متهم سابقه داری که به دلیل عضویت در باند سرقت‌های مسلحانه محکوم به تحمل ۱۵ سال حبس شده است باند کلاهبرداری راه انداخت و با شگردی خاص در کمتر از یک ماه ۱۰۰ میلیون کلاهبرداری کرده بود .متهم و دار و دسته اش شناسایی و دستگیر شده و تحقیقات از آن‌ها ادامه دارد.

کلاهبرداری ۱۰۰ میلیونی متهم سابقه دار از داخل زندان

قدس آنلاین - ۱۳ اردیبهشت ماه مردی با مراجعه به اداره پلیس آگاهی اصرار کرد که می خواهد با رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ دیدار داشته باشد، با توجه به اصرارهای پیرمرد بلافاصله مقدمات ملاقات وی با رئیس پلیس فراهم شد، پیر مرد با تشکر از رئیس پلیس آگاهی گفت ۳ سال پیش وقتی برای شرکت در جشن عروسی برادرزاده ام به شهرستان رفته بودم سارقان به خانه من دستبرد زده و همه پول‌ها و طلاها و دو عدد گلدان نفیس و عتیقه را به سرقت بردند، من همان موقع با پلیس تماس گرفتم و پرونده شکایت تشکیل دادم. بررسی‌های پلیسی برای به دام انداختن سارقان تا جایی ادامه داشت که عصر روز گذشته فردی از اداره آگاهی با من تماس گرفت و خودش را سرهنگ حقی معرفی کرد او با اعلام اینکه سارق خانه ام شناسایی و دستگیر شده است از من خواست شماره حساب یا شماره کارتم را به او بدهم تا مبلغ رد مال شده از سوی متهم را به حسابم واریز کند، سرهنگ حقی به من گفت چون کارت آگاهی دولتی است ۲۴ ساعت بعد  حسابم واریز می‌شود. مالباخته در ادامه اظهاراتش به رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت :قبل از مراجعه به بانک به محل کار شما آمدم تا از جدیت و پیگیری‌های پلیس در به سر انجام رساندن پرونده‌ها تشکر کنم.

با شنیدن اظهارات مشکوک پیرمرد سردار محمدیان بلافاصله دستورداد تا حساب بانکی پیر مرد مورد بررسی قرار بگیرد. بررسی‌ها نشان می داد که پیرمرد بیچاره در دام یک باند کلاهبرداری تلفنی گرفتار شده و سارقان موفق شدند با کشاندن او به پای عابر بانک و انتخاب گزینه انگلیسی مبلغ ۵ میلیون تومان موجودی حساب او را برداشت کنند.

با مشخص شدن ماهیت پرونده و از آنجایی که فرد تماس گیرنده خودش را سرهنگ اداره پلیس آگاهی معرفی می کرد و با جعل این عنوان قصد داشت تا اعتماد طعمه هایش را جلب کند. از این رو تحقیقات پلیسی برای شناسایی متهم یا متهمان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

درهمین زمان بود که فرد دیگری به پلیس آگاهی مراجعه کرده و شکایت مشابهی مطرح کرد.

مالباخته که بعد از مراجعه به بانک متوجه کلاهبرداری سایبری به شیوه کارت به کارت شده بود در اظهاراتش به کارآگاهان گفت : ساعت ۶ بعد ازظهر در مغازه ام بودم که تلفن به صدا در آمد مردی که خودش را سرهنگ حقی معرفی می کرد ادعا کرد از پلیس آگاهی تماس می گیرد بعد هم از من پرسید آیا خانه ام یا مغازه به سرقت رفته است یا نه از آنجا که سه سال پیش دزد به خانه ام زده بود  ماجرا را برای او تعریف کردم. سرهنگ حقی گفت سارق خانه ام پیدا شده و چون زمان زیادی از حادثه سرقت گذشته است به جای اصل اجناس سرقتی مبلغ آن به شما پرداخت می‌شود.

مالباخته در ادامه اظهاراتش گفت از شنیدن این ماجرا بسیار خوشحال شدم سرهنگ حقی گفت چون دیر وقت است و حساب‌های پلیس آگاهی دولتی است  و فردا اول وقت باید سندها را برای حسابداری ارسال کند من باید به عابر بانک بروم تا پول  اموال سرقتی ام را به حسابم کارت به کارت کند من هم که خیلی خوشحال شده بودم بلافاصله مغازه ام را بستم و پای دستگاه خودپرداز رفتم عملیات رو انگلیسی انجام دادم چون سرهنگ اعلام کرده بود که باید از منوی انگلیسی استفاده کنم چرا که حساب پلیس آگاهی حساب بین المللی است بعد که کارهایم تمام شد گفت ۱۵ میلیون پول اموال سرقتی ام تا ۲۴ ساعت دیگر به حسابم واریز می‌شود من هم صبح امروز به اداره آگاهی آمدم تا از پلیس تشکر کنم و اینجا بود که متوجه  دروغی بودن سرهنگ حقی شدم.

دربررسی شماره حساب مالباخته مشخص شد شب گذشته ۵ میلیون تومان وجه نقد از حساب وی  منتقل و با استفاده از آن شارژ اعتباری تلفن خریداری شده است.

با ثبت شکایت مالباخته و با توجه به سوء استفاده متهم از عنوان پلیس آگاهی بلافاصله اکیپ‌هایی از مأموران وارد عمل شدند تا متهم کلاهبردار را شناسایی کنند از سوی دیگر بررسی پلیسی برای ردیابی پولی که در فضای بانکی جا به جا شده بود آغاز شد.

با گذشت یک ماه از زمان ثبت اولین شکایت ۸ مالباخته دیگر نیز با مراجعه به کلانتری و پایگاه‌های آگاهی شکایت خود را ثبت کردند. سر انجام ۱۵ تیرماه امسال مأموران پلیس آگاهی فردی با هویت محمد ۲۷ ساله را در محل یکی از کافی شاپ‌های تهران دستگیر و برای بازجویی به اداره آگاهی منتقل کردند. محمد که قصد داشت مبلغ ۹ میلیون تومان شارژ  تلفن اعتباری را به مبلغ ۷ میلیون تومان به کافی شاپ بفروشد و اصرار به دریافت پول نقد داشت در جریان بازجویی‌ها اعتراف کرد برای فردی به اسم عزیز کار می کند که اصلا او را نمی‌شناسد و تا به حال او را ندیده است فقط به صورت تلفنی با او صحبت کرده و در ازای افتتاح حساب‌های مختلف بانکی با هویت‌هایی که عزیز به او می دهد و همچنین فروش زیر قیمت شارژ تلفن همراه به کافی شاپ‌ها و دکه‌های روزنامه فروشی پول خوبی دریافت می کند.

بابررسی اظهارات محمد مشخص شد وی یک سابقه کیفری دارد و برای همان سابقه مدت دو سال زندانی بوده است همچنین بررسی‌های بیشتر نشان می داد که عزیز  هویت بیرونی ندارد و یکی از متهمان سابقه داری است که در زندان دوران محکومیت خود راسپری می کند.

با بدست آمدن این سرنخ‌ها و همچنین مشخص شدن هویت سردسته باند کلاهبرداری‌های تلفنی از زندان با دستور قضایی نور الدین از زندان برای بازجویی به اداره آگاهی منتقل شد در اعترافات نورالدین وی علاوه بر معرفی محمد که دستگیر شده بوداز فاطمه و حبیب نیز نام برد که او را در اجرای نقشه کلاهبرداری‌های اینترنتی و تلفنی همراهی می کردند.

متهم در ادامه اظهاراتش به مأموران گفت این شیوه کلاهبرداری را از دوستان هم بندم یاد گرفته ام و برای اجرای نقشه یک گوشی تلفن همراه که به صورت قاچاق در زندان وجود داشت را به مبلغ  ۸ میلیون تومان خریداری کردم و با استفاده از آن به صورت رندومی شماره‌هایی را می گرفتم و اگر طرف مرد میانسال یا خانم خانه دار بود نقشه ام را عملی می کردم.

وی با اعلام اینکه هیچ وابستگی به پلیس آگاهی ندارد افزود با معرفی خودم به عنوان سرهنگ اداره آگاهی فقط قصد داشتم تا اعتماد طعمه‌ها را جلب کنم.

سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران  با اعلام اینکه روزانه   ۳۴ پرونده در زمینه کلاهبرداری‌های تلفنی در تهران و کلان شهرها ثبت می‌شود گفت متهم دستگیر شده متهم سابقه داری است که بااستفاده از این شیوه از ۱۰ شهروند تهرانی و ۵ شهروند در شهرستان‌های البرز  ری و شمیرانات کلاهبرداری کرده است.

محمدیان با اعلام اینکه ارزش ریالی کلاهبرداری‌های متهم بیش از ۱۰۰  میلیون تومان برآورد شده است گفت تحقیقات پلیسی برای شناسایی دیگر مالباختگان و همچنین شناسایی اموال سرقتی و پول‌هایی که کلاهبرداری شده‌اند همچنان ادامه دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.