نشست خبری با موضوع تشریح جزئیات و اهداف برگزاری «جشنواره ملی بُشری» با حضور مهدی یک‌پسر، دبیر جشنواره و مدیر دبیرخانه سوغات فرهنگی زائر آستان قدس رضوی و رفیع‌الدین رضوی، عضو هیئت‌مدیره «به‌نشر» و رئیس هیئت‌داوران، روز گذشته ۱۹ خردادماه برگزار شد.

رونمایی از  ۶ هزار محصول فرهنگی برای رونق گرفتن اقتصاد زیارت

قدس آنلاین - نشست خبری با موضوع تشریح جزئیات و اهداف برگزاری «جشنواره ملی بُشری» با حضور مهدی یک‌پسر، دبیر جشنواره و مدیر دبیرخانه سوغات فرهنگی زائر آستان قدس رضوی و رفیع‌الدین رضوی، عضو هیئت‌مدیره «به‌نشر» و رئیس هیئت‌داوران، روز گذشته ۱۹ خردادماه برگزار شد.  

در ابتدای این نشست، یک‌پسر اظهار کرد: مسئله‌ بسیار مهم توجه به این نکته است که صنایع فرهنگی با خودشان پیام‌های بسیاری به همراه دارند و به دلیل ظرفیت بالای این محصولات که از ایده تا عمل را شامل می‌شود، بیشتر آوردة آن‌ها فکر و اندیشه است تا متریال و مواد. از طرفی دیگر، به دلیل اینکه این محصولات نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری دارند، سود بالایی داشته و ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی هم دارند.

۷۵ درصد بازار سوغات رضوی خارجی است

وی در ادامه افزود: ما باید روی صنایع فرهنگی سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم. بر همین اساس، در شهر مشهد مطالعه‌ای انجام دادیم. البته مشهد فقط گوشه‌ای از این بازار بزرگ است که سالانه میلیاردها تومان گردش مالی در بخش سوغات رضوی دارد و ۷۵ درصد بازار این محصولات، خارجی است. بنابراین توجه به این موضوع باعث می‌شود استعدادهای فراوانی را در نظر بگیریم. از سویی دیگر، مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که این کالاهای خارجی که در این حجم وسیع در حال توزیع هستند، پیامی مغایر با جریان زیارت دارند.

یک‌پسر تصریح کرد: به همت مسئولین فرهنگی و تولیت آستان قدس رضوی از سال گذشته و با توجه به این طرح، پروژه‌ای با نام «سوغات فرهنگی زائر رضوی» آغاز شد. در همین راستا ما به دنبال ایجاد چرخه تولید و توزیع هستیم. بدین صورت که چرخه تولید را فعال کرده و در بخش توزیع نیز امکان حضور تولیدکنندگان را فراهم کنیم. لذا در بررسی‌ها و مطالعات به این نتیجه رسیدیم که بزرگ‌ترین مخاطبان بازار، کودکان و نوجوانان و بعد بانوان و سپس قشر عمومی هستند. به همین دلیل در وهله اول سوغات کودک و نوجوان و محصولات مرتبط با آن‌ها را مد نظر قرار دادیم.

نسبت به بازار کودک و نوجوان هم ضعیف عمل کردیم

مدیر دبیرخانه سوغات فرهنگی زائر آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اگر این حرکت و فعالیت عظیم فرهنگی به جریان بیفتد، ما می‌توانیم آن را در شهرهای دیگر که اماکن متبرکه دارند و دیگر مکان‌های زیارتی نیز فعال کرده و به‌خوبی گسترش دهیم. ضمناً مسئله‌ای که نباید از آن غافل شد این است که به‌صورت کلی ما نسبت به بازار کودک و نوجوان هم ضعیف عمل کردیم و حضور جدی محصولات فرهنگی خارجی نشان‌دهنده ضعف و کم‌کاری ماست.

یک‌پسر در ادامه افزود: ما یک بانک اطلاعاتی داریم که بر مبنای آن بالغ بر ۵۰۰ تولیدکننده را شناسایی کردیم. هدف آستان قدس رضوی ارتباط بین تولیدکنندگان و طراحان و ایده‌پردازان با بدنه بازار است. ضمن اینکه آستان قدس در پی تولی‌گری در این جریان است نه تصدی‌گری و ایفاگر یک نقش پدرانه و واسط میان این ۲ بخش است و به دنبال این است که ارتباط میان بدنه فکری و تولیدی را با بدنه فروش محکم کند و به جریان بیندازد.

شناسایی بیش از ۶ هزار محصول فرهنگی

وی تأکید کرد: ما تاکنون ۵ تا ۶ هزار محصول فرهنگی را شناسایی کردیم و به‌زودی آن‌ها را رونمایی خواهیم کرد که بازاری‌ها از آن‌ها بازدید کنند. جشنواره ملی بُشری نیز با این نگاه و رویکرد طراحی شده و به دنبال ارتباط تولید کننده با بازار فروش است. ضمناً خود «به‌نشر» که حامی این جشنواره است نیز برای فروشگاه‌های خود در کشور مبلغ ۱۰ میلیارد ریال کنار گذاشته که خرید کند. همچنین حرم مطهر هم قرار است از ظرفیت تولیدکنندگان استفاده کند.

در ادامه این نشست، رفیع‌الدین رضوی با اشاره به ترکیب هیئت‌داوران، گفت: داوران این جشنواره یک مجموعه موفق با تجربیات قابل توجه است که مسئولیت داوری آثار را بر عهده دارند. هدف ما در این جشنواره این است که گروه‌های تولیدکننده با هم هم‌افزایی نداشته باشند. از طرفی دیگر، ما در تغییر ذائقه مخاطب باید ۲ نکته را مد نظر قرار دهیم. نخست اینکه حرکت‌های ما باید بر اساس ذائقه مخاطب باشد و ثانیاً در طول زمان به فکر تغییر این ذائقه به جهتی بهتر باشیم که امیدوارم این جشنواره حرکت خوبی در این راستا باشد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.