تحقق ۱۵ پیش‌بینی بیل گیتس در کتاب "کسب وکار بر بال اندیشه" که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد، شگفت‌انگیز است.

۱۵ پیش‌بینی بیل گیتس که به حقیقت پیوست

به گزارش قدس آنلاین، بیل گیتس در کتاب "کسب و کار بر بال اندیشه" ۱۵ پیش‌بینی جسورانه را عنوان کرد که امکان تحقق این پیش‌بینی‌ها در آن زمان عجیب به نظر می‌رسید.

در ذیل به شرح پیش‌بینی‌های قریب به ۲۰ سال گذشته بیل گیتس و چیزی که الان شاهدش هستیم می‌پردازیم:

۱. سایت‌های مقایسه قیمت

پیش‌بینی گیتس این بود که سرویس‌های خودکار مقایسه قیمت توسعه خواهد یافت و مردم را قادر می‌سازد تا قیمت هر کالا را در چند سایت مختلف به طور همزمان ببینند و بدین ترتیب به صرفه‌ترین قیمت را انتخاب کنند.

و چیزی که امروز با آن مواجه هستیم این است که به راحتی می‌توانیم با جستجوی یک کالا در گوگل یا آمازون قیمت‌های مختلف آن کالا را مشاهده کنیم. سایت‌هایی نظیر نکستگ(NexTag) و "PriceGrabber" نیز به طور اختصاصی برای مقایسه قیمت‌ها طراحی شده‌اند.

۲. دستگاه‌های تلفن همراه

گیتس در سال ۱۹۹۹ گفته بود مردم در آینده‌ای نزدیک دستگاه‌های کوچکی را با خود حمل خواهند کرد که آنها را در هر لحظه در دسترس قرار داده و می‌توانند کارهای مختلف‌شان را در هر جایی که هستند از طریق الکترونیکی انجام دهند. اخبار را پیگیری کنند، بلیط هواپیما رزرو کنند، از بازار بورس و اقتصادی با خبر شوند و بسیاری کارهای دیگر را انجام دهند.

اکنون گوشی‌های هوشمند و ساعت‌های هوشمند قادرند همه این کارها را انجام دهند.

۳. پرداخت مستقیم، فعالیت‌های مالی آنلاین و مراقبت‌های بهداشتی بهتر از طریق وب

گیتس پیش‌بینی کرده بود که مردم به زودی قبض‌هایشان را مستقیما و آنلاین پرداخت خواهند کرد، حساب‌های خود را مدیریت می‌کنند و از طریق اینترنت با پزشکان خود در ارتباط مستقیم خواهند بود.

چیزی که امروز شاهد آن هستیم؛ فناوری هنوز به اندازه‌ای که به عنوان مثال "اوبر" در سیستم حمل و نقل موثر بوده است، نتوانسته در عرصه بهداشت و سلامت تحول ایجاد کند، اما سایت‌هایی مانند "ZocDoc" به دنبال فراهم کردن دسترسی آسان به پزشک و برنامه‌ریزی آسان‌تر هستند.

همچنین در زمینه پرداخت آنلاین امروزه می‌توان از طریق برنامه‌هایی نظیر "PayPal" و "Venmo" به صورت لحظه‌ای و مستقیم پرداخت انجام داد و حتی به صورت آنلاین از سایت‌هایی مثل "Lending Club" پول قرض کرد.

۴. دستیاران شخصی و اینترنت اشیا

بیل گیتس پیش‌بینی کرده بود که دستگاه‌های همراه شخصی توسعه می‌یابند و به همه دستگاه‌های دیگر اشخاص چه در خانه باشد و چه در دفتر کار، متصل خواهند شد و به تبادل اطلاعات می‌پردازد. همچنین اغلب کارهای شخصی از قبیل بازبینی ایمیل، خرید مایحتاج روزمره و بسیاری از کارهای دیگر از هر نقطه امکان‌پذیر خواهد بود.

حالا این پیش‌بینی به مانند دیگر پیش‌بینی‌های محیرالعقول بیل گیتس به واقعیت پیوسته و گوگل یک دستیار شخصی بر روی تلفن‌های همراه ارائه کرده است که دقیقا همه پیش‌بینی‌های بیل گیتس را جامه عمل پوشانده است.

همچنین دستگاه‌های هوشمندی مانند "Nest" ابداع شده‌اند که دمای خانه را با توجه به فعالیت‌های روزمره و وضعیت جسمی فرد تنظیم می‌کند.

دستیاران صوتی مانند اکوی شرکت آمازون و گوگل هوم نیز امروزه قابلیت خواندن ایمیل‌ها و انجام دستورالعمل‌های صوتی اشخاص را دارا هستند.

۵. نظارت خانگی آنلاین

بیل گیتس گفته بود که سیستم نظارت آنلاین خانه رواج خواهد یافت و شما می‌توانید به راحتی ببینید هنگامی که خانه نیستید چه کسی به دیدار شما می‌آید.

چیزی که امروز شاهد آن هستیم؛ گوگل شرکت نظارت خانگی "Dropcam" را در سال ۲۰۱۴ به ارزش ۵۵۵ میلیون دلار خرید و با این کار وارد عرصه فناوری نظارت خانگی شد. اکنون با تعبیه دوربین‌های کوچکی روی در ورودی خانه‌ها می‌توان به راحتی افراد پشت در را دید.

حتی دوربین‌هایی موسوم به "مکعب حیوانات خانگی" تولید شده است که حیوانات خانگی را در حالی که صاحبشان در خانه نیست، با لیزر سرگرم می‌کند.

۶. شبکه‌های اجتماعی

بیل گیتس پیش‌بینی کرده بود که محفل‌های خصوصی آنلاین در بستر شبکه‌های اجتماعی رواج خواهد یافت و گفت‌وگو و برنامه‌ریزی برای قرارهای حضوری را ممکن می‌سازد.

همانطور که می‌دانید این پیش‌بینی امروزه به واقعیت پیوسته است و اکنون ۲ میلیارد نفر تنها در فیسبوک عضو هستند. شبکه‌های مختلفی مانند اینستاگرام، واتساپ و چندین شبکه دیگر تعداد زیادی از مردم دنیا را عضو خود می‌بینند.

۷. پیشنهادات تبلیغاتی خودکار

پیش‌بینی گیتس این بود که روزی در آینده نزدیک هوش مصنوعی قادر خواهد بود تا سلایق و علایق هر فرد را شناخته و براساس آن کالاها و فعالیت‌های مختلف را پیشنهاد دهد.

امروزه سایت‌های مسافرتی نظیر "Expedia" و "Kayak" پیشنهاداتی را به صورت خودکار مبتنی بر علایق و خریدهای قبلی مشتریان خود به آنها پیشنهاد می‌دهند.

گوگل و فیسبوک نیز تبلیغات خود را بر اساس مکان و علایق هر کاربر به آنها نمایش می‌دهند.

۸. سایت‌های گفت‌وگوی زنده ورزشی

پیش‌بینی بیل گیتس: زمانی که در حال تماشای یک رقابت ورزشی به صورت زنده از تلویزیون هستید، سرویس‌هایی خواهند آمد که با استفاده از آنها می‌توانید درباره وقایع در همان لحظه به بحث و تبادل‌نظر بپردازید و برنده مسابقه را حدس بزنید.

اکنون چندین شبکه اجتماعی با همین موضوعیت، پیش‌بینی بیل گیتس را تحقق بخشیده‌اند. توییتر بزرگ‌ترین رهبر این جریان است.

۹. تبلیغات هوشمند

گیتس گفته بود که دستگاه‌های الکترونیکی به تبلیغات هوشمند مجهز خواهند شد. آنها روند خریدهای شما را شناخته و پیگیری می‌کنند و تبلیغاتی را برای شما نمایش خواهند داد که مبتنی بر علایق و سوابق شما است.

حالا کافی است تا شما به تبلیغاتی که در گوگل و فیسبوک برای شما به نمایش در می‌آیند نگاه کنید تا متوجه این فناوری شوید.

این تبلیغات بر اساس تاریخچه کلیلک‌های کاربر، علایق، سلایق و الگوهای خرید کاربر ظاهر می‌شوند.

۱۰. پیوند به سایت‌های مرتبط  در طول پخش زنده تلویزیونی

بیل گیتس خاطرنشان کرده بود؛ پخش زنده تلویزیونی شامل پیوندهایی به سایت‌های مرتبط با محتوای مورد مشاهده و مکمل آن محتوا خواهد بود.

اما تقریبا هر آگهی بازرگانی که امروزه پخش می‌شود، بیننده را به وبسایت یا حساب توییتر راهنمایی می‌کند یا با درخواست اسکن QR code بیننده را به یکی از شبکه‌های اجتماعی ارجاع می‌دهد.

۱۱. تالار گفتمان آنلاین

پیش‌بینی بیل گیتس این بود که مسئولان مملکتی قادر خواهند تا در بستر اینترنت با مردم به صحبت بپردازند و از مشکلات و برنامه‌های در حال اجرای خود سخن بگویند. مردم نیز حرفشان را به صورت مستقیم با آنها در میان بگذارند.

امروزه اغلب خبرگزاری‌ها در انتهای هر خبر بخشی برای ابراز نظرات کاربران اختصاص داده‌اند و سایت‌هایی هم توسط ایجاد تالارهای گفتگو امکان مباحثه مستقیم مردم و مسئولان را فراهم کرده‌اند.

[شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیسبوک نقش سیاسی موثری در جهان ایفا می‌کنند. به عنوان مثال انقلاب سیاسی در لیبی، مصر و تونس متاثر از فعالیت کاربران در این شبکه‌ها بود.

۱۲. سایت‌های اینترنتی مبتنی بر علاقه

بیل گیتس: جوامع آنلاین دیگر متاثر از مکان زندگی شما نخواهند بود، بلکه با توجه به علاقه شخصی شما شکل خواهند گرفت.

اکنون بسیاری از سایت‌های خبری گسترش پیدا کرده‌اند تا مباحث و زمینه‌های مختلفی را پوشش دهند و نگاه عمیق‌تری به موضوعات خاص داشته باشند.

وبسایت "Reddit" نمونه خوبی از یک وبسایت است که به زیرگروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده که فارغ از مکان زندگی کاربر به علایق وی توجه دارد.

۱۳. نرم‌افزار مدیریت پروژه

بیل گیتس پیش‌بینی کرده بود که مدیران پروژه با استفاده از نرم افزارها خواهند توانست گروه خود را به صورت آنلاین کنار هم داشته باشند و پروژه مورد نظر خود را به بهترین نحو پیش ببرند.

صدها نرم افزار در فضای سازمانی نحوه استخدام، شکل‌گیری گروه‌ها و اختصاص کار به هر فرد را متحول کرده‌اند.

۱۴. استخدام آنلاین

گیتس گفته بود: متقاضیان شغل خواهند توانست فرصت‌های شغلی مناسب را با مشخص کردن علایق، نیازمندی‌ها و مهارت‌های فردی به صورت آنلاین بیابند.

امروزه سایت‌هایی نظیر "LinkedIn" امکان بارگذاری رزومه و یافتن شغل را طبق علایق و نیازهای فرد فراهم ساخته است و به استخدام‌کنندگان نیز این امکان را می‌دهد که کارمندان خود را براساس جستجوی مهارت‌های فردی‌شان انتخاب نمایند.

۱۵. نرم‌افزار جامعه تجاری

بیل گیتس: شرکت‌ها قادر خواهند بود تا مشاغل مختلفی را در زمینه متفاوت مانند پروژه‌های ساختمانی، تولید فیلم یا تبلیغات و امثالهم پیشنهاد دهند. این نرم افزارها این امکان را به دو شرکت بزرگ که ممکن است در یک مکان نباشند و با هم رو به رو نشوند، می‌دهد که کسب و کارهای مختلفی را با کمک هم به پیش ببرند.

اکنون نرم‌افزارهای تجاری زیادی بر روی جنبه‌های اجتماعی متمرکز شده‌اند، بنابراین کاربران به راحتی می‌توانند با به اشتراک گذاشتن تجربیات و صحبت پیرامون فعالیت‌های تجاری‌شان کسب و کار خود را با همکاری دیگران توسعه بخشند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.