۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
کد خبر: 546084

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: در حال حاضر ۲۵ هزار بیمار در کشور نیازمند پیوند عضو هستند.

نیاز ۲۵هزار بیمار درکشور به پیوند عضو

به گزارش قدس آنلاین، نجفی زاده٬ مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در نشست هم اندیشی و آموزشی پیوند عضو که در ارومیه برگزار شد اظهار کرد: دانشگاه به تنهایی قادر نیست در امر ترویج فرهنگ اهدای عضو ناشی از مرگ مغزی ایفای نقش کند و برای توفیق در این راستا نیاز به کار تیمی و استفاده از ظرفیت همه آحاد و اقشار جامعه است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۵ بیمار اورژانسی در بیمارستانهای تهران نیازمند پیوند قلب هستند.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان افزود: همه اعضای جامعه بایستی با مکانیزم مرگ مغزی آشنا باشند و بدانند که مرگ مغزی یعنی مغز متلاشی شده و هیچ امکان بازگشت به حیات وجود ندارد و تنها مرده ای است که قلبش می تپد.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد مرگها، قلبی و تنها یک درصد مغزی است گفت: آمار رضایت خانواده ها برای پیوند اعضای مرگ مغزی در سال ۸۴ از میان جمعیت ۷۰ میلیون نفری برابر با ۵ درصد بود که اکنون با جمعیت ۸۰ میلیون نفری آمار رضایت به اهدای عضو به ۷۰ درصد رسیده است.

نجفی زاده تصریح کرد: برای ارتقا و ترویج فرهنگ رضایت برای اهدای عضو افراد مرگ مغزی اقداماتی از قبیل تشکیل نخستین مرکز فرهنگسازی اهدای عضو کشور٬ طراحی و اجرای ۷۰ طرح فرهنگی و نیز کسب تجارب علمی کشورهای پیشرفته انجام شده است.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر شرایط اهدای عضو را دارند در حالی که در سال حدود ۸۰۰ نفر اهدای عضو می کنند.

وی گفت: یاسوج با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت رتبه نخست را در اهدای عضو کشور دارد.

نجفی زاده ۲۵ هزار نفر را در ایران نیازمند پیوند عضو خواند و بیان کرد: روزی ۷ تا ۱۰ نفر از بیماران نیازمند در ایران فوت می کنند.

وی عدم وجود سیستم و شبکه هماهنگ و فراگیر و نیز نیازمندی به نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در کشور را از مشکلات محوری خواند و تصریح کرد: در حال حاضر در استان آذربایجان غربی وجود سیستم سنتی فراهم آوری اعضای پیوندی و نیز ضعیف بودن فرهنگ اهدای عضو در میان مردم از جمله مشکلاتی است که بایستی اقدامات لازم نسبت به رفع آنها انجام گیرد.
 

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.