سخنگوی وزارت خارجه امنیت حجاج ایرانی را برعهده دولت سعودی دانست و گفت که ١٠ نفر از همکاران کنسولی این وزارتخانه برای ارائه خدمات کنسولی به زوار ایرانی در نقاط مختلف عربستان حضور خواهند داشت.

حضور ١٠ کارمند کنسولی در عربستان/برگزاری نشست کمیسیون مشترک امنیتی با پاکستان به زودی/پروسه آستانه در حال انجام است

به گزارش قدس آنلاین،   «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران، آزادی موصل را به مردم عراق، نیروهای عراقی و عشایر و قبایل و نیروهایی که برای آزادی عراق مبارزه کردند، تبریک گفت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بازنگری آمریکا در برجام، به تلاش این کشور برای کمرنگ و بی اثر کردن آثار اقتصادی برجام اشاره کرد و گفت: «برای قضاوت درباره آینده کمی صبر می کنیم و منتظر خواهیم بود. برای هرگونه اقدامی آمادگی لازم را داریم و کشور امروز بیشتر از گذشته در حوزه‌های مختلف آمادگی لازم را برای برخورد با هرگونه اقدام ناپسند و نا به جا خواهد داشت».

وی همچنین گفت که ١٠ نفر از همکاران کنسولی وزارت خارجه برای ارائه خدمات کنسولی به زوار ایرانی در نقاط مختلف عربستان حضور خواهند داشت.

قاسمی همچنین اظهار داشت: «امنیت حجاج بعهده طرف عربستانی است.»

قاسمی درباره تفاهم اخیر بین آمریکا و روسیه درباره سوریه نیز اظهار داشت: «اگر تفاهمی باشد که بتواند به کل سوریه و مناطق کاهش تنش تسری پیدا کند و زمینه‌ای برای تثبیت آتش‌بس و ثبات فراهم آورد، می‌تواند قطعاً مفید واقع می‌شود».

وی گفت: «با شناختی که از اقدامات آمریکا در سوریه داریم معتقدیم با ادامه این مسیر چنین تفاهمی و حرکت به جلو دشوار است».

قاسمی همچنین عنوان کرد که پروسه آستانه درباره سوریه در حال انجام است و افت و خیزهای خودش را داشته و خواهد داشت و تصریح کرد که صحبت‌ها با روسیه درباره سوریه ادامه دارد و روز گذشته با سفیر روسیه در تهران نیز دیدار داشته است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری گفت که به زودی نشست کمیسیون مشترک امنیتی با پاکستان برگزار خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت که نشست بعدی بین ایران و کانادا درباره از سرگیری روابط در سطح مدیرکل در اتاوا برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره پیگیری‌های ایران در پی رأی دادگاه آنتاریو و اقدام اخیر کانادا در حفظ نام ایران در فهرست کشورهای حامی تروریسم اظهار داشت: «اگر این مسائل نبود شاید نشست‌های کارشناسی در خارج از ایران و در ایران با کانادا به نتایج مشخص‌تری نائل می‌شد».

قاسمی اضافه کرد: «اینکه مذاکرات ادامه دارد و هنوز شاهد تفاهم اصلی نیستیم نشان می‌دهد که برخی این موضوعات لاینحل و با مشکل مواجه است و طرفین برای آن تلاش می‌کنند».

سخنگوی وزارت خارجه ایران، حکم دادگاه آنتاریو را خلاف موازین و اصل مسلم مصونیت دولت‌ها برشمرد و گفت: «از طریق سیستم قضایی موضوع را دنبال می‌کردیم و با شدت بیشتری ادامه خواهیم داد و چیزی نیست که متوقف شود».

وی ادامه داد: «در حوزه روابط دوجانبه و برقراری روابط این برخوردها لحاظ خواهد شد.  امیدوارم اقدامات نابجایی که در دولت قبلی کانادا بود، در دولت جدید برداشته شود».

قاسمی درباره دیدار پوتین و ترامپ در هامبورگ هم گفت: «نفس نشست و مذاکره همواره در جهان می‌تواند مثبت باشد، به شرط آنکه در محیطی شفاف و در جهت صلح و دوستی و امنیت جهانی باشد. باید منتظر انتشار اخبار بیشتری درباره این دیدار بود».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که پرونده ٤ دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان همچنان باز است و این موضوعی فراموش شده و به کنار گذاشته شده نیست.

قاسمی در واکنش به اظهارات کی‌روش مبنی بر اینکه فیفا پاداش صعود به جام جهانی را به دلیل تحریم‌ها نمی‌دهد، گفت: «در گذشته و اکنون وزارت خارجه تمام تلاش خود را در دادن سرویس‌ها به فدراسیون‌های ورزشی و سازمان ورزش کشور داشته و در مورد مشخصی که شما عنوان کردید این موضوع توسط وزارت خارجه دنبال خواهد شد و فکر می‌کنم چنین مشکلی وجود ندارد».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.