همزمان با سالروز بازدید رهبر معظم انقلاب و صدور فرمان تاریخی ایشان مبنی بر آبادانی شهر توس، آیین گرامیداشتی عصر دیروز با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، شهردار مشهد، مسئولان استان و جمعی از علاقه مندان حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر توس، برگزار شد.

کدام عقل سلیم با توسعه گردشگری و رشد اقتصاد آن مخالف است؟

قدس آنلاین - همزمان با سالروز بازدید رهبر معظم انقلاب و صدور فرمان تاریخی ایشان مبنی بر آبادانی شهر توس، آیین گرامیداشتی عصر دیروز با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، شهردار مشهد، مسئولان استان و جمعی از علاقه مندان حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر توس، برگزار شد.
آیت الله سید احمد علم الهدی با اشاره به سفر رهبر انقلاب در ۱۹ تیر ۱۳۷۵ خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در ۲۱ سال قبل در بازدیدی، این نقطه را مورد اهتمام و تأیید قرار داده و عظمت نهفته در این سرزمین را بصورت تابلوی شفافی پیش روی جهانیان قرار دادند و این بزرگ ترین سند و دلیل امتیاز توس است.
امام جمعه مشهد مقدس از معرفت شناسی در رویکرد فرهنگی فردوسی به عنوان یکی از نکات مغفول شخصیت فردوسی یاد کرد و افزود: سه رویکرد در شخصیت فردوسی جریان دارد که عبارت از رویکرد هنری، تاریخی و فرهنگی است. متاسفانه آنچنان که شایسته شخصیت فردوسی است در حوزه رویکرد فرهنگی وی کار نشده است در حالی که وی بنیانگذار جریان انقلابی‌گری در بستر اسلام بود. فردوسی در شاهنامه نماد و اسطوره‌های پهلوانی مانند رستم را به عنوان یک جریان مقاومت و انقلابی در فضای اختناق و متحجر و حضور طاغوت زمان با استعاره معرفی می‌کند که این برآمده از حکیم بودن وی است. شاهنامه نمادی از روحیه انقلابی‌گری در بستر معارف اهل بیت است و رویکردی فرهنگی دارد و نه صرفاً حماسی و پهلوانی.

فردوسی اقتدار و خودباوری را در ملت ایران نهادینه کرد
عضو خبرگان رهبری در ادامه با تبیین اصول شاهنامه در قالب استعاره و کنایه تصریح کرد: اقتدار، استقرار، استقلال و آزادی در قالب شعر حماسی در شاهنامه تبلور دارد و نهادینه شدن این اصول باعث توسعه اقتدار و ترویج استقلال و استبداد ستیزی و استعمارستیزی یک ملت شده است. «اگر سر به سر تن به کشتن دهیم - از آن به که کشور به دشمن دهیم» مصداق این روحیه استعمار و استکبارستیزی است و حقیقت ایثار نیز در این بیت نهفته است. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: تمام فرهنگ انقلاب باید در جهت رفع مظلومیت فردوسی بپاخیزد زیرا فردوسی حکیم است و تنها دیدن جنبه‌های حماسی و تاریخی وی، ظلمی بسیار در حق وی است. فردوسی اقتدار را در ملت نهادینه کرد و موجب خودباوری یک ملت شد.
وی با قدردانی از شورای شهر و شهردار مشهد در زمینه عمران و آبادسازی و الحاق شهر توس به حریم مشهد، خاطرنشان کرد: البته با جایگاه و عظمت واقعی فردوسی و شهر توس، فاصله زیاد است و با کمال تأسف باید گفت پس از ۲۱ سال هنوز اتفاقات شایسته‌ای در زمینه احیای توس صورت نگرفته است. هنوز تنها یک فضای مسقف برای همایش‌ها در توس وجود دارد.

 سخنانم را تقطیع می کنند
آیت الله علم الهدی با انتقاد از عملکرد جریانات سیاسی در تقطیع سخنان وی یادآور شد: این رویه نه تنها ظالمانه بلکه خائنانه است که با تقطیع سخنان؛ اینجانب را مخالف فرهنگ گردشگری و توسعه اقتصاد قلمداد کنند. وی افزود: کدام عقل سلیمی با توسعه گردشگری و رشد اقتصاد آن مخالف است؟ بنده اعلام کرده‌ام که فرهنگ زیارت با فرهنگ گردشگری متفاوت است و این به معنای مخالفت نیست. ظرفیت گردشگری در مشهد مقدس آنچنان عظیم است که در منطقه کم نظیر است و در این مسیر نباید انگیزه‌های سیاسی را وارد کنیم. وی تصریح کرد: تنها نقطه‌ای که ظرفیت تأسیس مرکز جامع و کانون هنر و ادبیات قدسی و دینی اسلامی را با حضور ۲۵ میلیون زائر داخلی و ۴ میلیون زائر خارجی در کشور داراست، همین آرامگاه فردوسی است و متولیان فرهنگی و تصمیم ساز کشور باید در جهت تحقق این مهم وارد میدان شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.