حرفه هایی هستند که شاید از نظر بعضی ها، فقط کار هنری انجام دادن باشند، مثلاً تصویرسازی برای کتاب. اما اگر معتقد به اقتصاد هنر باشید و البته هنرمند هم باشید و باز البته یک هنرمند خوب که آثارتان دارای استانداردهای لازم است، می‌توانید این هنر را به عنوان یک شغل انتخاب کنید، همان طور که در دیگر کشورها انتخاب می‌شود.

خانه شما دفتر کار شماست!

به گزارش قدس آنلاین،  حرفه هایی هستند که شاید از نظر بعضی ها، فقط کار هنری انجام دادن باشند، مثلاً تصویرسازی برای کتاب. اما اگر معتقد به اقتصاد هنر باشید و البته هنرمند هم باشید و باز البته یک هنرمند خوب که آثارتان دارای استانداردهای لازم است، می‌توانید این هنر را به عنوان یک شغل انتخاب کنید، همان طور که در دیگر کشورها انتخاب می‌شود.

برای ورود به این شغل، نه نیاز به شرکت در یک آزمون استخدامی از طرف یکی از ادارات دارید، نه برای سفارش دادن کار به شما، از شما مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت و دیگر مدارک می‌خواهند و نه نیاز است برای سرمایه اولیه کارتان، از مؤسسه و یا بانکی وام بگیرید، بلکه تنها و تنها باید عاشق هنر باشید و کارتان البته خوب باشد و این خوب بودن را اهل نظر تأیید کنند نه خودتان. برای اینکه ماجرا روشن‌تر شود، سراغ «سارا دستمالچیان» رفتیم که جوان و هنرمند است و می‌تواند شما را در این راه بهتر راهنمایی کند. در ادامه صحبت های این تصویرگر موفق را می‌خوانیم.

* ورود به بازار کار

برای وارد شدن به بازار کار در این حرفه، باید در کارمان متبحر باشیم. اگر تبحر لازم را داشته باشیم، هم می‌توان با نشریات فراوانی که امروز در ایران وجود دارد ارتباط گرفت و سفارش کار پذیرفت و هم می‌توان از طریق شبکه‌هایی همچون تلگرام و اینستاگرام و... در اینترنت آثار خود را معرفی کرد. مطمئن باشید اگر آثار شما، حرفه‌ای و ارزشمند باشد برای آن‌ها مشتری پیدا خواهد شد. از طرفی وقتی ما سواد کافی در این حوزه را داشته باشیم، می‌توانیم برای علاقه‌مندان کلاس آموزشی برگزار کنیم و این کلاس‌ها می‌تواند حتی در خانه خود فرد برگزار شود و نیاز به اجاره مکان خاصی هم نیست. پس می‌توانیم به شکل‌های مختلفی کار کنیم.

هنر یک امر خدادادی است و در این مورد هم نیازی نیست که ما حتماً تحصیلات دانشگاهی داشته باشیم، اما کسی که از این تحصیلات برخوردار باشد، نشان می‌دهد که می‌خواهد جدی‌تر کار کند و داشتن مدرک یک امتیاز برای فرد است تا بتواند در برخی دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی نیز کار تدریس داشته باشد. هر چند چه در این رشته تحصیلات دانشگاهی داشته باشیم و چه از طریق استاد و شاگردی این رشته را بیاموزیم، مهم‌تر از هر چیزی آموختن و داشتن تجربه است تا یک تصویرگر بتواند وقتی شروع به کار می‌کند، سفارش‌های مختلف را به بهترین شکل انجام بدهد. برای اینکه در این کار موفق باشیم نیاز به یک ذهن خلاق داریم و باید تا می‌توانیم کتاب بخوانیم، ببینیم و تجربه کسب کنیم.

* به دو شکل می‌توان فعالیت کرد

وقتی کار تصویرگر به حد قابل قبولی رسید، او می‌تواند به دو شکل کار کند. یک شکل کار این است که تصویرگر آثاری را در قالب کتاب یا به طور مثال کارت پستال آماده کند و برای آن‌ها مشتری پیدا کند. شکل دیگر این است که تصویرگر سفارش کار را از ناشران و مؤسسات مختلف یا از نویسندگان و شاعران دریافت می‌کند. البته باید این را هم اضافه کرد که در این حرفه هم سختی‌ها و مشکلاتی وجود دارد به طور مثال یک بخش مهم و سخت کار این است که بتوانیم با ناشران قراردادهای خوبی ببندیم تا حق و حقوق تصویرگر به بهترین شکل پرداخت شود.

* نیاز به دفتر کار هم نداریم

این کار می‌تواند به عنوان یک شغل و یک حرفه کارکرد خود را داشته باشد. حرفه‌ای که در آن می‌توان زمان بیشتری را نسبت به بسیاری از شغل ها، در خانه بود و از این جهت یک امتیاز است، چون شما حتی می‌توانید بدون اینکه دفتری داشته باشید و برای آن هزینه کنید، در خانه کار کنید. البته برای رسیدن به این مرحله نیاز است که ما در کارمان خوب عمل کنیم و با خلق آثار خوب در سطح کشور شناخته شویم. خوبی این شغل این است که امروز با توجه به امکانات دنیای مجازی شما می‌توانید با کارهای خوبی که انجام می‌دهید از نقاط مختلف کشور سفارش بگیرید.

اینکه بگوییم درآمد این حرفه و هنر در ماه چه قدر است، بستگی به هنرمند دارد. چون به طور مثال وقتی شما یک سفارش برای یک کتاب می‌گیرید، بستگی به زمان قرارداد و نحوه کار کردن خود شما در طول روز دارد. مسلماً وقتی در هر روز، زمان بیشتری بگذارید، زودتر به نتیجه خواهید رسید. به عبارت دیگر، شما می‌توانید در یک ماه یک تا سه کتاب کار کنید و البته این به سرعت، تجربه و زمانی که می‌گذارید بستگی دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلام گرافیک ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    خانم دستمال چیان یکی از حرفه‌ای ترین تصویر سازهای مشهدی