۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 546501

حجاب، تأمین کننده امنیت اجتماعی

حجت الاسلام دکتر محمد علی رضایی اصفهانی
حجاب، تأمین کننده امنیت اجتماعی

قدس آنلاین - اگر به آیات نورانی قرآن کریم درباره چرایی وجوب حجاب بنگریم، متوجه می‌شویم رعایت حجاب بیش از هر چیز تأمین کننده امنیت اجتماعی و بهداشت روانی فرد و جامعه است، چنانکه خدای متعال در آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب می‌فرماید: «ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش های خود را بر خود فروتر گیرند، این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، [به احتیاط] نزدیک‌تر است و خدا آمرزنده مهربان است»

در رابطه با نگاه قرآنی به مقوله عفاف و حجاب باید از دو منظر توجه کرد؛ نخست آنکه حجاب یک قانون الهی است. دوم؛ بر اساس همین آیه نورانی، موجب امنیت و آرامش زنان و دختران و در نتیجه تأمین و تقویت بهداشت روانی افراد جامعه می‌شود.

جالب این است که خدای متعال در آیه یادشده از منظر دوم به مسأله می‌پردازد و این تذکری است برای ما که بدانیم وقتی خانمی حجاب داشته باشد و آن را بر اساس حدود و چهارچوب هایی که دین خدا می‌گوید، رعایت کند، عموم مردم او را به متانت و شخصیت می‌شناسند. بنابراین افراد هرزه و بی بند و بار و کسانی که دچار امراض روحی و روانی هستند، به دنبال آزار و اذیت و ایجاد مزاحمت برای بانوان محجبه نمی‌روند. حال آنکه عکس این مسئله بسیار رخ داده است.

به همین سبب معتقدیم رعایت حجاب، امنیت اجتماعی بیشتری برای دختران و زنان دارد؛ وقتی چنین شد، خانم‌ها آرامش بیشتری در جامعه خواهند داشت و با آرامش به اجرای نقش‌های اجتماعی خود می‌پردازند، ضمن آنکه، بهداشت روانی کلیت جامعه نیز بهتر و بیشتر تأمین می‌شود. به همین خاطر با ارتقای سطح بهداشت و آرامش روحی و روانی او، جامعه نیز از این آرامش بهره‌مند می‌شود.

آنچه از نخبگان حوزه و دانشگاه و نیز رسانه‌های جمعی و فعالان فرهنگی انتظار می‌رود این است که این رویکرد قرآنی نسبت به حجاب در جامعه تبیین شود و بانوان را متوجه برکات حجاب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.