​ایلام- جذب گردشگر و رونق صنعت توریسم، برای گذر از اقتصاد تک محصولی و نفتی، شایان توجه دولت ها و سرمایه گذاران بسیاری است. این صنعت که لازمه آن ایجاد زیرساخت های بسیاری است و می تواند راه گشای قفل اشتغال نیز باشد به سرمایه گذاری، توسعه زیرساخت ها، تبلیغات و معرفی جاذبه های آن نیازمند است.

چالش های سرمایه گذاری در گردشگری/ اقتصاد گردشگر محور راهگشای توسعه ایلام است

قدس آنلاین گروه استان ها وحید صدر- محمد غلام نیا: استان ایلام در منتهی الیه غرب کشور و در موقعیتی جغرافیایی با آب و هوایی چهارفصل و قدمتی دیرینه که در بخش هایی از آن، آثاری با قدمت ده هزار ساله نیز به چشم می خورد و در سال های اخیر، کانون اصلی تردد زوار عتبات عالیات شده و مناطق جنگی آن میزبان کاروان های راهیان نور شده است، اما با این وصف هنوز این صنعت در استان در ابتدای راه است و برای رسیدن به مقصود، راهی دراز و طولانی در پیش دارد.

گردشگری به بخش خصوصی واگذار شود

مدیرعامل و سرمایه گذار مجتمع گردشگری و توریستی نشمیل سرابله (مرکز شهرستان چرداول) با بیان اینکه گردشگری می تواند بعد از صنعت نفت از پردرآمدترین صنایع کشور باشد، می گوید: بعنوان یکی از فعالان بخش خصوصی در صنعت گردشگری، از دولت و متولیان امر انتظار داریم که این صنعت به صورت صددرصدی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

فارغ صادقی با اشاره به اینکه موقعیت استان ایلام و خصوصا شهرستان چرداول از لحاظ جغرافیایی، موقعیتی ویژه و خاص است، اظهار می دارد: ایلام قلب دوران دفاع مقدس بوده و هم اکنون می تواند بعنوان مرکز گردشگری جنگ در کشور معرفی شود.

وی عدم حمایت دولت از بخش خصوصی را معضلی برای صنعت گردشگری می داند و تصریح می کند: اخذ مالیات های سنگین، هزینه های سرسام آور آب و برق و گاز ما را در سخت ترین شرایط کاری قرار داده و با این اوصاف نمی توانیم بیش از پیش روند توسعه و پیشرفت را طی کنیم.

مدیرعامل مجتمع گردشگری و توریستی نشمیل سرابله با بیان اینکه این مجتمع پنجمین مجتمع گردشگری کشور از همه ابعاد و جهات شناخته و معرفی شده است، ادامه می دهد: در این مجتمع تمامی امکانات برای گردشگران و مسافران همچون ایجاد بازارچه و احداث ۳۰ واحد اقامتی با ظرفیت ۴۵۰ نفر در هر شب فراهم شده که انتظار همکاری و همراهی مسئولین خصوصاً در ایام اربعین و همچنین اردوهای راهیان نور برای اقامت مسافران و زائران در این مجتمع را داریم.

فارغ صادقی توسعه بومی گردی در استان را راهکاری برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری می داند و خاطرنشان می سازد: پتانسیل های گردشگری استان آنچنان که باید و شاید به هموطنان معرفی نشده و در واقع تبلیغات گسترده و کلان در کشور برای معرفی ایلام چه در بخش گردشگری، طبیعت، آثار باستانی، صنایع دستی و ... صورت نگرفته و متولیان امر بایستی برای این موضوع مهم چاره اندیشی کنند.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام و بالاخص شهرستان چرداول بعنوان پیشانی استان با دارا بودن آب و هوایی چهارفصل موقعیت مناسبی برای جذب گردشگر دارد، ادامه می دهد: یکی از طرح هایی که می تواند در روند توسعه گردشگری استان و شهرستان مفید واقع شود این است که زوار عتبات عالیات، با اقامت در اقامتگاه های استان، علاوه بر استفاده از تورهای گردشگری و بازدید یک روزه از مناطق مختلف، انجام امورات اخذ ویزا را به بخش خصوصی واگذار کنند که این موضوع به همکاری و همراهی مسئولان ذیربط نیازمند است.

کمبود اماکن اقامتی چالشی برای گردشگری ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با بیان اینکه اقتصاد جهانی به سمت گردشگر محوری در حال حرکت است، می گوید: در حالی که دیگر صنایع همچون صنایع نفت و یا کشاورزی به دلیل محدودیت منابع، در حال تحلیل هستند، گردشگری از صنایعی است که می تواند در رونق اقتصادی کشور و استان، گره گشا باشد.

عبدالمالک شنبه زاده با اشاره به اینکه گردشگری از صنایعی است که در حال رونق گیری است، اظهار می دارد: تمامی دنیا به سمت دیجیتالی شدن می رود و این موضوع سبب شده که مردم اوقات فراغت بیشتری داشته باشند و مسافرت و گردشگری، رونق بیشتری بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم وابستگی اقتصادی کشور به نفت کمتر شود، بایستی بر روی صنعت گردشگری متمرکز شویم، ادامه می دهد: اعتقاد عملی به گردشگری در گسترش آن حائز اهمیت بوده و در این راستا ایجاد زیرساخت های لازم همچون راه های ارتباطی، مراکز اقامتی – رفاهی، بازارچه ها، صنایع دستی و غذایی، احداث خطوط ریلی و ... لازم و ضروری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام کمبود اماکن اقامتی مناسب گردشگران داخلی و خارجی را از بزرگترین چالش های گردشگری استان می داند و تصریح می کند: اقامت گاه های روستایی با امکانات ساده خاص این مناطق در ۶ روستای استان ساخته شده و امسال ساخت ۹ واحد دیگر در دست اقدام است که البته قصد داریم این تعداد را به ۲۰ واحد افزایش دهیم.

عبدالمالک شنبه زاده با تأکید بر ارتقا فرهنگ گردشگر پذیری و نقش آن در توسعه این صنعت، بیان می دارد: هنگامی که یک گردشگر به منطقه ای وارد می شود، هر گونه برخورد خوب و یا بد مردم، بازاریان، مسئولان و ... در خاطره آنان نقش می بندد و در بازگشت مجدد گردشگران و ماندگاری آنان در استان نقش بسزایی داشته بنابراین بایستی، فرهنگ جذب گردشگر پذیری در بین تمامی آحاد جامعه و مسئولین ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه گردشگری صنعتی فرابخشی است و تمامی دستگاه های اجرایی و مردم در گسترش آن دخیل هستند، می افزاید: مبلمان شهری، مراکز خرید، راه های ارتباطی، صنایع دستی، رستوران ها، ارائه غذاهای بومی و محلی و ... نقش مهمی در جذب توریست و گردشگران داخلی و خارجی دارد.

ایجاد مشوق های لازم برای جذب سرمایه گذار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به اینکه هر شهرداری باید معاونت گردشگری با حضور افراد کارشناس این حوزه داشته باشد، اظهار می دارد: در اغلب شهرهای کشور، شهرداری با ایجاد زیرساخت های مختلف همچون بازارچه ها، اقامتگاه های مختلف درون شهری، ایجاد بوستان ها، پارکینگ و ... علاوه بر جذب گردشگر می تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد.

عبدالمالک شنبه زاده ورود بخش خصوصی در زمینه گردشگری و توسعه زیرساخت های آن را یکی از عوامل مهم پیشرفت این صنعت اشتغال آفرین می داند و تصریح می کند: برخی رفتارها و بروکراسی های اداری در استان نه تنها نتوانسته موجب جذب سرمایه گذار در این بخش شود، بلکه موجب دور شدن سرمایه گذاران علاقه مند، از استان شده، بنابراین بایستی در این زمینه مشوق های متعددی برای سرمایه گذاران صنعت گردشگری در استان فراهم کنیم.

وی به پتانسیل مرز مهران در زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی اشاره می کند و می افزاید: در همین راستا تفاهم نامه ای با استان های بابل و واسط عراق برای تبادل زائران، خصوصاً جذب زائران عراقی و افزایش زمان استقرار آنها در استان منعقد شده و امیدواریم بتوانیم در این زمینه به موفقیت های خوبی دست یابیم.

صنایع اشتغال زا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به اینکه صنایع دستی استان می تواند چند هزار شغل ایجاد کند، می گوید: تعرفه بالای حق بیمه برای فعالان این بخش، عدم ارائه تسهیلات کم بهره و ... شرایط را برای فعالان بخش صنایع دستی که برای اغلب گردشگران جاذبه های بسیاری دارد، سخت کرده است.

عبدالمالک شنبه زاده به تغییر هدف های گردشگری اشاره می کند و بیان می دارد: استان ایلام در صنایع غذایی سنتی پتانسیل بسیاری دارد و در حال حاضر بیش از ۱۰ نوع غذای سنتی استان در ردیف ثبت آثار ملی هستند که پس از ثبت به منوی غذایی رستوران ها وارد خواهد شد.

وی ورود پژوهشگران و مطالعه، تحقیق و پژوهش و ارائه راهکار از سوی آنان برای بسط و گسترش صنعت گردشگری استان را ضروری می داند و تصریح می کند: این صنعت یک صنعت فرابخشی است و این سازمان به تنهایی نمی تواند راهگشای توسعه آن باشد بلکه بایستی تمامی دستگاه های دولتی، دانشگاه ها، بخش خصوصی و ... برای رونق بخشیدن به این صنعت در استان همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با تأکید بر اینکه بیشترین مانع جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری نبود مشوق هاست، تصریح می کند: متأسفانه در استان دیدگاه مثبتی به سرمایه گذاران وجود ندارد و تا زمانی که در برخی از بخش ها این دیدگاه نظارتی بدبینانه در استان موجود است، نمی توانیم در این زمینه موفق عمل کنیم و بایستی فضای کار چه از لحاظ اداری و چه از لحاظ فرهنگی برای فعالان و علاقه مندان فراهم شود.

به آینده گردشگری ایلام خوشبینم

عبدالمالک شنبه زاده با بیان اینکه اقتصاد جهانی در حال تکیه بر گردشگری و حرکت به این سمت است، یادآور می شود: با توجه به محدودیت منابع نفت و گاز و کمبود منابع آبی برای کشاورزی، اقتصاد کشور و استان ایجاب می کند که برای توسعه همه جانبه ایلام و عدم تکیه بر اقتصاد نفتی، به سمت اقتصاد گردشگر محور حرکت کنیم.

زیرساخت ها بازهم مشکل اصلی ایلام

 استان ایلام برای توسعه صنعت گردشگری، پتانسیل های متعددی دارد، از طبیعت بکر آن گرفته تا آثار متعدد باستانی چندهزارساله و ...، این استان را به مقصدی مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است. اما علی رغم این همه توانایی و پتانسیل ها، عدم توسعه یافتگی استان ایلام در بخش های مختلف همچون راه های ارتباطی، نبود هتل های چند ستاره، عدم معرفی مناسب تفرجگاه ها و اماکن دیدنی و باستانی استان، عدم استقرار بازارچه های مناسب و ... راه را برای ورود گردشگران داخلی و خارجی به استان ناهموار کرده و رفع این موانع به همکاری دستگاه های مختلف و بخش خصوصی نیازمند است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.