وزیر آموزش و پرورش در نشست مشترک شورای معاونان و روسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی در مشهد گفت: براساس سند تحول، آموزش وپرورش باید بستر تربیت را برای دانش آموزان فراهم کند و بحث تربیت در حوزه سند به معنای واقعی اجرا نمی‌شود و هنوز تمرکز ما بر آموزش است.

تربیت در آموزش و پرورش به صورت واقعی اجرا نمی‌شود

 به گزارش قدس آنلاین،  وزیر آموزش و پرورش در نشست مشترک شورای معاونان و روسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی در مشهد گفت: براساس سند تحول، آموزش وپرورش باید بستر تربیت را برای دانش آموزان فراهم کند و بحث تربیت در حوزه سند به معنای واقعی اجرا نمی‌شود و هنوز تمرکز ما بر آموزش است.

فخرالدین دانش آشتیانی افزود: وقتی مؤلفان کتاب‌های درسی کتاب می‌نویسند، سعی بر پرمحتوا بودن کتاب دارند که این نگاه آموزشی است و اشکال جاری نظام آموزش و پرورش و برنامه‌ها این است که برنامه‌ریزی درسی و کلاس‌ها برنامه‌های آموزشی را دنبال می‌کنند و تربیت به عنوان عامل خارج از کلاس درس برنامه‌ریزی می‌شود؛ در حالی که شیوه برنامه درسی باید به صورت مشارکتی باشد.

آشتیانی با تأکید بر اینکه باید تمرکز بر روی تربیت باشد، ادامه داد: معلم در کلاس درس مسئولیت تربیت را بر عهده دارد نه آموزش. این اشتباه است که فکر کنیم، معاون پرورشی وظیفه تربیت و معلم کلاس وظیفه آموزش را دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه سند تحول بنیادین می‌توان دو نگاه را دنبال کرد، اظهار داشت: نگاه نخست یک برداشت سطحی از سند را دنبال می‌کند و نگاهی ظاهری دارد، اما نگاه دوم به اراده، خواست و اجرایی شدن سند می‌نگرد.

دانش آشتیانی اضافه کرد: باید بررسی کرد که در شرایط فعلی چگونه می‌توان سند تحول بنیادین را اجرا کرد و در این زمینه چه راهکارهایی وجود دارد. آیا با دستور العمل‌های مختلف می‌توان روح سند را جاری کرد یا باید به اصول دیگری توجه داشت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در نظام آموزش و پرورش باید بررسی شود که هدف اصلی چیست. آیا هدف این است که دانش را به دانش آموزان منتقل کنیم یا بستری برای تربیت دانش آموزان فراهم کنیم؟ چون سند تحول بنیادین، تربیت فرزندان را مورد توجه قرار می‌دهد، هر چند که نمی‌توان از آموزش نیز بسادگی عبور کرد.

وی به ضرورت به کارگیری رویکردهای مختلف در تربیت دانش آموزان اشاره کرد و افزود: در گام نخست باید دانش آموزان ظرفیت‌ها و توان و استعدادهای خود را شناسایی کنند و در گام دوم باید ارتباط دانش آموزان با خدا مورد تأکید قرار گیرد. همچنین معلمان باید در دروس مختلف به چنین موضوعاتی اشاره کنند و حتی در دروسی مانند ریاضی هم می‌توان چنین ارتباطی را برای دانش‌آموزان تفسیر کرد.

دانش آشتیانی گفت: رابطه دانش‌آموز با دیگران رویکرد سومی است که باید در نظام تعلیم و تربیت مورد تأکید قرار گیرد تا دانش‌آموزان چگونگی رابطه خود با همسن و سالانشان را آموزش ببینند.

وی تأکید کرد: دانش آموزان باید یاد بگیرند که می‌توانند دیدگاه‌های مختلف نسبت به موضوعات داشته باشند و در کنار یکدیگر در یک فضای صمیمی رشد کنند.

وزیر آموزش و پرورش چهارمین رویکرد را ارتباط دانش‌آموزان با اجتماع دانست و اظهار کرد: دانش آموزان علاوه بر اینکه باید با دیگران رابطه برقرار کنند، باید بتوانند با اجتماع خود نیز به بهترین شکل ممکن ارتباط داشته باشند.

آشتیانی گفت: معلم ما باید بداند که مسئولیت دارد، چنین زمینه‌هایی را فراهم کند و می‌توان در دروس مختلف رویکردهای تربیتی را دنبال کرد.

وی افزود: مهارت‌های زندگی نیز باید در تمام ساعت‌های تحصیل به دانش‌آموزان ارائه شود و نباید اتخاذ چنین رویکردهایی به ساعت‌هایی غیر از ساعات کلاس درس سپرده شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر مدل درست طراحی شود و آموزش‌های لازم ارائه شود، می‌توانیم به اهداف تربیتی آموزش و پرورش دست پیدا کنیم، اما متأسفانه هر مسئله ای که در آموزش و پرورش بنا بر حل آن داریم، یک فعالیت جدا از برنامه‌ریزی برای آن در نظر می‌گیریم و این در حالی است که مسائل باید در کلاس درس حل شود.

دانش آشتیانی تأکید کرد: هدف ما تربیت است و این تربیت در مکانی به نام کلاس درس و توسط معلم اتفاق می‌افتد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.