افزودن مواد روانگردان به تنباکوی قلیان‌ها در برخی مراکز غیرقانونی ادامه دارد. به‌تازگی این خبر را رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است.

یه پُک بزن بری فضا

افزودن مواد روانگردان به تنباکوی قلیان‌ها در برخی مراکز غیرقانونی ادامه دارد.

به‌تازگی این خبر را رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  اعلام کرده و گفته است: «با وجود برخوردهای وزارت بهداشت با مراکز عرضه مواد روانگردان همراه با تنباکوی قلیان‌ها، هنوز این پدیده خطرناک در برخی جاها به صورت غیرقانونی وجود دارد». حتماً شما هم مثل ما چشمانتان گرد شده و می‌گویید: «مگه می‌شه، مگه داریم؟!» اما آن‌طوری که ایشان گفته‌اند، این موضوعِ خطری سال گذشته توی بازرسی‌ها کشف شده است و راست‌راستکی توی بعضی از تفریح‌گاه‌ها و قهوه‌خانه‌ها به تنباکوی معطر، مواد روانگردان هم  اضافه می‌کنند و افراد خوشحالی که در این جور جاها قلیان می‌کشند، بدون آنکه روحشان هم خبر داشته باشد، دچار مسمومیت با مواد روانگردان می‌شوند. ظاهراً در همان سال گذشته بسیاری از مراکزی که دست به این کار بی‌رحمانه می‌زدند، شناسایی و پلمپ شده‌اند. اما آن‌طوری که جناب رئیس اعلام کرده‌اند، این پدیده بسیار خطرناک هنوز وجود دارد و هنوز در برخی جاها به صورت غیرقانونی این کار انجام می‌شود.

چی شد که قلیان طرفدار پید اکرد؟

به گفته اهل فن از ۱۰ سال گذشته به این طرف قلیان که پیش از آن کار چیپ و خزی بود، یک‌مرتبه مد شد و کم‌کم بین جوانان طرفدار پیدا کرد. جالب اینکه این تفریح خطرناک به مهمانی‌های دخترانه هم راه پیدا کرد. نکته بد ماجرا این بود که بیشتر جوانان و حتی خانواده‌هایشان قلیان را مواد مخدر نمی‌دانستند و اصلاً و اصلاً مثل سیگارکشیدن با آن برخورد نمی‌کردند. به همراه این موضوع، باز شدن مراکز ارائه‌دهنده قلیان در نزدیکی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی به رواج بیشتر قلیان در بین جوانان و حتی نوجوانان کمک کرد. بماند که خیلی از افراد تصور می‌کردند قلیان مثل سیگار خطرناک نیست و اصلاً هم اعتیاد نمی‌آورد.

آسیب‌هایی که ازشان بی‌خبریم

اگر ماجرای قلیان‌هایی که قاطی دارند را باور نمی‌کنید، باز هم خوب است بدانید که علاوه بر افزودن مواد روانگردان به تنباکوی قلیان‌ها، متأسفانه خود تنباکوها نیز دارای مواد شیمیایی بسیار خطرناکی مانند بنزن هستند. بنزن ماده شیمیایی است که بدون شک سرطان‌زاست و بویژه خطر ابتلا به سرطان خون از طریق استعمال این ماده وجود دارد. یادتان باشد کسانی که تنباکوهای میوه‌ای را وارد کشور می‌کنند، معمولاً خیلی دلشان به حال من و شما نسوخته است. متأسفانه آمارها نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد تنباکوهای مورد استفاده، خراب، فاسد و کپک‌زده است. ضمناً به گفته کارشناسان، در بیشتر تنباکوها میزان سرب (که یک سم کشنده است) تا ۵۰ برابر حد مجاز است. قلیان به ‌دلیل مرطوب‌بودنش خیلی مستعد رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها بوده و این عوامل به‌راحتی توسط دود وارد دستگاه تنفسی شده و علاوه بر ایجاد عفونت‌های مزمن، می‌تواند تهدیدی برای ابتلا به انواع سرطان‌ها مانند سرطان ریه، لب و دهان، حنجره، کبد، مری، معده، لوزالمعده و نیز سرطان روده بزرگ باشد. خیلی از مردم بدون اینکه این موارد را بدانند، وقتی برای تفریح و دور دور با رفقایشان یا حتی خانواده بیرون می‌روند، در قهوه‌خانه‌ها یا کافه‌ها که خیلی‌هایشان بدون مجوز هم هستند، قلیان کشیده و بدون آنکه بدانند، دچار سوء‌مصرف با مواد روانگردان می‌شوند که عوارض مغزی و جسمی آن بسیار خطرناک و حتی کشنده است. باور کنید توی این ماجرا دیگر نمی‌توانید به‌آسانی جان سلام به در ببرید و بلاهایی به خطرناکی اعتیاد و بیمارها و مشکلات مغزی غیرقابل جبران می‌تواند سرتان بیاید.

به فکر باشید و تخلفات را گزارش بدهید

به دلیل عواقب بد این تنباکوها رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از همه مردم بویژه جوانان و خانواده‌ها خواسته‌ است که اولاً فریب تبلیغات دروغکی در مورد بی‌خطربودن قلیان را نخورند و سلامت خود و اطرافیانشان را به خطر نیندازند و ثانیاً هرجا مورد مشکوکی دیدند، بلافاصله موضوع را از طریق تلفن ۱۹۰ در سراسر کشور به وزارت بهداشت اطلاع دهند تا به‌سرعت و با همکاری نزدیک قوه قضائیه با متخلفان برخورد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.