«تروریسم و افراط گرایی در منطقه و جهان امروز، ریشه در سیاست‌های ناسنجیده آمریکا در حمایت از کشورهای تروریست پرور منطقه دارد...»

پاسخ قاطع ایران به آمریکا/ منتظر سقوط ترامپ باشید

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه آمریکایی المانیتور (almonitor)، با انتشار گزارشی تحت عنوان "ایران به آمریکا: نگران مشکلات داخلی خودت باش"، به بررسی اظهارات مداخله جویانه وزیر دفاع آمریکا در رابطه با ایران و پاسخ مقامات کشورمان به جیمز ماتیس پرداخته است.

در این گزارش آمده است:
««مقامات ایران، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا را به خاطر اظهارات او در رابطه با تغییر رژیم این کشور محکوم کردند. ماتیس در مصاحبه با روزنامه یک دبیرستان با اشاره به روابط آمریکا و ایران عنوان کرده بود باید تا زمانی که مردم این کشور از دست رژیم فعلی خلاص شوند صبر کرد [!] او همچنین ایران را بی ثبات کننده ترین نیرو در منطقه خاورمیانه خوانده بود.

این مصاحبه در ۲۰ ژوئن منتشر شده بود اما پس از آن در ۱۰ جولای توسط برخی رسانه های انگلیسی زبان به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت.

پس از آن وزیر دفاع ایران ضمن واکنش به اظهارت ماتیس عنوان کرد: وزیر دفاع و هیئت حاکمه آمریکا بهتر است به جای تعیین تکلیف برای ملت های دیگر به فکر حل مسائل داخلی خود و بررسی علل اساسی موجود که به احتمال زیاد و در آینده‌ای نه چندان دور [نه تنها] دولت فعلی آمریکا را ساقط خواهد کرد [بلکه نظام سیاسی این کشور را نیز با چالش های فراوان و جدی مواجه می‌کند، باشد.]

وزیر دفاع ایران همچنین گفت: خوی استکباری و احساس قلدری و نادیده گرفتن قدرت ملت ها و تجاهل نسبت به وقایع تاریخی و نتایج حاصل از اینگونه اظهار نظرها، عقلانیت افرادی مثل ایشان را سلب کرده است [و اینگونه اظهارات شبیه هذیان گویی افراد بیمار و تب دار است.]

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات ماتیس عنوان کرد: تروریسم و افراط گرایی در منطقه و جهان امروز، ریشه در سیاست‌های ناسنجیده آمریکا در حمایت از کشورهای تروریست پرور منطقه [و تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی] دارد.

قاسمی اتهامات ماتیس به ایران در رابطه با حمایت از تروریسم را رد کرده و گفت که مردم منطقه بمباران فلوجه و قتل عام در حدیثه را فراموش نمی کنند؛ [نظام آمریکا و شخص وزیر دفاع کنونی آن خود مظهر تروریسم و نقض حقوق بشر هستند و مردم منطقه و جهان نقش‌شان را در قتل عام مردم بی گناه عراق در فلوجه و حدیثه از یاد نبرده‌اند.]

قاسمی ضمن انتقاد از ماتیس که گفته بود نظام ایران در میان مردمش محبوبیتی ندارد عنوان کرد که انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران شاهد حضور گسترده ۷۰ درصدی مردم بود در حالی که متحدان نزدیک آمریکا در خاورمیانه بویی از مردمسالاری و انتخابات به مشام شان نخورده است.

اکبر قاسمی، سفیر پیشین ایران در اوکراین و مصر نیز با انتشار مقاله ای در پایگاه ایران دیپلماسی به اظهارات ماتیس پاسخ داده است. قاسمی می نویسد بر توجه به تجارب ۲۰ ساله ماتیس، بویژه در رابطه با عراق و افغانستان، اظهارات او در دولت آمریکا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، حتی در مقایسه با شخصی مانند رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا که تجربه چندانی در رابطه با خاورمیانه ندارد؛ از همین رو اظهارات ماتیس باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. قاسمی در این مقاله عنوان می کند که اکثر موضع گیریی ها و اظهارات جیمز ماتیس با هدف تحریک افکار عمومی علیه ایران طراحی و بیان می شود.

البته این اولین باری نیست که یکی از مقامات دولت ترامپ موضوع تغییر رژیم ایران را مطرح می کند. تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در ماه ژوئن سال جاری گفت که ایالات متحده از کسانی که به دنبال تغییر رژیم در ایران هستند حمایت می کند.

صرفنظر از لفاظی های مقامات آمریکایی در رابطه با تغییر رژیم در ایران، توافق هسته ای با این کشور همچنان به قدرت خود باقی است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار اخیر خود با فدریکا موگرینی، مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ۱۱ جولای به گفتگو در رابطه با پایبندی آمریکا به توافق هسته ای پرداختند.

موگرینی در این گفتگو عنوان کرد: "توافق هسته‌ای متعلق به یک کشور نیست. " لاوروف نیز ضمن متهم کردن آمریکا به رعایت نکردن شرایط توافق هسته ای عنوان کرد اقدامات آمریکا حتی در تناقض با الزامات توافق هسته ای  است. »»

منبع: جام نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.