مشهد- اقامت، از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسافران تابستانی است و یافتن جایی مناسب، ارزان و قابل اطمینان ازجمله انتظارات آنان به شمار می‌رود به ویژه در مشهد مقدس که زائران حضرت رضا(ع) نیز با آن روبه‌رو هستند و گاهی این امر برای آنان با مشکلاتی همراه است.

«اسکان» دغدغه ای که زائران و مسئولان مشهد را تنها نمی گذارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: علیرضا لعل اکبری: یک زائر خوزستانی در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: هر ساله به اتفاق جمعی از آشنایان با مینی بوس به مشهد برای زیارت می‌آییم اما امسال برای اقامت با مشکل مواجه شدیم.
وی تصریح می‌کند: واحد اقامتی که طی سال‌های گذشته در آن اقامت می‌کردیم امسال پلمب شده و مجبوریم جای دیگری پیدا کنیم.
وی خاطرنشان می‌کند: هزینه واحدهای اقامتی اطراف حرم مطهر بالاست و به ناچار باید محلی دورتر را پیدا کنیم.
این زائر می‌گوید: از مسئولان شهری مشهد انتظار داریم واحدهای اقامتی ارزان قیمت و حتی رایگان در اختیار مسافران کم بضاعت قرار دهند.
وی می‌افزاید: شنیده‌ام آستان قدس رضوی در این خصوص اقدام‌هایی کرده که امیدواریم هر چه زودتر در اختیار زائران کم درآمد این مراکز قرار گیرد.
در ایام مناسبتی مشکل اسکان داریم
صادقی یک زائر کرمانی نیز می‌افزاید: در مواقع تعطیلات مناسبتی، تهیه مکان اقامتی در مشهد به سختی صورت می‌گیرد و اگر هم وجود داشته باشد گران است.
وی اظهار می‌دارد: در ایام تابستان، مسافری بی جا و مکان در مشهد نمی ماند اما در ایام خاص و همچنین نوروز، مسافران با مشکل بیشتری برای تهیه  مکانی مناسب روبه‌رو می‌شوند.

از فعالیت افراد بی نام و نشان جلوگیری کنید

حسین نژاد زائر شاهرودی می‌گوید: در مسیرهای ورودی شهر با افرادی روبه‌رو می‌شویم که واحدهای اقامتی را معرفی می‌کند اما هنگام مراجعه با مکان‌های نامناسبی مواجه می‌شویم.
وی می‌افزاید: آنان هیچ نام و نشانی ندارند اما به قدری اصرار می‌کنند که حتی فرصت انتخاب برای زائران فراهم نمی‌شود.
وی خاطرنشان می‌کند: در خیابان‌های اطراف حرم مطهر افرادی با لباس‌های مشخص و با نام و نشان، زائران را برای تهیه مکان‌های اقامتی مناسب راهنمایی می‌کنند و ای کاش زودتر به آن‌ها مراجعه می‌کردم.
وی تصریح می‌کند: لازم است مسئولان شهری از تجمع افراد بی نام و نشانی در مسیرهای ورودی شهر که به دنبال اسکان مسافران هستند، جلوگیری کنند و این کار توسط افراد مطمئن و دارای نام و نشان صورت بگیرد. 
به خیابان‌های اطراف حرم سری می‌زنیم و در آنجا افرادی با لباس‌های مشخص و با در دست داشتن نوشته‌هایی، زائران را به مکان‌های اقامتی تعیین شده هدایت می‌کنند.

از اعتماد زائران خرسندیم

یکی از آنان در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: ۳۰ سال است که به این کار مشغولم و مدتی است توسط یک شرکت و تحت نظارت سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط فعالیت می‌کنم.
وی می‌افزاید: در هر خیابان منتهی به حرم مطهر حدود ۳۰-۴۰ نفر با لباس و نام و نشان مشخص و مجوز فعالیت، زائران را به هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر متناسب با خواست آنان راهنمایی می‌کنند.
وی با اظهار خرسندی از اعتمادی که زائران نسبت به آن‌ها دارند، می‌گوید: فراهم آوردن رضایت زائران سبب خوشحالی است.
یکی دیگر از زائر برها می‌گوید: در ماه‌های ابتدایی تابستان مراجعه زائران کمتر است اما در دو هفته آخر شهریورماه تقاضا بیشتر می‌شود.
وی می‌افزاید: در تابستان مراکز اقامتی گسترده و متنوع زیادی در سطح شهر مشهد وجود دارد اما در برخی از ایام سال که تعطیلات چند روزه داریم، زائران با مشکل اسکان روبه‌رو می‌شوند.

در تابستان مشکل اقامت نداریم
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در تابستان مشکلی در خصوص اسکان زائران وجود ندارد و تمامی واحدهای اقامتی آماده ارائه خدمات به آنان هستند.
احمد دیناری می‌افزاید: در حال حاضر ۲۰۰ هزار تخت رسمی و موقت در مراکز اقامتی وجود دارد که از این آمار نیمی رسمی و نیمی به صورت موقت در مراکزی مانند مدارس، حسینیه‌ها به زائران خدمت رسانی می‌کنند.
وی خاطرنشان می‌کند: در تابستان به دلیل شرایط آب و هوایی، زائران با مشکلی در خصوص اسکان روبه‌رو نمی شوند اما در تعصیلات نوروزی با کمبود مواجه هستیم.

مراکز اقامتی با نرخ‌های متنوع خدمات می‌دهند
وی با اشاره به تنوع واحدهای اقامتی در مشهد اظهار می‌دارد: نرخ‌های متنوعی در این خصوص وجود دارد و زائران از قشرهای مختلف می‌توانند از این مراکز استفاده کنند.
وی اعلام نرخنامه‌های مصوب را یادآور می‌شود و می‌گوید: قبل از شروع تعطیلات نرخ‌ها به واحدهای اقامتی داده شده و نظارت‌های مستمر در این خصوص صورت می‌گیرد.

هزینه اقامت در مشهد ارزان‌تر از اصفهان و شیراز است
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد خاطرنشان می‌کند: نرخ مراکز اسکان زائران در مشهد نسبت به اصفهان، شیراز و دیگر شهرهای کشور ارزانتر است.
وی می‌افزاید: در حال حاضر اغلب مراکز اقامتی با  ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفیف به زائران خدمات دهی می‌کنند.

۳۰۰ راهنمای زائر، خدمت می‌کنند
دیناری در خصوص فعالیت راهنمایان مسافر به عنوان مسافربرها می‌گوید: حدود چهار سال است که آنان از طریق شرکتی که مورد تأیید اداره اماکن، فرمانداری، اتاق اصناف و میراث فرهنگی است، فعالیت می‌کنند.
وی می‌افزاید: شرکت مربوطه حدود ۳۰۰ نفر را تحت پوشش دارد و این افراد با لباس فرم و نام و نشان مشخص وظیفه دارند که زائران را به مراکز اقامتی رسمی و دارای مجوز راهنمایی کنند.
وی خاطر نشان می‌کند: این افراد دوره‌های آموزشی را طی کرده اند و صلاحیت آن‌ها از طریق مراجع نیروی انتظامی تحت نظارت است.

به جای اسکان در مدارس، زائران را به مراکز رسمی هدایت کنید

دیناری، اسکان مسافران در مدارس آموزش و پرورش را یادآور می‌شود و می‌گوید: در ایام تعطیلات طی دستورعملی از سوی آموزش و پرورش مدارسی را در سطوح مختلف در اختیار زائران فرهنگی و بستگان آنان و ازجمله متقاضیان به صورت آزاد قرار می‌گیرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد می‌گوید: از مسئولان آموزش و پرورش انتظار داریم نسبت به اقامت زائرانی که در استخدام آن اداره نیستند، اجتناب کنند و آنان را به مراکز اقامتی رسمی سطح شهر معرفی کنند.
وی یادآور می‌شود: شاید برخی از زائران این تصور را داشته باشند که این مراکز نرخ پایینی دارند اما باید گفت که واحدهای میهمانپذیری در مشهد وجود دارد که شبی ۳۰ هزارتومان برای اقامت دونفر اخذ می‌کنند که قیمتی مناسب است.
وی می‌افزاید: با این حال دیده شده که هزینه اقامت در برخی از مدارس به مراتب بیشتر از میهمانپذیرهای رسمی در سطح شهر است.

نظارت ها به طور مستمر صورت می‌گیرد

دیناری به نظارت مستمر دستگاه‌های مربوط در امر خدمات دهی به زائران اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از این نظارت‌ها به طور مستقل توسط میراث فرهنگی، اتحادیه‌های مربوطه صورت می‌گیرد و برخی از نظارت‌ها به طور مشترک با نمایندگان ادارات اماکن، بهداشت، میراث فرهنگی و اتحادیه ها به طور میانگین ماهی یک بار انجام می‌شود.
وی گران‌فروشی خارج از نرخ‌های اعلام شده، تمدید نکردن اعتبار واحدهای مجوز دار، رعایت نکردن نکات بهداشتی، ازجمله تخلفاتی است که از سوی واحدهای اقامتی دیده شده و با آن‌ها برخورد لازم صورت می‌گیرد.

مراکز اقامتی غیرمجاز پلمب شدند
دیناری با اشاره به آمار مراکز اقامتی در مشهد می‌افزاید: بیش از ۲۰۰هتل، ۳۰۰ هتل آپارتمان، ۳۵۰-۳۰۰ میهمانپذیر و ۲۵۰ خانه مسافر به زائران خدمات ارائه می‌کنند.
وی خاطرنشان می‌کند: از سال ۸۴ تا تابستان سال گذشته حدود ۲۷۰۰ خانه شخصی که به طور غیرمجاز اقدام به اسکان زائران کرده بودند شناسایی شده و طی یک طرح ضربتی با آنان برخورد شد.
وی می‌افزاید: تعدادی از این مراکز پلمب شدند و برخی از آنان با سپردن تعهد به دنبال دریافت مجوز هستند.

زائران مراکز اقامتی رسمی را انتخاب کنند
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد از تمامی زائران خواست با راهنمایی مسافربرهای دارای مجوز در مراکز اقامتی رسمی در این شهر ساکن شوند تا با خیالی آسوده از سفر خود بهره ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.