رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی منجر به ارتقای سواد عمومی مردم جامعه شده‌اند، گفت: در کنار این بسترها، شکل‌گیری استارتاپهایی نظیر اسنپ و تپسی هم به فناوری اطلاعات در کشور ما عمومیت بخشید.

اسنپ و تپسی به IT در ایران عمومیت بخشیدند

به گزارش قدس آنلاین؛ نصرالله جهانگرد در دومین جشنواره فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف که با عنوان «ITWeekend۲» صبح امروز در محل این دانشگاه و با تمرکز روی ایجاد کسب‌وکارهای نوین در حوزه فناوری اطلاعات برگزار شد، به مقوله استارتاپها پرداخت و اظهار کرد: این مهم است که برای الگو قرار دادن و کسب تجربه از پروژه‌های استارتاپی، تنها به سراغ پروژه‌های موفقیت‌آمیز نرویم و از پروژه‌های شکست خورده نیز درس بگیریم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به «برنامه جامع راهبردی فناوری اطلاعات ایران» یا همان «تکفا ۲» گفت: سال ۲۰۰۵ که درصدد عقد قراردادهای مربوط به اجرای این پروژه بودیم از حضور مشاور باتجربه هلندی بهره بردیم و تقاضای بنده از ایشان ارائه گزارشهای جامع مبنی بر پروژه‌های شکست خورده در کشورهای دیگر بود.

وی با تأکید بر اینکه در انجام پروژه‌ها «زمان» مسئله به مراتب مهمتری از «پول» است، ابراز کرد: در بررسیهایی که از نمایشگاه الکامپ سال گذشته در ارتباط با استارتاپها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که قدمت اکثر آنها کمتر از سه سال است، بیشتر در حوزه محتوا و فروش فعال هستند، عمدتا در بازار داخلی کار می‌کنند، تعداد کارکنان آنها محدود و در شروع کار کمتر از پنج نفر است و ۹۷ درصد کارکنان آنها تحصیلات دانشگاهی دارند.

چالشهای پیش‌روی استارتاپها

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چالشهای پیش‌روی استارتاپها را در زمینه‌های تأمین مالی، کمبود نیروی انسانی ماهر، سیاست‌گذاریهای دولت و چالشهای فنی دانست و عنوان کرد: ما در دولت به شدت معتقدیم که استارتاپها در شروع نباید مورد حمایت منابع دولتی و سرمایه‌گذاران فرشته قرار گیرند و حمایتها در مرحله نمونه‌سازی و رشد تخصیص یابد.

جهانگرد ادامه داد: برای نحوه تخصیص منابع و شیوه حمایتها، فرمولی در معاونت فناوری وزارت ارتباطات با همفکری همه فعالان حوزه ICT در نظر گرفته شده است؛ با توجه به اینکه استارتاپها حوزه جدیدی هستند، معتقدیم که مداخله دولت در آنها باید بسیار محدود باشد تا درگیر بروکراسیهای دولتی نشوند اما از طرفی دخالت دولت در برقراری تعادل بازار مهم و مؤثر است.

وی یادآور شد: حمایت نهادهای پشتیبان و شرکتهای بزرگ در استفاده از خدمات استارتاپها می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به نوآوری و ارتقای کیفیت محصولاتشان را برطرف کند و از سویی کمک حال استارتاپها باشند.

معاون وزیر ارتباطات درباره نبود «زیرساخت فنی» لازم که دغدغه برخی صاحبان استارتاپهاست نیز گفت: از اواخر سال ۹۳ نسلهای سوم و چهارم تلفن همراه راه‌اندازی تجاری شد و امروز تعداد گوشیهای هوشمند فعال از مرز ۴۰ میلیون گذشته است.

برنامه توسعه دسترسی به پهنای باند سیار

وی اضافه کرد: شتاب دسترسی به پهنای باند سیار در این دولت رشد قابل توجهی یافته و اکنون در وضعیت خوبی قرار دارد؛ اواخر سال ۹۲ با آقای واعظی؛ وزیر ارتباطات صحبت می‌کردیم و بنا داشتیم برنامه‌های توسعه‌ای را به نحوی راهبری کنیم تا در پایان برنامه‌های پنجم تا هفتم توسعه به ترتیب سرعت ۲، ۲۰ و ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه در دسترسی به شبکه را به وجود آوریم اما رویه رشد و ورود اپراتور جدیدی به بازار فیبرنوری کشور به گونه‌ای است که گمان می‌کنم تا سال آینده سرعت ۱۰۰Mbps در دسترسی به شبکه در حوزه ثابت فراهم شود.

جداسازی ترافیک داخلی از بین‌المللی

جهانگرد همچنین با اشاره به همکاری شورای عالی فضای مجازی در حمایت از فضای ارتباطات کشور گفت: با تصویب اعضای این شورا موفق شدیم تا نرخ ترافیک با منشأ داخل کشور را از ترافیک خارجی تفکیک کرده و نصف کنیم؛ این موضوع به اپراتورهای ارتباطی ابلاغ شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات بار دیگر به مقوله استارتاپها پرداخت و با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی منجر به ارتقای سواد عمومی مردم جامعه شده‌اند، ابراز کرد: در کنار این بسترها، شکل‌گیری استارتاپهایی نظیر اسنپ و تپسی هم به فناوری اطلاعات در کشور ما عمومیت بخشید.

وی نقدی بر ضعف تربیت نیروی انسانی ماهر در دانشگاه‌ها داشت و گفت: متأسفانه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما با ابزارهای رایج بازار آشنا نیستند و موضوع دیگری که کل ایرانیان را با ضعف مواجه کرده، نبود روحیه کار تیمی است.

نحوه برخورد با استارتاپهای در حال رشد و بالغ

جهانگرد در ارتباط با برخی راهکارها برای رشد استارتاپها در کشور عنوان کرد: ارائه تسهیلات کم هزینه فنی و استقرار، تفکیک مسئولیت حقوقی محتوا از بستر، تفکیک مسئولیت حقوقی و مالی کاربر از خدمات دهندگان و ایجاد رویه‌های انتظامی و قضایی توانمندساز و مالی از جمله برخی راهکارهاست که مسئولان قضایی هم باید توجهی به تدوین چارچوبهایی برای عملیاتی شدن آنها داشته باشند.

وی در پایان گفت: در ارتباط با راهکارهای مرحله بلوغ استارتاپها نیز باید ارزش داراییهای نامشهود در ساختار بانکی را بپذیریم و بدانیم که ۲۰ میلیون کاربر یک شبکه اجتماعی چه ارزشی دارد؛ ایجاد سازوکار رسمی برای ارزش‌گذاری داراییهای نامشهود و حمایت از حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از جمله راهکارهای دیگر در برخورد با استارتاپهای در مرحله بلوغ است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.