زاهدان- اگر سفری به مرز های شرقی کشور داشته باشید به طور حتم شب هنگام خودرو هایی را در محور های جنوب این استان مشاهده می کنید که با سرعت های سرسام آور و هم چراغ خاموش و به مثابه یک شبح از کنار شما می گریزند.

«قاچاق انسان» پدیده ای ناهنجار در مرز های شرقی

قدس آنلاین-گروه استان ها: بسیاری از این خودروهای وانت و یا سواری که به طور حامل بیش از ۲۰ مسافر هستند مَرکب انتقال اتباع بیگانه ای هستند که در پاره ای اوقات به مقصد نمی رسند.

خودرو های حامل اتباع بیگانه غیر مجاز که به دلیل سنگینی بیش از حد تعادل مناسبی در سطح جاده ندارند به کرات از جاده خارج شده و اجساد و یا مصدومان بسیاری را بر کنار جاده های این استان برجای می گذارند و از آنجا که این اجساد صاحب و نام و نشانی ندارند ماه ها در پزشکی قانونی و سردخانه بیمارستان ها برای طی شدن تشریفات قانونی و جست و جوی بستگان نامعلوم بلاتکلیف باقی می مانند.

در حال حاضر با توجه به هزینه‌های که در امر انسداد مرزهای جنوب‌شرقی انجام شده است؛ همچنان شاهد قاچاق موادمخدر، سوخت، کالا، ورود غیرقانونی اتباع بیگانه و فعالیت گروه‌های تروریستی از طریق مرزهای استان به داخل و خارج از کشور هستیم.

مرز طولانی

استان سیستان و بلوچستان با حدود ۲۷۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و ۹۸۷ کیلومتر با کشور پاکستان طی سه دهه گذشته از عمر انقلاب اسلامی دستخوش حوادث تروریستی و تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از حضور اتباع بیگانه در منطقه بوده است.

مشکلات موجود در دو کشور همسایه شرقی ایران، ناامنی و فقدان حداقل شرایط معیشتی لازم هجوم اتباع بیگانه به خاک جمهوری اسلامی ایران را تشدید کرده است.

تامین امنیت، زندگی و معیشت بهتر هدف اصلی مهاجران افغانی و پاکستانی به خاک ایران است که ورود غیرمجاز و قانونی نبودن آن، افزون بر تحمیل هزینه های هنگفت بر دولت در بخش های مختلف، معضلات متعددی را به لحاظ آسیب های اجتماعی، قاچاق کالا، ارز و مواد مخدر در کشور ایجاد می کند.

طی سال های اخیر حضور اتباع بیگانه در سیستان و بلوچستان چهره این منطقه را تغییر داده و مداخله و تحریک بیگانگان و تفرقه افکنان در ایجاد شکاف بین قومیت های مختلف، رشد بالای جمعیت مهاجر و ارتکاب آنان به اقتصاد غیرقانونی، این منطقه را به بارانداز اتباع بیگانه تبدیل کرده است.

اتباع بیگانه که به صورت غیرقانونی در مرزهای کشور تردد می کنند و برای فرار از دست ماموران عمده آنان در مکان های متروک و دور از دسترس یا بین جمعیت ایرانیان، به طور فلاکت باری زندگی می کنند به سبب رعایت نکردن مسائل بهداشتی، منشا شیوع بسیاری از بیماری ها در جامعه هستند.

بسیاری از اتباع بیگانه که از طریق لنج های باری وارد چابهار شده و یا از طریق مرز خاکی سراوان پا به ایران می نهند به طور معمول دو مقصد از جمله شهر زاهدان و کرمان را دربر می گیرد.

این مسافران غیر مجاز از مرز تا این دو شهر مبالغی بین یک میلیون تومان تا یک میلیون و پانصد هزار تومان ناچار به پرداخت هستند.

تهدید های جبران ناپذیر

نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار می کند: وجود ناامنی و نبود اشتغال در کشور های همسایه موجب شده برخی از اتباع این کشور از طریق مرزهای شرق و جنوب شرق کشور با هر ترفندی ساعت‌ها، روزها و شب‌ها در بیابان‌های مرزی اتراق کرده و به دنبال فرصت مناسب برای ورود به استان‌های مرزی و کشور باشند.

علی کرد تصریح می کند: ورود اتباع بیگانه تبعاتی مانند تهدید فرصت‌های شغلی، مشکلات بهداشتی و ورود انواع بیماری ها و مسائل امنیتی را  برای کشور به همراه داشته، علاوه بر این افرادی که به علت سرعت بالای خودروی قاچاقچیان دچار آسیب جسمی یا جانی می شوند مشکلات زیادی را برای پرسنل شبکه بهداشت و نیروی انتظامی استان ایجاد می کنند.

کرد ادامه می دهد:  این افراد زمانی که به اورژانس‌های استان برای درمان مراجعه می‌کنند موجب تراکم بیمار شده و رسیدگی به بیماران استان را دچار مشکل می‌کنند، در کنار این جسد فوت شدگان ناشی از تصادف چندین روز در سردخانه مانده و فضای سردخانه را اشغال می کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم می افزاید: از همه مهمتر از آنجایی که اتباع بیگانه قبل از ورود به کشور واکسیناسیون نشدند ممکن است بیماری های زیادی را به کشور وارد و جان هموطنان را به خطر بیندازند

وی اظهار می کند: از آنجایی که به بهبود اشتغال در استان‌های مرزی توجه جدی نشده بنابراین جوانان استان به دلیل نبود اشتغال و بیکاری از سر اجبار برای امرار معاش به قاچاق انسان و سوخت روی آورده و در این بین جان خود و اتباع بیگانه را به خطر می‌اندازند، بنابراین به صورت جدی نیاز است دولت به بهبود اشتغال در استان های مرزی و کمتر توسعه یافته توجه داشته تا جوانان برای گذران زندگی به سمت قاچاق انسان و سوخت گرایش پیدا نکنند.

وی یادآور می شود: قاچاقچیان، اتباع بیگانه را با وانت پیکان و وانت تویوتا از طریق جاده‌های فرعی و خاکی به کشور وارد می‌کنند به طوری که در برخی مواقع ۱۵ الی  ۲۵ نفر به طرز بسیار دلخراشی در این خودروها جاسازی می‌شوند و لذا رسیدگی به این مشکل نیاز به تدابیر جدی در این استان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.