این نخستین رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده آمریکاست که در زمانی کمتر از یک سال از عمر ریاست جمهوری اش طرح استیضاحش به مجلس آمریکا می رود. دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا به اتهاماتی نظیر عدم تمکین از قانون اساسی، قسم دروغ، کتمان حقیقت و تلاش برای منحرف کردن تحقیقات قضایی در مورد جاسوسی روسیه در انتخابات آمریکا متهم است و از طرف نمایندگان کنگره و بخش عظیمی از جامعه آمریکا متهم به نقض قانون است.

استیضاحش کلید خورد

 به گزارش قدس آنلاین،  این نخستین رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده آمریکاست که در زمانی کمتر از یک سال از عمر ریاست جمهوری اش طرح استیضاحش به مجلس آمریکا می رود. دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا به اتهاماتی نظیر عدم تمکین از قانون اساسی، قسم دروغ، کتمان حقیقت و تلاش برای منحرف کردن تحقیقات قضایی در مورد جاسوسی روسیه در انتخابات آمریکا متهم است و از طرف نمایندگان کنگره و بخش عظیمی از جامعه آمریکا متهم به نقض قانون است

دلیل اصلی کلید خوردن پرونده استیضاح ترامپ

«برد شرمن»، در این طرح «دونالد ترامپ» را به مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم و خواستار استیضاح  وی شده است. این نخستین‌باری است که یک قانون گذار آمریکایی به طور رسمی طرحی را برای استیضاح ترامپ مطرح می‌کند.  استیضاح رئیس‌جمهور مستلزم رأی اکثریت قانون‌گذاران در مجلس نمایندگان آمریکا است؛ مجلسی که در حال حاضر اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دارد. جمهوری‌خواهان در مقایسه با دموکرات‌ها ۲۴ کرسی بیشتر در مجلس نمایندگان در اختیار دارند. این در حالی است که پیشتر گروهی از جمهوریخواهان آمریکایی از استیضاح رئیس جمهوری این کشور حمایت کرده بودند.  به اعتقاد شرمن،   اخراج «جیمز کومی»، رئیس پیشین پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) از سوی ترامپ  در حالی که وی در حال انجام تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بود مصداق جلوگیری از اجرای عدالت است.  این نماینده دموکرات در اظهارات خود به گفته‌های کومی اشاره کرد که اذعان کرده بود، ترامپ وی را برای متوقف کردن تحقیقات درخصوص پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مجبور کرده است.

تاریخچه استیضاح روسای جمهور آمریکا

در طول تاریخ ایالات متحده، تنها دو رئیس جمهور در سنا محاکمه شده‌اند. در هر دو مورد نیز آنان با آراء بسیار اندک از خطر برکناری نجات یافتنداندرو جانسون و بیل کلینتون تنها رؤسای جمهوری بودند که تجربه تلخ محاکمه در زمان حضور در کاخ سفید را پشت سر گذاشتند. هر دو تنها با یک رأی اضافه توانستند به ریاست جمهوری خود ادامه دهند. درجریان ماجرای واتر گیت در سال ۱۹۷۴، پس از تصویب طرح استیضاح رئیس جمهور در کمیته قضایی مجلس نمایندگان،  ریچارد نیکسون که نسبت به تصویب این طرح در مجلس نمایندگان و سپس محکومیت خود در سنا اطمینان داشت داوطلبانه از مقام خود کناره‌گیری کرد.

دردسرسازی های ترامپ جوان برای پدر بی خبر!

پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ابعاد جدیدی پیدا کرده و هر روز مدارک جدیدی افشا می شود. این پرونده دارای پیچیدگی های بسیاری است که بخش های مختلف کنگره، سنا و وزارت دادگستری آمریکا را درگیر خود کرده است. استعفا مشاور امنیت ملی آمریکا و عزل رییس پلیس فدرال آمریکا هم نتوانست ترامپ را از اتهامات در پرونده خلاص کند بلکه سبب شد این اتهامات سنگین تر شود.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد، پسر ارشد دونالد ترامپ با یک وکیل روس که او فکر می‌کرد اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون دارد، دیدار کرده است. به گزارش بلومبرگ، چند روز بعد، دونالد ترامپ جونیور، پسر دونالد ترامپ اذعان کرد که  یک وکیل روسی در یک جلسه در سال گذشته به او اطلاع داد که اطلاعات بالقوه و مخربی در مورد هیلاری کلینتون در دست دارد که به دونالد ترامپ کمک میکند در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری پیروز شود.

ترامپ جوان، متن ایمیل های خود را با همکاری یک خبرنگار انگلیسی که این جلسه را سازماندهی کرده بود، منتشر کرد. این روزنامه نگار بریتانیایی و مدیر بازاریابی، به ترامپ جوان در زنجیره ای از ایمیل ها گفته بود: ” بدیهی است که سطح اطلاعات بسیار بالا و اطلاعات آن نیز فوق العاده حساس است که نشان دهنده حمایت روسیه از دونالد ترامپ است”.

حاشیه های فروش سلاح به عربستان

بعد از آنکه ترامپ رقمی نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار با سعودی ها قرار داد فروش اسلحه و ادوات نظامی بست؛ این اقدام واکنش های شدیدی را در میان قانونگذاران کشورش بر انگیخت. «تد لیو» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا و «تد یوهو» نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا در نامه ای به «اد رویس» سرپرست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خواستار برگزاری نشستی به منظور بررسی این تصمیم و عواقب آن شدند.نمایندگان مذکور در این نامه تصریح کردند کنگره آمریکا از زمان عقد قرارد داد فروش این سلاح ها مدت ۳۰ روز فرصت دارند تا جلو اجرای این قرار داد را بگیرد.این قانونگذاران همچنین پیش نویس قطعنامه ای را به مجلس آمریکا ارائه داده اند که در آن شرایط ویژه ای برای فروش سلاح های هوا به زمین به عربستان در نظر گرفته شده است.نمایندگان مذکور که در گذشته بار ها جنایات عربستان سعودی در یمن را مورد انتقاد قرار داده اند در این نامه بار دیگر به این اقدام ها اشاره کرده و نسبت به خطراتی که حملات رژیم سعودی به یمن برای غیر نظامیان در بر داشته و دارد ابراز نگرانی شدید کرده اند.
 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.