هرچه به ذی الحجه و برگزاری فریضه الهی حج نزدیک می‌شویم نگرانی‌ها و دغدغه‌ها درباره امنیت جان و مال زائرانی ایرانی بیشتر می‌شود تا جایی که کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی چند روز گذشته به صراحت به این موضوع پرداخته و از تصمیم گیران خواستار ارزیابی مجدد در اعزام زائرانی ایرانی شده‌اند. اما این دغدغه‌ها ریشه در چه چیزی دارد و متولیان امر برای رفع این نگرانی‌ها چه اقداماتی باید انجام دهند؟

ضمانت‌های محکم تری برای امنیت زائران می‌خواهیم

 قدس آنلاین - هرچه به ذی الحجه و برگزاری فریضه الهی حج نزدیک می‌شویم نگرانی‌ها و دغدغه‌ها درباره امنیت جان و مال زائرانی ایرانی بیشتر می‌شود تا جایی که کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی چند روز گذشته به صراحت به این موضوع پرداخته و از تصمیم گیران خواستار ارزیابی مجدد در اعزام زائرانی ایرانی شده‌اند.  
اما این دغدغه‌ها ریشه در چه چیزی دارد و متولیان امر برای رفع این نگرانی‌ها چه اقداماتی باید انجام دهند؟
 

 وعده محمد بن نایف

محمد جواد جمالی نوبندگانی؛ دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به قدس می‌گوید :این کمیسیون اخیراً با رئیس سازمان حج نشستی داشته که در جریان آن نمایندگان دغدغه‌ها و نظراتشان را درباره اعزام زائران ایران به حج امسال مطرح کرده‌اند.   

وی با اشاره به حادثه منا و اتخاذ سیاست‌های خصمانه عربستان سعودی علیه ملت ایران در چند سال اخیر می‌افزاید:با این وجود تمایل و جمع بندی نظام آنست که تا آنجا که به سلامت و عزت حجاج ایرانی آسیبی وارد نشود اعزام زائران صورت گیرد تا علاوه بر انجام حج به عنوان یک واجب الهی جلوی تبلیغات سوء سعودی‌ها که می‌خواهند وانمود کنند ایران مایل به برگزاری حج نیست، گرفته شود.

وی می‌افزاید:ظاهراً مقامات عربستان قول داده اند که موضوع حج را از مناسبات و مسائل سیاسی بین دو کشور جدا کنند، بحث اینجاست که این قول و قرارها در زمان محمد بن نایف داده شد که الان هیچ سمتی در عربستان ندارد و نمی‌تواند پاسخ گوی قول و قرارهایش باشد.

ما با بن نایف تفاهم نامه‌ای نداشتیم بلکه با وزیر حج و زیارت در زمینه امنیت حجاج تفام نامه امضاء کردیم که ایشان هنوز در این سمت باقی است وی می‌افزاید: بنابراین پیشنهاد دولت و اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سازمان حج و زیارت و شورای عالی امنیت ملی آنست که یک ارزیابی مجدد صورت دهند و هیاتی از ایران به عربستان برود و ببیند که آیا آن‌ها همچنان پای بند تفاهم نامه هستند یا خیر. اگر نبودند مانع به خطر افتان جان و عزت حجاج ایرانی شویم و موضوع را هم به اطلاع مسلمان جهان برسانیم.

وی با اشاره به این که حاکمیت، تصمیم گیری در ارتباط با حج امسال را به شورای عالی امنیت ملی واگذار کرده است، تصریح می‌کند: هنوز فرصت هست تا مسئولان ما موضوع را با طرف سعودی بررسی کنند و اگر دیدیم عزت، کرامت، جان، مال و ناموس حجاج ما در خطر نیست اقدام به اعزام زائران کنیم.

ضمانت‌های محکم می‌خواهیم

علیرضا ابراهیمی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در این زمینه به قدس می‌گوید:اعزام برای زیارت خانه خدا همواره مطالبه مردم است اما شرایط باید به گونه‌ای رقم بخورد که دیگر چنین حوادثی مثل منا رقم نخورد و تمامی چارچوب‌های امنیت و رفاهی حجاج ما فراهم و تأمین شود.

وی با اشاره به این که کمیسیون فرهنگی مجلس جلساتی با بعثه مقام معظم رهبری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان سازمان حج و زیارت داشته است که مقامات مربوطه در تمام این جلسات تاکید کردند تمام نگرانی‌ها و الزامات مورد نظر مجلس، کارشناسان و مردم در خصوص امنیت جانی و عزت حجاج ایرانی در تفاهم نامه ای که با وزیر حج و زیارت عربستان سعودی صورت گرفته، دیده شده است.

وی می‌افزاید: برغم تفاهم صورت گرفته با عربستان سعودی اما با توجه به پایبند نبودن این کشور به قراردادهایش، این نگرانی در ارتباط با امنیت حجاج همچنان وجود دارد که مبادا بار دیگر چالش جدیدی ایجاد کند.

وی با اشاره به ضرورت دریافت ضمانت‌های محکم از وزارت حج عربستان، می‌افزاید: البته این ضمانت‌ها بیشتر اخلاقی و عرفی هستند که امیدواریم این کشور به حرمت خانه خدا و مسجد النبی متعهد به انجام آن‌ها باشد.

با بن نایف تفاهم نامه‌ای نداشته‌ایم

سید ابراهیم اسداللهی؛ سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به این که موضوع مربوط به امنیت حجاج از وظایف اختیارات بخش حراست این سازمان است می‌گوید:این سازمان تمام اتفاقاتی که طی دو سه دهه گذشته رخ داده است را به عنوان موارد بحران زا می‌بیند. وی می‌افزاید: ما با بن نایف تفاهم نامه‌ای نداشتیم بلکه با وزیر حج و زیارت در زمینه امنیت حجاج تفام نامه امضاء کردیم که ایشان هنوز در این سمت باقی است.

وی درباره ضرروت بررسی مجدد تفاهم نامه یاد شده می‌گوید: راهکارهایی برای تأمین امنیت و آرامش زائران ایرانی اندیشیده شده است. ضمن این که روال کار سازمان حج و زیارت آنست که در هر دوره و قبل از اعزام زائران وضعیت را مجداً ارزیابی می‌کند که در این دوره هم چنین خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.