تبریز-استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: اینکه عشایر را از ییلاق و قشلاق جمع کرده و برایشان شهرک بسازیم یعنی آنها را نابود کرده‌ایم و از مسؤولان درخواست می‌کنم هیچ‌گاه به این موضوع حتی فکر هم نکنند؛ تبریز ۲۰۱۸ می‌تواند آغاز خوبی برای درآمدزایی عشایر باشد.

شهرک‌سازی برای عشایر نابودی آنها را در پی خواهد داشت

به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل جبارزاده پیش از ظهر چهارشنبه در اختتامیه گردهمایی مدیران کل امور عشایر کشور اظهار کرد: استان آذربایجان‌شرقی آماده میزبانی جلسات گردهمایی مدیران عشایر جهت ارتقای خدمات بهتر به عشایر است.

وی با بیان اینکه عشایر جزو خانواده فرهنگی و با فرهنگ مخصوص عشایر هستند، گفت: تمایل دارم در جمع‌بندی نهایی این جلسه و مصوبات جزو اولویت استان آذربایجان‌شرقی قرار گرفته و اولین استان مجری مصوبات باشیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه دولت یازدهم با شرایط خاص روی کار آمد و با محدودیت منابع زیادی روبه‌رو بود به طوریکه  خدمات مدنظر در خصوص عشایر به خوبی انجام نگرفت، افزود: با تدابیر اندیشیده شده در دولت دوازدهم، خدمات ارزنده به عشایر خواهد شد و رفع مشکلات آنها در اولویت قرار می‌گیرد.

وی با تاکید به محدودیت منابع در استان آذربایجان‌شرقی برای اخد منابع رفاهی عشایر گفت: مشکلات هر دستگاه، مشکل همه دستگاه‌هاست ولی این محدودیت‌ها هیچ‌گاه ما را از خدمت‌رسانی به این قشر زحمت‌کش باز نگذاشت.

جبارزاده با تشکر از اداره کل آموزش و پرورش در راستای خدمت‌رسانی آموزشی به قشر محروم عشایر در استان اعلام کرد: صد در صد عشایر استان آذربایجان‌شرقی در مقطع ابتدایی پوشش کامل داده شدند و این در حالی است که  ۱۶۴ مدرسه تک دانش‌آموزی با یک معلم در استان داریم.

وی افزود: هیچ‌گاه دانش‌آموزی در استان آذربایجان‌شرقی مشکل معلم و مدرسه نداشته و اجازه محرومیت دانش‌آموزی از تحصیل در استان را نخواهیم داد.

جبارزاده با بیان اینکه امید است خدمات بهتر در ابعاد دیگر برای عشایر ارائه شود، تاکید کرد: برخی مسؤولان فکر می‌کنند منظور از خدمت به عشایر اسکان و تثبیت آنهاست در حالی که این خلاف روند طبیعی عشایر بوده و باید هر چیزی به روال طبیعی خود باشد.

وی افزود: اینکه عشایر را از ییلاق و قشلاق جمع کرده و برایشان شهرک بسازیم یعنی آنها را نابود کرده‌ایم و از مسؤولان درخواست می‌کنم هیچ‌گاه به این موضوع حتی فکر هم نکنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اکثر مردم ایران و سایر گردشگران با زندگی و فرهنگ عشایر آشنا نیستند، گفت: ۲ درصد جمعیت استان آذربایجان‌شرقی را عشایر تشکیل داده ولی اگر از مردم توانایی آنها را بپرسیم فقط به لبنیات ختم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بین جوانان عشایر مدارک بالای کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد که مدام از  من کار دولتی می‌خواهند، حیف است که آنها خود را به حقوق محدود کنند و باید این جوانان به گونه‌ای ساماندهی شوند تا با تشکیل عشایرگردی درآمدزایی کنند.

جبارزاده گفت: تبریز ۲۰۱۸ می‌تواند آغاز خوبی برای درآمدزایی عشایر باشد و می‌توانیم آن را جزو مصوبات ملی آن قرار دهیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه حاصل زحمات عشایر به واسطه دلال‌ها مورد استفاده و سوءاستفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: «ورنی» استان آذربایجان‌شرقی در تهران به قیمت‌های خیلی گزافی فروخته می‌شود اما از تولیدکننده به قیمت بسیار کم خریده می‌شود که انصاف نیست.

جبارزاده با ارائه پیشنهادی در خصوص استفاده از سیستم مدرن تجارت در عرضه محصولات عشایر گفت: می‌توان خدمات، تولیدات و محصولات عشایر را از طریق تکنولوژی‌های به روز دنیا به فروش برسانیم تا فصل جدیدی در بحث جدید محصولات درجه یک تولیدات عشایر باز کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی به برپایی نمایشگاه فرش و صنایع‌دستی در تبریز اشاره کرد و افزود: از تمام مدیران حاصر در این گردهمایی درخواست می‌کنم از این نمایشگاه بازدید کنند و با تنوع صنایع‌دستی عشایر و صنایع‌دستی استان آذربایجان‌شرقی آشنا شوند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.