معاونت وزیر نفت در امور بین‌الملل به CNN گفت: «به شما اطمینان می‌دهم که قرارداد با توتال آخرین قرارداد با این شرکت نیست و ما قراردادهای دیگری را هفته‌های آینده با این شرکت منعقد می‌کنیم».

ایران هفته‌های آینده قراردادهای جدیدی با توتال امضا می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، امیر حسین زمانی‌نیا معاونت وزیر نفت در امور بین‌الملل، گفت: دولت ایران در حال مذاکره با ۲۷ شرکت خارجی برای قراردادهایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار است و برخی از این معاملات به زودی اجرایی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، شرکت فرانسوی توتال و شرکت چینی سی‌ان‌پی‌سی هفته گذشته قرارداد چند میلیارد دلاری را برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا کردند. که این نخستین سرمایه‌گذاری از زمان لغو تحریم‌های بین‌المللی در سال گذشته است.  

امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل در حاشیه کنگره بین‌المللی نفت در استانبول در گفت‌وگو با خبرنگار CNN اعلام کرد: «من به شما اطمینان می‌دهم که قرارداد با توتال آخرین قرارداد با این شرکت نیست و ما قراردادهای دیگری را طی هفته‌های آینده با این شرکت منعقد می‌کنیم».

زمانی‌نیا، گفت: ایران با کمپانی‌ها و شرکت‌های اروپایی و آسیایی نظیر BP، گازپروم و لاک‌اویل روسیه و پتروناس مالزی مذاکره کرده است. وی اشاره‌ای به شرکت‌های آمریکایی در این باره نکرد.  

این گزارش می‌نویسد که لاک‌اویل هیچ اظهارنظری درباره جزئیات گفت‌وگو با ایران نکرده اما گفته است که پیشتر علاقه‌مندی خود را برای توسعه دو میدان در ایران اعلام کرده بود.

شرکت‌های BP، گازپروم و پتروناس نیز اظهارنظری در این باره نکردند.  

به گزارش CNN اقتصاد ایران دهه‌هاست به واسطه اجرای تحریم‌ها توسط آمریکا و کشورهای اروپایی تحت فشار است که سرانجام در اوایل سال ۲۰۱۶ این کشورها با ایران مصالحه کردند. ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم پیش از این توافق هسته‌ای با ایران را زیر سؤال برده و تهدید کرده بود.

زمانی‌نیا اعلام کرد: بسیاری نگفته‌اند که آنها منتظر ترامپ برای لغو این تحریم‌ها بودند با وجود این در واقع آنها این کار را انجام دادند و پس از امضای ‌آنها این مذاکرات صورت گرفت.

آمریکا هنوز محدودیت‌های خود را دارد که مانع از سرمایه‌گذاری بسیاری از شرکت‌های آمریکایی در ایران شده است و برخی شرکت‌های غربی از سرمایه‌گذاری در ایران صرفنظر کرده‌اند به ویژه زمانی که متوجه شده‌اند که امکان انجام معاملات با دلار با ایران ندارند.

رویترز می‌نویسد پس از لغو تحریم‌ها ایران تولید نفت خود را به شدت افزایش داد و از سوی اوپک معافیتی برای کاهش تولید این کشور منظور شد این در حالی بود که اوپکی‌ها به دنبال این بودند تا با کاهش تولید نفت عرضه را متوازن کرده و قیمت را در بازارهای جهانی بالا بکشند.  

زمانی‌نیا درباره تأثیر «طرح کاهش تولید نفت» در قیمت بازار گفت: در بازارهای جهانی افزایش عرضه وجود دارد با وجود این ما فکر می‌کنیم با اجرای طرح کاهش تولید نفت قیمت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ متعادل شود.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.