قزوین- امام جمعه قزوین گفت: امروز کشورهای جهان اسلام برای مقابله با ظلم، نفوذ کفار و استکبار از مرجعیت حوزه‌های علمیه الگو گرفته‌اند و خاستگاه حمایت از مستضعفان عالم، حوزه علمیه است.

حوزه‌های علمیه خاستگاه حمایت از مستضعفان عالم است

به گزارش قدس آنلاین،  آیت‌الله عبدالکریم عابدینی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح ساختمان جدید مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران استان و اولین گردهمایی خیرین حوزه، درباره اهمیت حوزه‌های علمیه اظهار کرد: اهمیت حوزه علمیه به میزانی است که اگر ما بتوانیم در مسیر ساخت حوزه علمیه کوچکترین حمایتی داشته باشیم، قدم ارزشمندی برداشته‌ایم.

نماینده ولی‌فقیه در استان بیان کرد: در گذشته‌های بسیار دور این دیدگاه درباره حوزه‌های علمیه وجود داشت که فقط جایگاهی برای حضور طلّابی است که آموزش روضه خوانی می‌بینند، اما خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی چشم ملت ایران به تاثیرگذاری جدی و مهم حوزه‌های علمیه باز شد.

امام جمعه قزوین افزود: البته تاثیرگذاری حوزه‌های علمیه به زمان انقلاب برنمی‌گردد، بلکه با پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران به این نتیجه رسیدند که کارکرد این حوزه‌ها بسیار عمیق تر و اساسی تر از چیزی بود که فکر می‌کردند.

رئیس شورای ‌عالی‌حوزه ‌علمیه استان ادامه داد: با پیروزی انقلاب مشخص شد میوه و ثمره حوزه‌های علمیه بسیار با ارزش و تاثیرگذار است، البته مردم در گذشته هم به کارکردهای حوزه علمیه واقف بودند.

وی تاکید کرد: اگر حوزه‌های علمیه نبودند امروز حرفی از حدیث ثقلین وجود نداشت و این حدیث ارزشمند به گوش ما نمی‌رسید، رسالت مهم تبلیغ دین و اطلاع رسانی به وسیله پرورش یافتگان مکتب پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) در حوزه‌های علمیه صورت گرفت.

آیت‌الله عابدینی ابراز کرد: امروز همه مسلمانان عالم می‌دانند که قرآن و اهل بیت (ع) میراث پیامبراسلام (ص) است که این موضوع از برکات وجودی حوزه‌های علمیه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان تصریح کرد: شرح حقایق قرآن و اهل بیت (ع) و تفسیر قرآن به وسیله مفسران به سمع و نظر مردم می‌رسد و تبلیغ دین، آموزش و تبیین مبانی دینی، تربیت بندگان خدا براساس آموزه‌های دینی جزو وظایف حوزه علمیه است.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه برکت دینی شدن مردم در سراسر جهان وابسته به حوزه‌های علمیه است، عنوان کرد: به جرات می‌توان گفت حوزه‌های علمیه شیعی علاوه بر تاثیرگذاری بر مسلمانان، روی مسیحیان و کلیساها هم تاثیرگذار هستند.

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: مبارزه با نفوذ استعمار در میان همه بلاد دینی از تلاش‌های تاریخی طلاب و حوزه‌های علمیه است، در ماجرای تنباکو و استعمار انگلیس یک مرجع دینی حکمی را اعلام کرد که عامل وحدت و حفظ کیان اسلامی شد و استعمار انگلیس را مجبور به عقب نشینی کرد.

رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان افزود: گاهی نوشتن یک حکم از سوی مرجع دینی حتی در حد یک سطر که عصاره حوزه علمیه است زمینه ساز تحولات بزرگی در کشور می‌شود.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی ما با رهبری امام خمینی (ره) که یکی از پرورش یافتگان حوزه‌های علمیه بود به پیروزی رسید، شخصیت بزرگی که حوزه‌های علمیه به صداقت و مرجعیت او ایمان داشتند و مردم هم با اعتماد به حوزه علمیه از مبارزه علیه حکومت طاغوت پشتیبانی کردند.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: هم اکنون کشورهای جهان اسلام برای مقابله با ظلم، نفوذ کفار و استکبار از مرجعیت حوزه‌های علمیه الگو گرفته‌اند و خاستگاه حمایت از مستضعفان عالم حوزه علمیه و علمای دینی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان تصریح کرد: امروز گستره مدیریت حوزه‌های علمیه در جهان به میزانی است که پدیده شوم داعش که توسط آمریکا در منطقه به نسل کشی مشغول است، نتوانست در مسیر نابودی اسلام قدم بردارد و هم اکنون ثانیه شماری برای نابودی اسرائیل شروع شده است.

امام جمعه قزوین ادامه داد: شکل گیری جریان مقاومت در فلسطین و لبنان به واسطه حضور طلبه جوانی چون سید حسن نصرالله بود که پرورش یافته مکتب اهل بیت (ع) در حوزه علمیه قم است، اتفاق افتاد.

وی گفت: با ورود علم و تکنولوژی، بیشترین استفاده و بهره را طلاب حوزه‌های علمیه از این دانش روز برای تبلیغ اسلام و صدور آن به نقاط مختلف جهان به کار بردند و با ترجمه قرآن و نهج البلاغه به زبان‌های خارجی زمینه گسترش اسلام را فراهم کردند.

 آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: باید حوزه‌های علمیه زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) باشد و ما به قول الهی که فرموده است که آینده جهان، آینده اهل تقوا و یقین و آینده پیروزی حق بر باطل است، باید این زمینه سازی را از حوزه‌های علمیه ایجاد کنیم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: اگر آیات نویدبخش درباره آینده جهان به ما نرسیده بود با حضور  قدرت و سلاح‌های کشتار جمعی در دست استکبار جهانی، آینده جهان را آینده‌ای تاریک می‌دیدیم، اما با مشاهده وعده‌های قرآنی آینده جهان، آینده حق و پیروزی و روشنی برای مستضعفان است و جهان ظهور ارزش‌های متعالی است.

وی تاکید کرد: برای ایجاد آینده حق و روشن باید بستر این پیروزی از حوزه‌های علمیه فراهم شود و محور مدیریت این پیروزی و مبارزه باید از طریق حوزه علمیه صورت بگیرد تا ثمردهی و خروجی ارزشمند داشته باشد.

آیت‌الله عابدینی در پایان گفت: شخصی که برای اولین بار آجرهای مدرسه علمیه فیضیه را روی هم گذاشت، نمی‌دانست که روزی شخصیتی همچون امام خمینی(ره) در این مکان پرورش می‌یابد که انقلابی را رقم می‌زند که استکبار جهانی را زمین گیر می‌کند، شکی نیست که سازنده حوزه علمیه قطعا در برکات آن شریک است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.