مدیرعامل شرکت متن از حضور ۴ شرکت خارجی و ۲ شرکت ایرانی معتبر در مناقصه میدان نفتی آزادگان خبر داد و گفت: در قالب قراردادهای جدید صنعت نفت، تولید نفت از میادین غرب کارون به یک میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

۲۲ شرکت به مناقصه آزادگان می‌روند/ ۴ شرکت بزرگ بین‌المللی و قرارگاه در میان شرکت‌کنندگان

به گزارش قدس آنلاین، سیدنورالدین شهنازی‌زاده در یک نشست خبری که صبح امروز در شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت توسعه میادین این شرکت گفت: در بخش میادین مهم‌ترین میدان در این شرکت مربوط به غرب کارون است که برای طرح‌های توسعه‌ای چه در میادین غرب کارون و چه در سایر میادین سرمایه‌گذاری به مبلغ ۳۶ میلیارد دلار نیاز است.

مدیرعامل شرکت متن با تأکید بر اینکه تاکنون ۲۱.۵ میلیارد دلار به اضافه ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در میادین نفتی این شرکت در دست اقدام و یا به ثمر رسیده است، گفت: اگر به برنامه این شرکت در تولید نفت اشاره کنم، قرار است تولید نفت را از میادین غرب کارون به روزانه ۳۵۰ هزار بشکه برسانیم.

*افت شدید تولید در میادین چینی آزادگان جنوبی

شهنازی‌زاده با اشاره به اینکه بخشی از سرمایه موردنیاز توسعه این میادین از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده است، تصریح کرد: در میدان آزادگان جنوبی، زمانی شرکت ملی نفت چین (CNPC) فعال بود و روزانه ۴۵ هزار بشکه نفت از این میدان برداشت می‌شد، اما به‌تدریج چاه‌هایی که این شرکت حفر کرده است نیاز به تعمیر پیدا کرده و ظاهراً تولید نفت از آزادگان جنوبی از طریق چاه‌های چینی به ۲۵ هزار بشکه در روز رسیده است. ما قصد داریم این چاه‌ها را اورهال و احیا کنیم که قطعاً به میزان تولید قبل یعنی ۴۵ هزار بشکه می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول با احداث ۱۹ حلقه چاه جدید در فاز یک پروژه آزادگان جنوبی، توانستیم تولید نفت از این میدان را ۳۸ هزار بشکه در روز نیز افزایش دهیم که بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی به ۱۱۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

شهنازی‌زاده با اشاره به محدودیت‌های فراورش گفت: در حال حاضر از یک واحد فراورش از میدان جفیر استفاده می‌کنیم و قصد داریم تا واحدهای سیار فراورش را نیز به خدمت بگیریم.

*توسعه میدان آذر با حضور صندوق بازنشستگی نفت

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از دیگر میادینی که در دست اقدام داریم، میدان نفتی آذر است که با کشور عراق مشترک است. همان‌طور که قبلاً وعده داده بودم، قرار بود امسال تولید زودهنگام این میدان به ۳۰ هزار بشکه در روز برسد که ۱۵ هزار بشکه آن سال گذشته محقق شد و ۱۵ هزار بشکه نیز تا پایان اردیبهشت امسال محقق شد و در مجموع تولید اولیه از این میدان به ۳۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه میدان آذر در قالب قرارداد بیع متقابل و با همکاری شرکت سروک آذر و با سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت صورت می‌گیرد.

شهبازی‌زاده ادامه داد: از دیگر برنامه‌هایی که برای این شرکت در سال ۹۶ تدوین شده است، افزایش تولیدات نفت نه‌تنها در غرب کارون، بلکه در تمامی میادینی است که این شرکت در اختیار دارد.

مدیرعامل شرکت متن تصریح کرد: تولیدات نفت در غرب کارون با احتساب میادین آزادگان جنوبی و یاران جنوبی تا پایان شهریورماه افزایش پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر از لحاظ تولید چاه با در نظر گرفتن میدان یاران جنوبی و آزادگان جنوبی از منطقه غرب کارون، قصد داریم تولید خود را به ۳۶۸ هزار بشکه در روز برسانیم که البته باید بگویم برنامه تکلیفی ما ۳۵۰ هزار بشکه است که با اقدامات مؤثر قطعاً از برنامه تکلیفی عبور خواهیم کرد.

به گفته شهنازی‌زاده این شرکت در قالب قراردادهای جدید صنعت نفت نیز پروژه‌هایی دارد که تاکنون مذاکراتی با شرکت‌های داخلی و خارجی در چارچوب‌ این قراردادها انجام داده‌اند.

*دعوت از ۵۹ شرکت برای حضور در مناقصه آزادگان

وی با اشاره به آخرین وضعیت قرارداد میدان آزادگان گفت: اقدامات برای برگزاری مناقصه در حال انجام است و باید بگویم که پس از تکمیل مراحل، مناقصه برگزار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت متن افزود: ما به ۵۹ شرکت که اعلام آمادگی کرده بودند در مناقصه آزادگان شرکت می‌کنند نامه دادیم که از این تعداد ۲۲ شرکت اعلام آمادگی قطعی کرده‌اند و تمایل دارند در این مناقصه شرکت کنند. با تکمیل اسناد مناقصه انتظار داریم این مناقصه بین این شرکت‌ها برگزار شود تا پس از باز کردن پاکت‌های فنی و مالی بتوانیم کنسرسیوم توانمندی را برای توسعه این میدان انتخاب کنیم.

*تولید نفت در میدان غرب کارون به ۱.۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد

وی خاطرنشان کرد: با امضای قراردادهای جدید در میادین غرب کارون، تولید نفت از این میدان به یک میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

شهنازی‌زاده همچنین با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته با شرکت پرشیا گفت: این شرکت ایرانی نیز که هم‌اکنون در میدان یاران فعالیت می‌کند، قرار است پس از یکپارچه شدن میدان‌های یاران شمالی و جنوبی کار توسعه را در قالب قرارداد IPC ادامه دهد که هم‌اکنون تفاهم‌نامه مطالعاتی برای این میدان با این شرکت ایرانی امضا شده است.

این مقام مسئول با اشاره به میدان آذر گفت: در میدان آذر نیز پس از رسیدن به تولید اولیه ۳۰ هزار بشکه نفت در روز قرارداد ما با شرکت سروک آذر در قالب بیع متقابل به اتمام می‌رسد و مجدداً با این شرکت قصد داریم قرارداد خود را در قالب مدل جدید قراردادهای صنعت نفت منعقد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در فاز یک میدان آذر قصد تولید ۶۵ هزار بشکه نفت در روز و در فاز دو نیز قصد تولید ۱۱۰ هزار بشکه نفت در روز را با این شرکت ایرانی داریم.

*مذاکره با شرکت‌های خارجی برای اجرای تفاهمنامه‌های مطالعاتی

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تیم‌های مذاکره‌کننده در این شرکت برای انجام مذاکره با شرکت‌هایی که تاکنون با آنها تفاهم‌نامه مطالعاتی انجام شده است، تشکیل شده که در حال رایزنی با این شرکت‌ها و گرفتن جواب مطالعات آنها هستیم.

شهنازی‌زاده ادامه داد: در میدان دارخوین ۳ با شرکتی مانند انی ایتالیا و شرکت غدیر از ایران تفاهم‌نامه امضا شده و در میدان بندکرخه با شرکت OMV اتریش تفاهم‌نامه امضا شده و در میدان چنگوله نیز تفاهم‌نامه مطالعاتی با شرکت‌ها نروژی، روسی و تایلندی امضا شده است که شرکت تایلندی نتیجه مطالعات خود را به ما ارائه کرد.

وی با اشاره به شرکت‌هایی که در میدان آزادگان حضور پیدا خواهند کرد، اظهار داشت: از مهم‌ترین این شرکت‌ها می‌توان به شرکت انگلیسی شل، توتال فرانسه و پتروناس مالزی و شرکت اینپکس ژاپن و دو شرکت پرشیا از مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و شرکت تنکو از مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم در این مناقصه حضور خواهند داشت.

*گزارش شل برای توسعه میادین یادآوران و آزادگان آماده شد

مدیرعامل شرکت متن همچنین با اشاره به میدان کیشکو اظهار داشت: شرکت‌های انی ایتالیا و شرکت گازپروم نفت روسیه و شرکت شل انگلیس تفاهم‌نامه‌هایی را با ما امضا کرده‌اند.

شهنازی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به احداث تلمبه‌خانه‌های جدید اشاره کرد و گفت: یک تلمبه‌خانه در منطقه غرب کارون احداث و یک تلمبه‌خانه در منطقه امیدیه در دست ساخت داریم که نفت میادین ما را به مناطق بحرگان و خارک برای صادرات منتقل می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: تاکنون شرکت شل گزارش نهایی خود را برای میادین یادآوران و آزادگان ارائه کرده است و گزارش این شرکت برای میدان کیش باقی مانده که به‌زودی ارائه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.