قم- استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اقتصاد کشور سالم نیست، گفت: جریمه وام‌ها، دیرکرد و افزایش سود، تولیدات را از بین برده و کارخانه‌داران را بی‌چاره کرده است.

جریمه وام‌ها، دیرکرد و افزایش سود کارخانه‌داران را بیچاره کرده است

به گزارش قدس آنلاین به‌نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله سید محمد علوی بروجردی در دیدار مدیر شعب مؤسسه کوثر استان قم که در بیت مرحوم حضرت آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد، بابیان اینکه در مسائل بانکی مشکلات کشوری وجود دارد که فعالیت بانک‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است، اظهار داشت: ازجمله این مسائل موضوع ربا است، متأسفانه هنوز شناخت درستی از بانک‌ها وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه افزود: به بانک‌ها نباید به‌عنوان عامل ربایی نگاه کرد، این نگاه اشتباهی است که وجود دارد، زیرا بانک در گذشته و دوران صدر اسلام وجود نداشته، بلکه معاملات و بنگاه‌های خاص و مؤسساتی جدید است که از سوی غربی‌ها به‌وجود آمده و به مردم و جامعه خدمت‌رسانی می‌کنند به همین دلیل نباید نگاه ربایی به آن داشت.

وی گفت: در شرایطی قرار داریم که اقتصاد کشور با مشکلاتی چون تحریم مواجه است و سالم نیست، این تحریم و سالم نبودن اقتصاد به مانع بزرگ در بانک‌ها تبدیل‌شده و به آن‌ها ضربه می‌زند.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: بانک‌ها نقش بزرگی در اشتغال و کارآفرینی و رونق گرفتن کسب‌وکار و تولید دارند و باید کاری کرد تا بانک‌ها به‌راحتی بتوانند خدمت‌رسانی کنند نه اینکه به فکر گرفتن سود باشند؛ همین جریمه وام‌ها، دیرکرد و افزایش سود، تولیدات را از بین برده و کارخانه‌داران را بی‌چاره کرده است. باید اقتصاد به سمتی برود که سود بانکی افزایش پیدا نکند، بنابراین تا سود بانک‌ها پایین نیاید، مشکلات هم از بین نخواهد رفت.

آیت‌الله علوی بروجردی گفت: مسئله دیگر این است که مردم فکر می‌کنند کار اصلی بانک نگهداری از پول‌ها است و بعد هم با خیال راحت سود پول خود را بگیرند، چون جای امنی برای سرمایه حساب می‌کنند، این نگاه هم باید برای برون‌رفت از مشکلات و رونق گرفتن تولید، عوض شود، اگر مردم بدانند فعالیت اصلی بانک اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی است، قطعاً سرمایه خود را برای رونق گرفتن اشتغال، هزینه خواهند کرد.

وی گفت: دولت نباید در کار بانک‌ها دخالت کند، لازم است بانک مرکزی سیستم مستقلی داشته باشند، بانک‌ها نباید تحت‌فشار و حواله‌ای و سفارشی دولت‌ها فعالیت کنند، بلکه باید متخصصین بانک ببیند آیا فلان فرد قابلیت گرفتن وام چندمیلیونی را دارد یا نه؟ آیا می‌تواند وامی را که گرفته به بانک برگرداند یا نه؟ نه اینکه در امور بانک دخالت کرده و براساس سفارش به کسی وام دهد.

این استاد حوزه بابیان اینکه بانک صندوق خیره نیست، بلکه بانک بنگاه اقتصادی و صنعت است، گفت: در اقتصاد وجود بانک ضرورت دارد و نیاز واقعی است، سرمایه‌گذار به دنبال این است که از سرمایه خود سودی ببرد و این، زمانی میسر است که نگاه او به بانک به‌عنوان بنگاه اقتصادی باشد نه بنگاه خیریه. اگر غیر این باشد سرمایه‌گذار، سرمایه خود را در جای دیگر هزینه خواهد کرد و نتیجه این امر، ورشکستگی بانک‌ها است.

آیت‌الله علوی بروجردی عنوان کرد: باید کاری کرد دولت جدید وضع و جایگاه بانک‌ها را مشخص کند، بانک در جنبش اقتصادی نقش عمده دارد، بانک صنعت است؛ مردم به‌جای اینکه پول را در بانک بگذارند تا سود کنند، باید در تولیدات به‌کار ببندند.

وی گفت: اگر نگاه به بانک، در سطح کلان اصلاح شود و به‌عنوان مؤسسات اقتصادی مثبت نگاه شود، نه مؤسسه‌ای که آمده وامی دهد و سودی بگیرد تا مشکلات را بیشتر کند، قطعاً شاهد رونق گرفتن اشتغال خواهیم بود، بنابراین اگر نگاه به بانک به‌عنوان صنعتی باشد، قطعاً صنایع هم درست به چرخش درخواهند آمد.

آیت‌الله علوی بروجردی خاطرنشان کرد: امیدواریم نظام مدیریت، اقتصاد و استقلال بانک مرکزی و بانک‌ها در روال درست خود قرار گیرد تا شاهد پیشرفت در کشور باشیم.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه اقتصاد کشور سالم نیست، افزود: الآن همه تحریم‌ها برداشته نشده و همین مشکلاتی را برای بانک‌ها به‌وجود آورده؛ به همین دلیل باید اقتصاد را با وجود همه مشکلات قضاوت کرد. بانک‌ها لازم است در تولیدات وارد شوند و سرمایه‌گذاری کنند تا مشکلات در بحث اقتصاد از بین برود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.