قزوین- معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: وجود سه هزار ساخت و ساز غیر مجاز در قزوین بیانگر بی توجهی به نیاز مردم و نبود نظارت و کنترل فنی در فعالیتهای عمرانی و احداث مسکن است.

۳ هزار ساخت وساز غیر مجاز در قزوین داریم

به گزارش قدس آنلاین، علی فرخزاد روز سه شنبه در همایش ناظران نظام فنی روستایی که در ساختمان شماره دو راه و شهرسازی استان قزوین برگزار شد، اظهارداشت: در بسیاری از مناطق شهری و روستایی شاید برخی به دلیل هزینه بر بودن راضی نباشند به توصیه های فنی و مقررات عمل کنند اما ما وظیفه داریم با اعتماد سازی و بیان پیامدهای بی توجهی به مقررات این نقیصه را جبران کنیم.

معاون عمرانی استانداری قزوین بیان کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر با نظارت جدی کارشناسان و مشارکت خوب نظام مهندسی ساختمان نحوه ساخت مسکن کیفی سازی شده و مقررات جدی گرفته می شود و مردم خودشان رغبت بیشتری به اصول فنی دارند.

فرخزاد تصریح کرد: ناظران فنی بهترین مشاوران مردم در ساخت و سازها هستند که باید همچنان با قدرت در این مسیر گام بردارند و فعالیتهای فنی را شتاب بخشند.

استفاده از روشهای جدید در کار ضروری است

وی اضافه کرد: با تغییر سلایق مردم ما نیز باید با ارائه روش های جدید و نو بر اساس ذائقه مردم حرکت کنیم و طرح های ما به روز باشد تا به نیازها پاسخ دهیم.

معاون عمران استانداری قزوین یادآورشد:درشرایطی که دربسیاری از مناطق روستایی استان ظرفیتهای گردشگری خوبی داریم شاید در ساخت و سازها به این موضوع کمتر توجه کرده ایم و امروز شاهد ساخت و سازهایی هستیم که به بافت روستایی آسیب زده و منظر روستا نازیبا شده است.

وی گفت: در روستای گازرخان که قابلیت گردشگری و تاریخی دارد خانه های بوم گردی ایجاد شده که مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته که نشان می دهد می توانیم با حفظ معماری سنتی به جذابیت های مناطق اضافه کنیم اما هنوز شاهد نادیده گرفته شدن مسائلی هستیم که نگران کننده است.

فرخزاد اضافه کرد: توجه به مصالح بومی و معماری اسلامی و ایرانی می تواند به کاهش مهاجرت روستایی کمک کند و ناظران فنی باید به این نکات در نظارت های خود توجه جدی داشته باشند.

معاون عمرانی استانداری قزوین اظهارداشت: برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی روستاها توجه به مقاوم سازی خانه های روستایی ضروری است و در این راستا استفاده از مصالح بومی و توجه به نمای ساختمان و زیبایی آنها مهم است.

وی گفت: در کنار مقاوم سازی برای حوادث غیرمترقبه مانند زلزله باید به منظر ساختمان، تاسیسات، رعایت مبحث ۱۹ طراحی، مصالح نیز توجه کنیم تا کارها بخوبی پیش برود.

توجه به سلایق مردم در ساخت و ساز روستایی / صدور ۹۷۰ حکم تخریب ساخت و ساز غیر مجاز

فرخزاد در ادامه گفت: در حوزه عمرانی نیاز است به سلیقه مردم توجه شود که در این راستا استفاده از ایده های روستاییان ضروری است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۹۷۰ فقره حکم تخریب در اجرای احکام دادگستری شهر قزوین برای ساخت و سازهای غیرمجاز داریم که نشان می دهد به نیاز مردم توجه نشده و باید این موضوع را در دستور کار قرار دهیم.

فرخزاد گفت: در سطح استان بیش از ۳ هزار ساخت و ساز غیر مجاز داریم که برخورد با این پدیده و تخریب آنها می تواند پیامدهای اجتماعی و سیاسی داشته باشد که وظیفه داریم از این امور پیشگیری کنیم.

فرخزاد اظهارداشت: بالا بودن آمار ساخت و ساز غیرمجاز نشان می دهد به نیاز مردم پاسخ منطقی نداده ایم در حالی که اجرای طرح هایی مانند باغ ویلا می تواند راه حل این مشکل باشد.

۷۰ میلیارد تومان در امور روستایی استان هزینه شده است

وی بیان کرد: در حوزه عمران روستایی از محل ارزش افزوده در سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان  در امور عمرانی روستاها هزینه شده است که یک سوم اعتبارات عمرانی استان است.

فرخزاد یادآورشد: اعتبارات عمرانی استان در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان بود که اختصاص حدود ۷۰ میلیارد تومان به امور عمران روستاها نقش مهمی در نوسازی و آبادانی روستاها دارد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.