یزد –پس از چند سال و با کش و قوس های فراوان شهر تاریخی یزد، به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست‌ و دومین اثر تاریخی کشور در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید و یو نسکو ودنیا تمام قد به احترام مردم ایران و مردمان سختکوش دیار کویری یزد ایستادند و سر تعظیم فرود آوردند و ایرانیان بار دیگر و اقتدار و عظمت خود را به جهانیان ثابت کردند .

یو نسکو و دنیا تمام قد به احترام مردمان سختکوش کویرسرتعظیم  فرود آوردند

به گزارش قدس آنلاین، سمیه شرف دینی- یزد دیاری بود که نقش خود را برقلب کویر حک کرد آنجا که طبیعت بر مردم سخت می­گرفت آفتاب، سوزان بود؛ باد، خروشان و آب، گریزان حکایت از زندگی مردمانی بود که با نبوغ خود، آب را از دوردست­ها به سکونتگاه خویش فراخواندند:با خاک آمیختند و خشت ساختند خشت­ها را چیدند و خانه­ ها آراستند و بناها کنارهم نهادند و رنج کویر از شهر راندند از آن زمان تا به امروز روایت از نرمی طبیعت است و بازی سایه و رقص باد و جریان آب...

بافت کهن شهر تاریخی یزد یکی از منحصر بفرد ترین بافتهای تاریخی زنده جهان است و شهر یزد عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان را به خود اختصاص داده این بافت تاریخی یک شنبه 18تیر ماه در چهل و یکمین اجلاس میراث جهانی در کراکف لهستان، با رای قاطع اکثر اعضای کمیته میراث بشریِ یونسکو ثبت جهانی شد.

 ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در راستای معرفی فرهنگ یزدی‌ها به جهانیان باشد

نماینده ولی فقیه وامام جمعه یزد طی پیامی با تبریک این رویداد عظیم فرهنگی اظهارداشت: خبر خوشایند ثبت جهانی بافت قدیمی شهر یزد توسط یونسکو و اهمیت دادن جهان به بناهای تاریخی و کهن این دیار، ما را به احترام به افکار و عملکرد گذشتگان در طراحی سازه‌های خشتی و گلی با نگاهی به معماری اصیل اسلامی و امکانات بومی و به‌ دور از تجملات و تشریفات دست و پاگیر وا می‌دارد.

آیت الله محمدرضا ناصری در این پیام ابراز داشت:  ارزش این بناهای فاخر وقتی دو چندان می‌شود که می‌بینیم، همه مصالح برای ساخت آن از تولید خشت و آجر و گچ گرفته تا طراحی و ساخت و ساز آن با توجه به اقلیم گرم و خشک یزد و بهره‌گیری درست از آب‌های زیرزمینی چون قنات‌ها و مهمتر از همه اثرگذاری فرهنگ دینی و اسلامی در جای جای بافت‌ها، حجم‌ها و سازها در ساخت خانه‌ها، بازار، بازارچه، کوچه، آب انبار، حمام و مساجد متعدد از نگاه طراحان و معماران خوش ذوق و مسلمان، هویتی در خور به این مردمان سختکوش می‌بخشد، بدین‌گونه که هر چه داریم از خودمان است و از فکر و اندیشه و تولید خودمان بهره گرفته‌ایم.

ناصری تصریح کرد: به هرحال ما رویداد مهم را به فال نیک می‌گیریم و ضمن تشکر از همت مسئولان استان در این امر، به آنها یادآوری می‌کنیم از این الگوی قدیمی و کهن و از طرح و اندیشه معماران، مهندسان و تولیدکنندگان مومن و معتقد کشور در همه ابعاد سازندگی می‌توانیم بهره بریم و آن را به جهانیان انتقال داده و همچون گذشته هویت ارزشی خود را تداوم بخشیم.

وی خاطر نشان ساخت: مسئولان محترم همه تلاش خود را در راستای خدمت بهتر به ساکنین بومی بافت قدیمی و تسهیل تعمیرات خانه‌های فرسوده و تأمین امکانات و مصالح مرغوب به کار بندند.

 شهر یزد نماد گفت وگوی ادیان است

استاندار یزد در نیز به مناسبت ثبت جهانی بافت تاریخی شهر  طی پیامی عنوان کرد: ثبت بافت تاریخی یزد علاوه بر معرفی یک شهر تاریخی، نماد یک شهر خشتی زنده اسلامی است که در آن گفت وگو و همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف به زیباترین شکل جریان دارد.

سیدمحمد میرمحمدی اظهارداشت: ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد که انواع و اقسام هنرها، فناوری ها، طراحی ها و معماری، سامان یافتگی و سازگاری با طبیعت را در خود دارد گنجینه گرانبها و میراث ارزشمندی از گذشتگان این دیار است که با معرفی آن به جهانیان به گرمی از آن استقبال و برای بشریت امروز و فردا و ملل مختلف جهان واجد ارزشهای انسانی، فرهنگی و دینی شناخته شده و این دستاورد بزرگ پیشینیان ماست که بایستی با دل و جان در حفظ آن بکوشیم تا مردم جهان نسل اندر نسل از ارزشهای آن بهره مند شده و در زندگی خود بکارگیرند
وی افزود: این موفقیت مرهون زحمات معماران و مردمان سختکوش و خداجوی این دیار است که در سخت ترین شرایط و با کمترین منابع به خلق شاهکارهایی دست زدند که امروز دنیا به شکوه و جلال آن معترف شده است.  
میرمحمدی تصریح کرد: ثبت جهانی بافت تاریخی یزد نشان دیگری نیز دارد و آن تیزبینی و هوشمندی کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی و تاریخی سازمان یونسکو است که با شناخت و ارائه زوایای ارزشی این گنجینه غنی فرهنگی، اجتماعی و تمدنی توجه مسئولان را به آن معطوف و با اجماع نظر به ثبت رساندند تا برای ملل جهان محفوظ و قابل استفاده بماند و بعنوان میراث بشری بدرخشد و جهانیان از چنین ذخیره ذی قیمتی مطلع و برای بهره گیری از آن به سوی این منطقه سرازیر شوند و علاوه بر آن در حفظ و نگهداری آن مشارکت و همکاری نمایند.

خشت خشت بافتهای تاریخی استان یزد ازشمند است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ضمن تبریک به مردمان سخت کوش کویر بخصوص ساکنان بافت تاریخی اظهارداشت: این واقعه عظیم فرهنگی و جهانی  نقطه عطفی درنگرش به بافتهای تاریخی استان یزد بود و این واقعیت را برما آشکار ساخت که خشت خشت بافتهای تاریخی استان یزد ازشمند است و جهانیان با دید تحیر و فخرایرانی بدان خواهند نگریست.

فاطمه دانش یزدی افزود: با ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو گام بلند دیگری برای حفظ و صیانت از میراث ارزشمند و بی بدیل سرزمین ایران و معرفی بیشتر آن به جهانیان برداشته شد و این رویداد فرخنده که ما حصل تلاش ارزنده مدیران شهری، دانشگاهی، جوامع محلی، اصحاب رسانه و ... است، بیست و دومین اثر جهانی ایران را در فهرست یونسکو جاودانه و جهانی کرد و افتخار دیگری برای نظام جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.

خوشحالی ساکنان بافت تاریخی به مناسبت ثبت جهانی شهر یزد

 به مناسبت ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در فهرست جهانی یونسکو ساکنین بافت تاریخی شهر یزد اقدام به توزیع شربت و شیرینی در بافت تاریخی این شهر کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.