نبود زیرساخت‌های خدمات گردشگری و نداشتن کنترل دقیق بر کیفیت و قیمت‌گذاری صنایع‌دستی از چالش‌های مهم گردشگری اصفهان است. این موضوع به‌قدری باعث ایجاد نارضایتی گردشگران خارجی شده که کمپین «در اصفهان خرید نکنید!» در بین گردشگران ایجادشده است.

ایجاد کمپین «در اصفهان خرید نکنید!» توسط گردشگران خارجی!

قدس آنلاین، گروه استان‌ها- راضیه کشاورز: نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان از فرودگاه اصفهان به‌عنوان یکی از چالش‌های گردشگری این شهر یاد می‌کند و می‌گوید: علیرغم اینکه فرودگاه اصفهان مهم‌ترین زیرساخت گردشگری خارجی به شمار می‌رود اما هنوز در ظرفیت‌های این فرودگاه مشکل وجود دارد.

«علی کرباسی زاده» می‌افزاید: اقدامات طراحی، مطالعات و پیش‌بینی فاینانس طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان توسط یک شرکت فرانسوی انجام‌شده اما به دلیل مشکلاتی که برای تملک زمین آن بین فرودگاه اصفهان و پایگاه هشتم شکاری وجود دارد، چند سالی است زمین‌ها برای آزادسازی طرح توسعه فرودگاه آزادسازی نشده و عملاً فرودگاه اصفهان را در حالت گلوگاهی خود نگه‌داشته است و همچنان این موضوع بزرگ‌ترین چالش زیرساختی گردشگری شهر اصفهان به شمار می‌رود.

مراکز اقامتی پاسخگوی گردشگران نیست

وی دیگر چالش گردشگری شهر اصفهان را وضعیت اقامتگاه‌های آن می‌داند و اظهار می‌کند: در اصفهان هتل‌های ۴ و ۵ ستاره به‌اندازه کافی برای اقامت گردشگران خارجی وجود ندارد، در یک فصول خاص چندین برابر حجم ظرفیت اقامت هتل‌ها گردشگر خارجی داریم و از سوی دیگر در چند ماه از سال با ظرفیت‌های خالی هتل‌ها در اصفهان روبه‌رو هستیم که این روند نشان می‌دهد ما ازنظر زیرساختی، برنامه‌ریزی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و برندینگ ضعف داریم.

کرباسی زاده تصریح می‌کند: باید برای توسعه زیرساخت‌های اقامت گردشگران با ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاران اقدام شود تا ساخت هتل برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی داشته باشند و سرمایه‌گذاران بتوانند با رغبت در این بخش ورود پیدا کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان معتقد است یکی دیگر از مشکلات گردشگری اصفهان نداشتن تقویم و برنامه‌ریزی جامع گردشگری است.

ضرورت تدوین تقویم گردشگری اصفهان

وی تأکید می‌کند: اگر برنامه‌ریزی جامعی انجام و تقویم گردشگری اصفهان را به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی تدوین‌شده داشته باشیم، باعث می‌شود در مدتی که هتل‌ها ظرفیت خالی اقامت دارند، بتوانیم از حداکثر ظرفیت برای توسعه گردشگری استفاده و ظرفیت‌های خالی را پر کنیم.

کرباسی زاده با اشاره به چالش‌های موجود در بخش فرهنگ و آموزش، ادامه می‌دهد: متأسفانه علیرغم اینکه ایرانیان و به‌خصوص اصفهانی‌ها به‌عنوان مردمی میهمان‌نواز شهرت دارند، اما به علت عدم برنامه‌ریزی جامع در فرهنگ عمومی، در این راستا ضعف‌هایی در این مهمان‌نوازی وجود دارد که وظیفه فرهنگ و ارشاد و صداوسیما است که به آن پرداخته و برای توسعه فرهنگ عمومی مردم گام برداشته و ضعف‌ها را جبران کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان می‌افزاید: یکی دیگر از چالش‌ها آموزش نیروهای تخصصی در بخش گردشگری است، زیرا علیرغم تعداد زیادی دانشگاه و محیط‌های آموزشی که در کشور و استان داریم، متأسفانه ازلحاظ آموزش‌های تخصصی حوزه گردشگری بسیار ضعف داریم و برنامه‌ریزی هم برای آموزش نیروهای انسانی در حوزه تور گردانان و خدمات پذیرش، اقامت، نیروهای گارسون، سرآشپز و غیره نداریم.

نبود زیرساخت‌های خدماتی

وی نبود زیرساخت‌های سرگرمی و خدمات جانبی گردشگری و نداشتن کنترل دقیق بر کیفیت و قیمت‌گذاری صنایع‌دستی را دیگر چالش مهم گردشگری اصفهان برشمرده و تصریح می‌کند: در حال حاضر کنترل دقیقی بر قیمت‌گذاری و کیفیت صنایع‌دستی اصفهان وجود ندارد و این موضوع باعث شده اجناس باکیفیت یا بدون کیفیت باقیمت‌های غیرواقعی به فروش برسند؛ این موضوع به‌قدری باعث ایجاد نارضایتی گردشگران خارجی شده که کمپین «در اصفهان خرید نکنید!» در بین گردشگران ایجادشده است.

کرباسی زاده لازمه رفع این مشکل را این‌گونه عنوان می‌کند که دستگاه‌های مربوطه مثل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان یا تشکل‌های تخصصی مربوطه باید  بر روی مباحث صنایع‌دستی استانداردسازی و قیمت‌گذاری صحیح داشته باشند، ساختار نظارتی خود را قوی‌تر کنند و برندی به مجموعه‌های معتبر ارائه کنند که نشانه کنترل شدن کیفیت و قیمت کالا برای گردشگران خارجی محسوب شود.

وی درنهایت تأکید می‌کند: اگر برای این چالش‌ها فکری نشود تمام ظرفیت‌های مثبت گردشگری اصفهان آرام‌آرام به تهدید تبدیل می‌شود.

ضرورت رشد سرمایه‌گذاری و توسعه تسهیلات

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان اما معتقد است اول باید به مزیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان پرداخته شود و بعد چالش‌ها به چشم آیند.

«فریدون الهیاری» تأکید می‌کند: استان اصفهان ظرفیت‌های خوبی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد و در سال‌های اخیر با موج رشد قابل‌توجه گردشگران مواجه بوده است به‌طوری‌که میزان جذب گردشگر خارجی اصفهان در ۴ سال گذشته حدود ۶ برابر افزایش داشته است.

وی می‌افزاید: چشم‌انداز آینده استان اصفهان این است که گردشگری رشد پر شتابی را داشته باشد و البته ضروری است پیش‌بینی لازم برای حضور گسترده گردشگران در این استان انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان به چالش‌های گردشگری این استان اشاره و خاطرنشان می‌کند:  برای رفع این چالش‌ها ۲ مسئله اساسی رشد سرمایه‌گذاری و توسعه تسهیلات گردشگری وجود دارد.

وی رشد سرمایه‌گذاری و توسعه تسهیلات برای سرمایه‌گذاران را مُسکنی برای رفع چالش‌های گردشگری اصفهان برشمرده و ادامه می‌دهد:خوشبختانه بخش قابل‌توجهی سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل و مراکز اقامتی و نمونه گردشگری و تفرجگاهی مختلف در حال انجام است اما تا این پروژه‌ها به ثمر برسد چند سال طول می‌کشد.

الهیاری اضافه می‌کند: ما باید در این فاصله مشکلات را حل کنیم و البته برای مدیریت این زمان، تمهیدات زیادی اندیشیده شده است ازجمله اینکه آمادگی داریم مجموعه‌ها و مجتمع‌های آپارتمانی که مالکان آن‌ها مایل به تبدیل به هتل‌آپارتمان هستند، را با هماهنگی و مساعدت‌ها به ظرفیت‌های اقامتی گردشگران اضافه کنیم.

وی یادآور می‌شود: این پیشنهاد مورد استقبال گسترده قرارگرفته است و به‌زودی تعدادی از این آپارتمان‌ها و مجموعه‌ها  وارد چرخه اقامتی گردشگران می‌شوند.

اهمیت توسعه فرودگاه و خطوط ریلی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان مشکل توسعه فرودگاه و خطوط ریلی، حمل‌ونقل شهری، ترافیک و کمبود فضای پارکینگی در اطراف اماکن تاریخی و بازارهای شهر اصفهان را چالش‌های گردشگری اصفهان خوانده و می‌گوید: البته رفع این مشکلات موردتوجه مسئولان قرارگرفته و در هر بخش اقدامات مهمی در حال انجام است و این دوران گذار به پایان خواهد رسید.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری ایران و اصفهان میهمان‌نوازی مردم به‌عنوان میراثی ناملموس است، چراکه ما به میهمان‌نوازی شهرت داریم و باید این ظرفیت را تقویت کنیم.

به گفته الهیاری، یکی از جاذبه‌های گردشگری ما فرهنگ و آداب و سنت مردم ما است،  بنابراین باید گردشگری به فرصتی برای رشد فرهنگی ما تبدیل شود نه اینکه به فرهنگ بومی ما آسیب وارد کند.

به‌هرحال انتظار می‌رود با توجه به افزایش ۳ برابری آمار ورود گردشگران به استان اصفهان، ظرفیت‌های جذب گردشگر نیز در این استان بهبودیافته و زیرساخت‌های لازم برای رضایتمندی هر چه بیشتر آن‌ها فراهم شود.

جاذبه‌های گردشگری اصفهان تنها به آثار تاریخی محدود نمی‌شود، بلکه مهمانداری و مهمان‌نوازی به‌عنوان یک میراث ناملموس در کنار ایجاد جاذبه‌های گردشگری از عرصه‌های مهم جلب گردشگر محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.