سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نیز در گفت و گو با خبرنگار قدس در مورد اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد انواع خودروها گفت: رئیس شورای رقابت بعد از آنکه افزایش قیمت دادند، گفتند که این شورا توانسته دلال‌بازی و حاشیه قیمت خودرو در بازار را جمع کند، اما اکنون چند ماه است که برخی خودروهای داخلی مثل سمند و تندر با حاشیه قیمت بالای سه میلیون تومانی در بازار روبه رو هستند.

افزایش قیمت به وارداتی‌های بی‌کیفیت هم سرایت کرد

به گزارش قدس آنلاین، نظارت ناکافی بر قیمت گذاری در ایران، بدترین خودروساز جهان را هم به گرانفروشی تشویق کرده است به گونه‌ای که چینی‌ها هم برای مشتری‌های کشور ما کلاس می‌گذارند. افزایش قیمت خودروهای چینی در حالی طی هفته گذشته بازار ایران را تحت تأثیر قرارداده که هنوز این کشور شرق آسیا با وجود تولید بیشترین خودرو، کمترین فروش را در دنیا دارد.

 سهم ۳درصدی چینی‌ها در بازار
بر اساس آمارها، چین با تولید سالانه ۲۴میلیون و۵۰۰هزار خودرو درصدر تولیدکنندگان این صنعت در جهان قرار دارد؛ اما سهم این غول صنعتی در بازار بین المللی تنها سه درصد است. جالب این که ایران با سالانه بیش از ۱۰هزار دستگاه انواع خودروچینی، بیشترین خرید را از این کشور دارد.
به گفته کارشناسان، اقبال مردم به خودروهای چینی و در مجموع اتومبیل خارجی، ناشی از نابسامانی در صنعت خودرو کشوراست.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت هفته گذشته از حذف بازار دلالی خودرو و موافقت با افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا خبر داد و این خبر در حالی رسانه‌ای شد که حدود ۱۵ مدل خودرو داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان که توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند با حاشیه قیمتی تا ۴ میلیون تومان تفاوت بین نرخ کارخانه و بازار روبه‌رو هستند.
به عنوان نمونه می‌شود به اختلاف قیمت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی پارس تندر در بازار با کارخانه اشاره کرد.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نیز در گفت و گو با خبرنگار قدس در مورد اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد انواع خودروها گفت: رئیس شورای رقابت بعد از آنکه افزایش قیمت دادند، گفتند که این شورا توانسته دلال‌بازی و حاشیه قیمت خودرو در بازار را جمع کند، اما اکنون چند ماه است که برخی خودروهای داخلی مثل سمند و تندر با حاشیه قیمت بالای سه میلیون تومانی در بازار روبه رو هستند.

افزایش قیمت خودروهای چینی
وی افزود: شورای رقابت باید قبل از افزایش قیمت این حاشیه بازار را بررسی می‌کرد، اگر جلوی دو نرخی شدن قیمت خودرو در کف بازار گرفته نشود فساد بوجود می‌آید، ما هیچ صنفی جز خودرو نداریم که کالای دو نرخی داشته باشد.
وی در واکنش به افزایش قیمت خودروهای چینی خاطرنشان کرد: مگر کیفیت این خودروها بالا رفته که قیمت افزایش داشته باشد، این ماشین‌ها را حتی خودشان هم استفاده نمی‌کنند اما در کشور ما به خاطر ظاهر خوبی که دارد به فروش می‌رسد و البته هر کسی که امروز بخرد و فردا همان صفر را باید با ۵ تا ۱۰ میلیون ضرر بفروشد و اگر ۵۰۰۰ کیلومتر راه رفته باشد دیگر کسی آن را نمی‌خرد و صاحب اول وآخر این خودروها خود خریدار است. وی با اشاره به نقش نمایندگی‌ها به عنوان واسطه و همچنین تصمیم شورای رقابت در این گرانی‌ها ودو نرخی شدن در بازار خودرو گفت: قیمت جهانی خودرو در دنیا مشخص است، فرض کنید جک اس ۵ چینی بهای آن ۹۶ میلیون تومان یعنی ۳۰ هزار دلار می‌شود و اسپورتیج ۲۰۱۷ هم بین ۱۸ تا ۲۲هزار دلار قیمت دارد، بعد با چه منطقی ماشین چینی بی کیفیت با ۳۰ هزار دلار وگران به دست مردم برسد.
علی اسدی کرم، عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است: با فاصله گرفتن خودروهای تولید داخل از کیفیت مناسب، خودروهای چینی با ظاهر فریبنده به بازار ایران ورود پیدا کردند. اسدی به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر قراردادها بیشتر به سمت فرانسه سوق داده شده به صورتی که اگر دانش فنی هم در این جا به نیروی ایرانی منتقل شود، به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت بتوان جلوی واردات این خودروها را گرفت ولی در یک فرایند میان مدت با ارتقای کیفی دیگر مصرف کننده سراغ خودرو چینی نخواهد رفت.


افت کیفیت تولید داخل
همچنین به گفته عضوکمیسیون صنایع مجلس افت کیفیت تولید داخل موجب نفوذ چینی‌ها در بازار خودرو بوده است. در چند روز اخیر گرانی خودروهای وارداتی وچینی و تولید داخل کشور حواشی و اخبار فراوانی داشته‌اند.
به گزارش خانه ملت درحالی که هنوز برخی از کارشناسان از کیفیت محصولات چینی گله‌مند هستند، اما شاید بتوان یکی از دلایل اقبال برخی خریداران ایرانی به خودروهای چینی را تنوع در قیمت و آپشن آن‌ها دانست. چینی‌هایی که با شناخت کافی از بازار ایران وارد این بازار شدند و به همین دلیل شروع به واردات خودروهای با آپشن‌های جذاب و شاسی بلند کردند تا مشتریان ایرانی چشم از کیفیت پایین، کمبود لوازم یدکی وحتی قیمت محصولات آن‌ها بپوشانند.
در همین رابطه عضو کمیسیون صنایع مجلس به تحت تأثیر قرار گرفتن بازار خودرو ایران توسط محصولات چینی اشاره کرد وگفت: با فاصله گرفتن خودروهای تولید داخل از کیفیت مناسب خودروهای چینی با ظاهر شکیل و فریبنده به بازار ایران ورود پیدا کردند. به گفته وی در بحث خودروهای چینی باید دقت نظر داشته باشیم که این محصولات خدمات پس از فروش مناسبی ندارند و در ساخت این خودروها از موتورهای پرقدرت استفاده نمی‌شود و در زمان کوتاهی این خودروها دچار مشکل می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.