بندرعباس- مدیرعامل آبفای هرمزگان گفت: هر ساله با آغاز این فصل به ویژه با توجه به افزایش دما در تابستان شاهد افزایش شکوفایی جلبکی در آب شهر بندرعباس هستیم.

جلبک ها طعم و بوی آب شرب بندرعباس را تغییر دادند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب شهری هرمزگان، امین قصمی با اشاره به اینکه طعم و مزه دار بودن آب شهر بندرعباس در فصل گرما اتفاق تازه ای نیست، اظهار داشت: هر ساله با آغاز این فصل بویژه با توجه به افزایش دما در تابستان ، متاسفانه این مسئله شدت بیشتری می یابد.

قصمی در خصوص دلایل این مسئله گفت: تغییر بوی آب شرب شبکه شهر بندرعباس ، بدلیل افزایش میزان مصرف آب در نتیجه ی گرمای بالای ۴۰ درجه در فصل تابستان است که سبب شده بخش بیشتری از آبِ لایه میانی مخزن سد استقلال میناب مورد استفاده قرار گیرد و چون تراکم و شکوفایی جلبک ها (بر اثر افزایش دما) در این لایه نسبت به سطح ابتدایی مخزن آب سد به مراتب بیشتر بوده، درنتیجه باعث افزایش طعم و بوی آب شده است.

به گفته وی؛ حجم قابل توجهی از این جلبک ها در فرآیند تصفیه اولیه آب در تصفیه خانه میناب از آب جدا شده و بخش دیگر آن نیز در فرآیند تصفیه ثانویه آب در تصفیه خانه بندرعباس، حذف می شود اما این روند سبب حذف بوی ایجاد شده توسط جلبک ها نمی شود.

وی تاکید کرد: به منظور کاهش و رفع طعم و بوی آب ، بایستی میزان بیشتری ازمنابع آب زیرزمینی (چاه ها) را جایگزین آب سد کنیم که هماهنگی های لازم در این خصوص با شرکت آب منطقه ای استان انجام شده است.

وی اضافه کرد: همچنین امسال با افزایش میزان مصرف آب از سوی مشترکین، ناگزیر بخش  بیشتری از حجم آب سد وارد مدار شده است  و با توجه به امکانات تصفیه خانه آب بندرعباس، امکان ازن زنی همه حجم ورودی (از سد) وجود ندارد که تلاش می کنیم با رفع مشکل فنی این سیستم ، طعم و بوی آب را تا حد امکان کاهش دهیم.  

مهندس قصمی با تاکید بر کیفیت مطلوب آب شرب شهر بندرعباس،گفت: علی رغم طعم و مزه موجود در آب، بر اساس پایش مستمر و بی وقفه کیفیت آب آشامیدنی، آب شبکه لوله کشی از سلامت کامل برخوردار است و شهروندان اطمینان داشته باشند که این  آب هیچ گونه مشکل کیفی و بهداشتی ندارد که این مسئله از سوی مراکز و مراجع بهداشتی استان (مرکز بهداشت استان و دانشگاه علوم پزشکی استان) نیز مورد تایید است.

وی تاکید کرد؛ با توجه به حساسیت موضوع و افزایش گرما، بر شدت عملیات کنترل بهداشت وسلامت آب توسط آزمایشگاههای کنترل کیفی آب بندرعباس افزوده شده است.

مدیرعامل آبفای استان در ادامه ضمن قدردانی از توجه دیگر مسئولان نسبت به مشکلات بخش آب و فاضلاب، خواستار شد؛ با توجه به اشراف مسئولان استانی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نسبت به چالش های آبفا، انتظار می رود با استفاده از جایگاه خود، ما را در پیگیری این چالش ها در سطح کشور یاری نمایند.

وی بااشاره به رونداجرای پروژه آب شیرین کن بندرعباس به عنوان پروژه ای مهم و تاثیرگذاردر افزایش کمی و کیفی آب این شهر، تصریح کرد: علی رغم مشکلات اعتباری و اقتصادی این پروژه، تلاش می کنیم طی چند ماه آینده فاز نخست آن با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب به بهره برداری برسد که جهت تسریع در روند این پروژه نیازمند همکاری و حمایت بیشتر مسئولان مذکور هستیم. 

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.