بجنورد- در سومین کارگروه تخصصی اشتغال استان، برنامه اشتغال فراگیر دولت با هدف افزایش جمعیت شاغل کشور به میزان ۹۷۰ هزار نفر برای سالجاری تشریح و تبیین شد و بر مبنای این برنامه، وظایف دستگاه های اجرایی و بخش های مختلف در استان خراسان شمالی نیز مشخص و ابلاغ شد.

دستگاه های اجرایی در مسیر برنامه های اشتغال فراگیر دولت حرکت کنند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی در ارتباط با وظایف دستگاه های اجرایی در خصوص برنامه اشتغال فراگیر ملی گفت: مدیران تمام دستگاه های اجرایی استان باید در مسیر برنامه های اشتغال فراگیر دولت حرکت کرده و هدفگذاری های لازم را انجام دهند.

محمود دلسپند در این کارگروه اظهار داشت:دستگاه های اجرایی استان برای پیش بینی فرصت های جدید شغلی خود بعنوان چند بخش، آمار را به صورت واقعی و شفاف اعلام کرده ضمن اینکه در جهت رفع و حذف هم پوشانی در بیان این آمارها نیز تلاش کنند تا بتوانیم پیگیری های لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه از ۹۷۰ هزار فرصت شغلی جدیدی که باید در سالجاری در سطح کشور صورت گیرد، سهم خراسان شمالی ایجاد ده هزار فرصت شغلی است، ادامه داد:متناسب با جمعیت استان، این آمار قابل قبول است لذا تمام مدیران دستگاه های اجرایی مکلف به تحقق این هدفگذاری هستند.

دلپسند تاکید کرد:باید تلاش بیشتری در جهت اجرایی کردن این برنامه ملی انجام شود که برای تحقق آن باید برنامه های مدون و منسجمی در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد:برای تحقق برنامه اشتغال فراگیر در گام نخست باید به دنبال تثبیت و صیانت اشتغال موجود استان بود و در گام بعدی فرصت های ایجاد اشتغال جدید به ویژه در طرح ها و واحدهای تولیدی که عمدتا در حوزه صنعت و معدن و کشاورزی است فراهم شود.

دلپسند در ادامه تصریح کرد:یکی دیگر از اهداف تحقق این برنامه نیز باید ارتقای اشتغال پذیری و مهارت نیروی کار باشد چرا که یکی از هدفگذاری های کلی در کشور کاهش ۸ صدم نرخ بیکاری است که به تناسب این آمار باید در خراسان شمالی نیز بتوانیم این میزان نرخ بیکاری را کاهش دهیم که البته با پیش بینی این فرصت های جدید شغلی این امر بدون شک محقق می شود.

وی بیان کرد:نیروهای کار موجود نیز در واحدهای تولیدی باید برای افزایش بهره وری، مهارت آموزی های لازم را کسب کنند ضمن اینکه تکالیف هر بخشی در این طرح ملی مشخص شده است.

دلپسند اظهار داشت:امیدواریم با یک همکاری منسجم و دقیق بتوانیم هم منابع مالی لازم را جذب استان کنیم و هم در مسیر تولید و اشتغال بیشتر و رشد آن گام برداریم.

در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری به موضوع مهارت آموزی نیز اشاره ای داشت و گفت:در راستای اجرای طرح مهارت آموزی توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی، دستگاه های اجرایی باید فارغ التحصیلان را در بخش های مختلف و واحدهای تولیدی به کار گیرند.

محمود دلسپند در ادامه تاکید کرد:باید فارغ التحصیلان دانشگاهی در یک محیط واقعی مشغول به فعالیت شوند تا بتوانند از وضعیت بازار کار، چگونگی ارتباط با مردم و بازار فروش آگاهی های لازم را کسب کنند لذا ادارات نباید از اهداف این طرح خارج شوند.

وی افزود:ضمن اینکه به بحث اشتغال کارورزان در محیط واقعی کار نظارت خواهیم کرد امیدواریم سهم واقعی از واحدهای پذیرنده نیز اعلام شود.

در ادامه این کارگروه؛ مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان گفت:برای برنامه ششم توسعه، در سال ۹۶ طرحی از سوی دولت ارائه شده که طی آن دولت موظف است هماهنگی سیاست‌های اشتغال و همچنین نظارت بر اشتغال در دستگاه های گوناگون را پیگیری کند.

حسن نوری اظهار داشت: کلیات برنامه کلان اقتصادی کشور در چارچوب بازار کار به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

وی افزود: نه تنها همه دستگاه‌های اجرایی به تدوین برنامه ویژه اشتغال کمک کردند بلکه دستگاه‌های نهادهای عمومی غیردولتی و نهادهای حمایتی هم وارد شدند.

نوری تصریح کرد:بر مبنای برنامه اشتغال فراگیر ملی و هدف گذاری تمام مدیران استان و بر اساس یکی از بسته های پنج گانه اقتصاد مقاومتی باعنوان اشتغال و توانمند سازی نیروی کار، پیش بینی فرصت های جدید شغلی برای خراسان شمالی ۱۴ هزار و ۵۰۴ شغل است که امیدواریم تا پایان سال محقق شود.

در ادامه این نشست فرصت های شغلی در بخش های اقتصادی مبتنی بر رسته های مختلف در سالجاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به گفته نوری بر طبق برنامه پایش هنوز سهم استانها از این فرصت های شغلی مشخص نشده است.

نوری در ادامه سخنان خود اشاره ای به موضوع پیش بینی فرصت های شغلی در فعالیت های مرتبط با طرح های اشتغالزایی در حوزه مداخلات سیاسی داشت و گفت:در این بخش مشکل اصلی ما با فارغ التحیصلان بیکار دانشگاهی است.

وی در ادامه اظهار داشت:فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ورود به بازار کار یا سابقه کار ندارند یا فاقد مهارت های لازم هستند که دولت با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام به برگزاری یک دوره کسب مهارت ۴ تا ۶ ماهه کرده که فارغ التحصیلان می توانند در یک محیط واقعی به عنوان مهارت آموز مراجعه کنند تا مهارت های لازم را کسب کنند.

نوری تصریح کرد: از ۵ هزار و ۵۱۰ ثبت نامی در این طرح تاکنون ۱۱۰۰ نفر مشمول این طرح قرار گرفته اند که البته سهم هر دستگاه اجرایی متولی نیز مشخص شده است.

وی تاکید کرد:پیش بینی ما جذب ۷۰درصدی فارغ التحصیلان در این طرح است که اگر دستگاه اجرایی پس از پایان طرح این فارغ التحصیلان را جذب نماید تا ۲ سال از پرداخت سهم حق بیمه معاف خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.