اراک- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: فرانسه شریک تجاری مطمئن و قابل‌ اعتماد برای بلندمدت ایران نمی‌تواند باشد که این موضوع باید در تصمیمات وزارت نفت برای توسعه روابط با فرانسه مدنظر قرار گیرد.

فرانسه شریک قابل‌ اعتمادی نیست/ تنوع در شرکت‌های طرف قرارداد نفتی از انحصار طیف خاصی جلوگیری می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، علی‌اکبر کریمی در این باره اظهار کرد: قراردادهای نفتی با توجه به اینکه به‌صورت بلندمدت منعقد شده و به‌تبع آن آثار حقوقی، مالی و اقتصادی فراوانی برای کشور به همراه دارند، همواره از اهمیت و حساسیت بالایی نیز برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: حساسیت قراردادهای نفتی به‌اندازه‌ای مهم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن ورود کرده و رعایت چندین نکته اساسی را در هنگام انعقاد این قراردادها مورد تأکید قرار داده‌اند که به دنبال آن مجلس شورای اسلامی نیز با درک این حساسیت و با اعمال پاره‌ای از اصلاحات در متن قراردادهای نفتی دولت را مکلف به رعایت این نکات کرده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس خاطرنشان کرد: قراردادهای نفتی با چه کشور و شرکتی بسته شود، منوط به نوع روابط و نقش کشورها در روابط خارجی با ایران در دوران تحریم‌ها بوده است و وزارت نفت باید ضوابط ابلاغ‌شده از سوی مجلس را رعایت کند.

کریمی گفت: در بحث قرارداد نفتی ایران و شرکت توتال فرانسه باید گفت این شرکت سوابق درخشانی در قراردادهای قبلی نداشته و در بسیاری از مواقع قرارداد را نیمه‌کاره رها کرده است باید در قراردادهای نفتی تضامین و تعهدات حکم‌فرما شود تا چنین اقداماتی از طرف مقابل تکرار نشود.

وی افزود: عملکرد دولت فرانسه در روابط دوجانبه و بین‌المللی با ایران به‌ویژه در موضوع برجام به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست، به‌طوری‌که پیش از امضا قرارداد نفتی با ایران، میزبان اجلاس منافقین بود که این نشان می‌دهد فرانسه شریک تجاری مطمئن و قابل‌ اعتماد برای بلندمدت ایران نمی‌تواند باشد که این موضوع باید در تصمیمات وزارت نفت برای توسعه روابط با فرانسه باید مدنظر قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایجاد تنوع در شرکت‌های طرف قرارداد نفتی باید به دلیل اینکه موجب جلوگیری از انحصار طیف خاصی از شرکت‌ها در قراردادها می‌شود، اصل مهمی است که می‌طلبد به آن پرداخته شود.

کریمی گفت: در حال حاضر ایران شرایط خاصی در صحنه بین‌المللی دارد، با توجه به اینکه کشورهای غربی همواره بدعهدی‌های فراوانی در قراردادهای خود با ایران داشته‌اند، باید به این نکته توجه کنیم که با احتیاط کامل و تدابیر لازم قراردادها را منعقد کرده و اجازه ندهیم منافع ملت ایران به دست غارتگران بیفتد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.