اقتصاد / زهرا طوسی: قرارداد توتال که دولت از آن به عنوان یک گام برد - برد یاد می کند و ورود اروپایی ها را زمینه ساز سرمایه گذاری بیشترمی داند، با واکنش مجلسی ها روبه رو شده و قراراست متوقف شود.

طرح سه فوریتی «توقف قرارداد توتال» در مجلس

اقتصاد / زهرا طوسی: قرارداد توتال که دولت از آن به عنوان یک گام برد - برد یاد می کند و ورود اروپایی ها را زمینه ساز سرمایه گذاری بیشترمی داند، با واکنش مجلسی ها روبه رو شده و قراراست متوقف شود.

* ترس از انعقاد قراردادی مشابه کرسنت

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه این طرح امضاهای مورد نیاز برای تقدیم به هیئت رئیسه را دارد، گفت: طرح سه فورتی صبح سه شنبه(امروز) تقدیم هیئت رییسه مجلس می شود چون خبر داریم که تا چند روز آینده اگر اقدامی قبل از نافذ شدن قرارداد صورت ندهیم منافع کشور به خطر می افتد و شرایطی همانند کرسنت به وجود می آورد.

وی با اشاره به اینکه ارائه این طرح، تکلیف نمانیدگان مردم است تصریح کرد: ما با استفاده از ظرفیت قانونی که داریم اقدام می کنیم و چه این طرح رای بیاورد یا نه، ما به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.

به گفته وی این طرح با یک ماده واحده و یک تبصره تهیه شده که در ماده واحده دولت مکلف می شود روند این قرارداد با کنسرسیوم طرف قرارداد را متوقف کند تا بررسی بیشتری صورت گیرد؛ در تبصره این طرح سه فوریتی نیز ذکر شده که دولت مکلف است سایر قراردادهایی که براساس IPC در دست انعقاد است، تا زمان بررسی کارشناسی بیشتر و تامین نظر دستگاه های مسئول متوقف کند.

* فراخواندن وزیر نفت به مجلس

علی قربانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه طرح سه فوریتی در مواقع اضطراری نظیر جنگ و با حضور اعضای شورای نگهبان ارائه می شود گفت: فکر نمی کنم هیئت رئیسه مجلس این طرح را بپذیرد ولی قطعا وزیر نفت طی دو سه روز اخیر به مجلس دعوت می شود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است نمانیدگان به این طرح رای ندهند، اظهارداشت: یک نسخه از قرارداد نفتی به رئیس مجلس داده شده ولی برای اینکه به ابهامات و سئوالات نمایندگان در این خصوص نیز پاسخ داده شود در اولین فرصت وزیر به مجلس فراخوانده می شود.

* بررسی منافع ملت جزو وظایف مجلس

مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت نهم  نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت که مجلس با اختیاراتش، قدرت این را دارد که جلوی قرارداد نفتی توتال بایستد و آن را متوقف کند، اما سید مهدی حسینی مسئول سابق کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در گفت و گو با قدس تاکید می کند که از نظر قانونی کسی حق ندارد جلوی این قرارداد منعقد شده را بگیرد مگر اینکه خلافی اتفاق افتاده باشد که البته آن هم قابل رسیدگی است ولی نمی شود جلوی آن را گرفت.

وی گفت: دو سال است این تک و پاتک ها ادامه دارد، آنهایی که کارشناسی حرف زدند که پاسخشان را گرفته اند و سیاسی ها هم که قرار نیست پاسخ ها را گوش بکنند، به هر حال معتقدم که در شرایطی که تحت فشار آمریکا قرار داریم، یکی از راه های جلوگیری از تحریم همین است که اروپایی ها را بیاوریم تا جلوی آمریکا صف آرایی کنند و ما از این تضاد منافع استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.