقابل کار انجام شده قرار نخواهد گرفت.

*اخیرا جنبش حماس، سند سیاسی جدید خود را منتشر کرده است. برخی براین باورند که جنبش مقاومت اسلامی حماس با سندی که منتشر کرده است، عملا به نوعی از گزینه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی عقب نشسته است. این مسأله را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا روابط میان دو جنبش مقاومت اسلامی جهاد اسلامی و حماس پس از انتشار این سند، دستخوش تغییر قرار گرفته است؟

ما همواره تلاش کرده ایم تا روابط بهتری با گروه ها و جریان های مختلف فلسطین داشته باشیم. شاید در مواردی با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشیم، اما تمام تلاش خود را به کار گرفته و می گیریم که روابط خود با جنبش مقاومت اسلامی حماس را تقویت کنیم. به تلاش می کنیم تا اگر اختلافاتی هم وجود دارد، کمتر از آن سخن بگوییم و بر تقویت نقاط مشترک تمرکز کنیم. 

*نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسأله فلسطین و پشتیبانی از فلسطینیان در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی در طول دهه های اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

اکنون نیز همچون گذشته ایران به دنبال احقاق تمامی حقوق سلب شده ملت فلسطین است. ما به ایران می گوییم: متشکریمپر واضح است که جمهوری اسلامی ایران در طول دهه ها گذشته حمایت های زیادی از ملت فلسطین به عمل آورده است. ایران همواره در سطوح مختلف از مردم فلسطین و مسأله فلسطین حمایت کرده است. در عرصه ها بین المللی هم شاهد حمایت های مختلف جمهوری اسلامی ایران از مسأله فلسطین بوده ایم.

اکنون نیز همچون گذشته ایران به دنبال احقاق تمامی حقوق سلب شده ملت فلسطین است. ما به ایران می گوییم: متشکریم.

*اخیرا بحرانی میان قطر و کشورهای عربی ازجمله عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین ایجاد شده است. دیدگاه شما در خصوص این بحران که البته پس از مخالفت دوحه با شروط کشورهای عربی وارد فاز جدیدی نیز شده است، چیست؟

ما مدت هاست که تلاش می کنیم وارد بحران هایی که اتفاق می افتد، نشویم و در آنها مداخله نکنیم. از آنجایی که مسأله فلسطین و حمایت از آن می تواند کشورهای دیگر را به سمت یک هدف مشترک سوق دهد، این شایسته نیست که در قبال بحران های کنونی میان کشورهای عربی موضعی اتخاذ کنیم.

با تمام این ها، ما امیدواریم که کشورهای عربی و اسلامی همواره از صلح و ثبات برخوردار باشند. امیدواریم مشکلات میان اعراب حل و فصل شود، چراکه حل و فصل مشکلات میان کشورهای عربی و اسلامی، بیشترین سود را به مسأله فلسطین می رساند.

ما از وجود اختلافات و تنش ها میان قطر و اعراب، خوشحال نیستیم. تنها دشمنان امت اسلامی هستند که از وجود چنین تنش هایی سود می برند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.