زاهدان- مدیرکل بازرسی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: با تاسف باید گفت کشور ما از مرز بحران در حوزه اعتیاد گذر کرده است و این مسئله باید به جد از سوی مسولان پیگیری شود.

کشور مرز بحران را در حوزه اعتیاد گذرانده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی فرمانداری جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر با حضور فرماندار و جانشین مدیرکل بازرسی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور  در فرمانداری زاهدان برگزار شد که جانشین مدیرکل بازرسی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در این جلسه اظهار داشت: با تاسف باید گفت کشور ما از مرز بحران در حوزه اعتیاد گذر کرده است و این مسئله باید به جد از سوی مسئولان پیگیری شود.

احمد ربیع زاده افزود: مواد مخدر و اعتیاد سومین بحران جهانی است و اولین آسیب اجتماعی در کشور ما، اعتیاد به مواد مخدر عنوان محسوب می شود. وی گفت: سیستان و بلوچستان پیشانی ورودی مواد مخدر به کشور و معبر ترانزیت مواد مخدر به اروپا و سایر نقاط جهان است.

ربیع زاده بیان کرد: ما قطعا اطلاعات کافی درباره مشکلات قضایی، سیاسی،امنیتی، اجتماعی و قبیله ای از این استان داریم و قطعا با این وجود کارهای بسیاری هم در زمینه معضلات مبارزه با مواد مخدر در این استان انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به افغانستان بیان کرد: همسایگی با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر که ۲۴استان آن درگیر کشت تریاک هستند، معضل بزرگی برای سیستان و بلوچستان به شمار می رود. وی، ازدیاد فرزندان بی سرپرست اتباع پاکستانی و افغانستانی، پایین بودن سطح سواد و همسایگی با کشور افغانستان را از جمله دلایل افزایش مصرف مواد مخدر در استان برشمرد.

وی گفت: برای رهایی کشور از منجلاب اعتیاد در وهله اول لازم است تا اطلاعات و شناخت خودمان را در حوزه مواد مخدر و محرک افزایش بدهیم.

ربیع زاده گفت: در حال حاضر۵۴۰نوع ماده مخدر و محرک شناسایی شده که روز به روز هم بر این تعداد افزوده می شود و این اوج خطر را برای ما گوشزد می کند.

این مقام مسئول افزایش اگاهی خانواده ها، حساس کردن آنها به آثار مخرب مواد مخدر، استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش در حوزه اطلاع رسانی را تنها راه نجات کشور از منجلاب اعتیاد عنوان کرد.

وی گفت:طبق اطلاعات به دست آمده، ۸۰درصد سرقت های خرد و ۵۳درصد طلاق ها مربوط به اعتیاد می شوند و ۴۷درصد اعتیاد نیز ناشی از بیکاری است.

فرماندار نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: شرایط و موقعیت منطقه ای گذشته در زاهدان سبب به وجود آمدن ۴۴درصد حاشیه نشین شده که این مشکل ، نگرانی ها را در حوزه ورود و توزیع مواد مخدر افزایش داده است.

مجتبی خانجانی بیان کرد: وجود ۱۲محله حاشیه نشین و بافت فرسود، زندگی عدد قابل توجهی از شهروندان در حاشیه شهر، افزایش فاقدین شناسنامه یا مشکوک و تابعه، همجواری با مرزهای آلوده از موارد افزایش گرایش مواد مخدر در شهرستان است.

فرماندار بیان کرد:‌ استقرار کلانتری و پاسگاه در محله های حاشیه شهر، افزایش مدرسه در حاشیه شهر از ۳مورد ۲۱مدرسه در حال ساخت، افزایش ۱۴۵تخت در مراکز ترک اعتیاد، افزایش تعداد مراکز نگهداری کودکان معتاد و زنان، برگزاری همایش و سمینار ها در باب شناسایی آسیب های مواد مخدر و محرک به والدین و معلمان، افزایش برنامه های هنری و ورزشی در حاشیه شهر از جمله اقداماتی است که در راستای کاهش مصرف مواد مخدر در شهرستان انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.