خرم آباد- معاون منابع انسانی دادگستری کل استان لرستان معتقد است: با توجه به این که یک دهه از شروع فعالیت کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان می گذرد با روند تعاملی که بین این کانون و دستگاه قضایی وجود دارد چشم انداز مناسبی پیش روی حوزه کارشناسی استان متصور است و با تشکیل کارگروه تعامل استان میزان موفقیت کانون کارشناسان رسمی نسبت به گذشته در شرایط بهتری قرار دارد.

کانون کارشناسان دادگستری نسبت به گذشته در شرایط بهتری قرار دارد

قدس آنلاین، گروه استانها:  رحیم عزیزی، معاون منابع انسانی دادگستری کل استان لرستان پانزده سال در سمت های مختلف از جمله قاضی تحقیق، دادرس دادگاه عمومی انقلاب، دادیار، رئیس شعبه حقوقی، مستشار دادگاه تجدید نظر، معاون قضایی و منابع انسانی دادگستری کل استان انجام وظیفه کرده است. او با آگاهی و از روی علاقه به دنبال رشته حقوق رفته و توانسته در آن موفق ظاهر شود و در حال حاضر دانشجوی دکترای حقوق است. با او درباره فعالیت این حوزه خصوصاً کانون کارشناسان رسمی دادگستری به گفت و گو نشستیم.

چرا شغل معلمی را رها کردید و به دنبال حقوق رفتید؟

علاقه زیادی به این رشته داشتم در سال شصت و هشت در سن نوزده سالگی وارد مرکز علامه طباطبایی خرم آباد شدم و در رشته تربیت معلم تحصیل کردم بعد از  ۱۲سال خدمت در این وادی تصمیم گرفتم معلمی را رها کنم و وارد رشته حقوق شوم. ان سال ها فکر می کردم که در زمینه حقوقی می توانم در جامعه بسیار موفق تر و موثرتر خدمت کنم و تا به امروز از این تصمیمم بسیار خرسندم.

تعامل کانون با دستگاه قضایی چگونه است؟

با تدابیر و رهنمود های رئیس کل محترم دادگستری لرستان در سال ۱۳۹۴ برای اولین بار کارگروهی تحت عنوان کارگروه تعامل کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان با دستگاه قضایی تشکیل شد که در جلسات این کارگروه معاونین محترم قضایی، دادستان و مسئولین کانون حضور دارند و مسائل و موارد مربوط به حوزه کارشناسی استان مطرح و تصمیم گیری می شود. دبیرخانه این کارگروه در محل کانون کارشناسان استان مستقر است که خوشبختانه در اجرای مصوبات کارگروه اقدامات مفیدی به عمل آمده است.

چه مشکلاتی بر سر راه تعامل دستگاه قضا و کانون کارشناسان رسمی دادگستری وجود دارد؟

با توجه به مدیریتی که در صدر استان وجود دارد تعامل تام و کاملی بین کانون کارشناسان رسمی دادگستری و دستگاه قضا وجود دارد. اما با این وجود پاره ای از مشکلات از جمله نبود توازن در توان علمی کارشناسان در رشته های واحد، اختلاف نظر کارشناسان در موضوع واحد که منتهی به تشکیل هیئت های متعدد کارشناسی می شود، کمبود کارشناسان رسمی از حیث تعدادی از رشته های مورد نیاز و نبود وجود سامانه واحد برای ارجاع امور به کارشناسان در این باره وجود دارد.

برای حل این مشکل چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟

ادغام و یا حذف تشکل های موازی و متمرکز نمودن فعالیت های آن ها در کانون کارشناسان رسمی دادگستری، رفع مشکلات و ارتقا سیستم و یا طراحی یک سامانه جامع اطلاعات و سیستم ارجاع کار، جذب و به کارگیری کارشناسان رسمی با توجه به نیازمندی های استان، لزوم اعتمادسازی بین قضات و کانون در جهت انتخاب کارشناس به صورت متمرکز و بازنگری در سیستم استقراع با کیفیت کنونی، طراحی و برگزاری دوره های آموزشی مرتبط و مورد نیاز با مدیریت آموزشی دادگستری و همکاری کانون کارشناسان رسمی دادگستری و حضور و بازدید کارشناسان رسمی در استان های موفق و طی دوره های کوتاه مدت آموزشی از جمله راه حل های پیشنهادی است.

جایگاه و نقش کانون در فرایند عدالت گستری و تحقق اهداف نظام قضایی چیست؟

مسائل قضایی پیچیدگی خاص خود را دارد و قاضی بایستی از تمام امور برای اثبات حقیقت کمک بگیرد و چون قاضی نمی تواند جامع علوم باشد در بعضی از امور ناچار به اخذ نظر اشخاص متخصص و متبحر است. پس نظر کارشناس در فرایند عدالت گستری و تحقق اهداف نظام قضایی موثر است و در بعضی موارد تکلیف قانونی به استفاده از نظر کارشناس وجود دارد.

ویژگی های یک کارشناس نمونه و الگو چیست؟

پایبندی به اصول وکارشناسی و عمل به مفاهیم والایی چون راستی، درستی، رازداری، امانت داری، دخالت ندادن اغراض شخصی و مهم تر از همه حاضر و ناظر دانستن خداوند سبحان در انجام امور کارشناسی، استفاده از ابزار و تجهیزات دقیق در کشف حقایق، عدم انجام کارشناسی در حیطه های خارج از حوزه صلاحیت حرفه ای، تعامل بالا با دستگاه قضایی در ارائه به موقع گزارشات کارشناسی و مستدل کردن گزارش و تلاش در زمینه گسترش عدالت در جامعه اسلامی از جمله ویژگی های یک کارشناس نمونه و الگو است.

میزان موفقیت کارشناسان رسمی دادگستری لرستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به این که یک دهه از شروع فعالیت کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان می گذرد به نظر می رسد با روند تعاملی که بین این کانون و دستگاه قضایی وجود دارد چشم انداز مناسبی پیش روی حوزه کارشناسی استان متصور است و با تشکیل کارگروه تعامل استان میزان موفقیت کانون کارشناسان رسمی نسبت به گذشته در شرایط بهتری قرار دارد.

توقعات مردم در این باره چگونه است؟

رسیدگی قضایی پیچیدگی خاص خود را دارد و نمی توان گفت که یک پرونده از زمان طرح در دادگستری در یک موقعیت زمانی خاص به نتیجه برسد گاهی یک پرونده مهم با موضوع قتل عمد که متهم اقرار به ارتکاب جرم می کند یا یک دوربین مداربسته صحنه قتل را ضبط کرده است در مدت زمان کوتاهی به نتیجه می رسد و در بعضی مواقع دعوی مربوط به یک چک بلامحل که نسبت به امضا یا سایر مندرجات ان ادعای جعل وجود دارد به علت ارجاع ان به هیئت کارشناسی در مدت زمان طولانی تری به نتیجه خواهد رسید. اما از آن چه از آمارهای موجود در استان استنباط می شود دستگاه قضایی لرستان در روند دادرسی اطاله چشم گیری مانند سایر استان ها ندارد.

تعداد پرونده های قضایی تشکیل شده در دستگاه قضا در لرستان نسبت به سایر استان های کشور چگونه است؟ بیشتر موضوع شکایت ها بیشتر در چه حوزه ای است؟ لرستان را از نظر رسیدگی به پرونده های قضایی در کشور چه جایگاهی دارد؟

در خصوص تعداد پرونده های ورودی و خروجی نسبت به جمعیت در دادگاه های بدوی و کیفری، لرستان در رده هفتم کشوری قرار دارد و از نظر شاخص تعداد پرونده های ورودی نسبت به جمعیت در دادسراها رتبه دهم کشوری را دارد. از نظر نوع پرونده های ورودی در امور کیفری نیز به ترتیب سرقت، ضرب و جرح، صدمه بدنی غیر عمد، توهین، تهدید و در خصوص امور حقوقی مطالبه وجه خسارات دادرسی، ایسار از پرداخت هزینه از پرداخت هزینه دادرسی، مطالبه وجه چک و مهریه در کل لرستان از نظر میزان رسیدگی به پرونده ها در رتبه سیزدهم کشوری قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.