یاسوج-کیفیت و کمیت پوشش گیاهی را شاخص توسعه‌یافتگی و تعادل آب و هوا می دانند اما این شاخص در استان کهگیلویه و بویراحمد جای خود را به آتش و پس رفت داده است.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد طعمه آتش سودجویان

قدس آنلاین- گروه استان ها: جنگل‌ها به عنوان اکوسیستمی پویا جایگاه مهمی در تامین رفاه، آسایش و سعادتمندی جوامع بشری دارند و هر هکتار جنگل قادر به جذب ۷۰ تن گرد و غبار است.

این در حالی است که در طی سال های اخیر بنا بر گفته مسئولان  کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۸۰۰۰ هکتار از جنگل های این استان طعمه آتش شده است.

با وجود این که در طی سال جاری به دفعات مکرر جنگل های این استان دچار آتش سوزی شده است و شاخص آتش سوزی و تخریب منابع طبیعی سرعت گرفته است اما هنوز هیچ اقامی برای جلوگیری از این روند رو به افزایش انجام نشده است و حتی تجهیزات اطفای حریق در حد لازم و معمولی وجود ندارد.

کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به‌گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

علت آتش سوزی ها

از آنجا که بنا بر گفته مدیرکل منابع طبیعی استان و همچنین مدیرکل بحران علت ۹۷درصد آتش سوزی ها عمدی  عنوان می شود لذا به نظر می رسد که مافیایی به نام زمین خواران دستی بر این آتش دارد که هنوز ادارات دولتی برای کوتاه کردن این دست شوم کاری از دستشان بر نیامده است.

۱۰۰۰ مورد آتش سوزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه می گوید: تعداد ۹۵۲ مورد آتش سوزی در ۱۰ سال گذشته در جنگل‌ها و مراتع این استان رخ داده است که متاسفانه موجب از بین رفتن ۸۷۰۰ هکتار از جنگل های استان شده است.

متاسفانه با وجود حوادث  بی شمار در استان اما نبود چرخبال اطفای حریق و کمبود نیروهای قرقبان از موانع مهار آتش سوزی در مناطق سخت گذر این استان استعزت الله بهشتی فر بیان می کند: فقط در طی سه ماه ابتدای امسال ۵۰ فقره آتش سوزی  به وقوع پیوسته است که این حریق ها منجر به تخریب ۲۳۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد شده  است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اذعان می کند: متاسفانه جنگل‌ها و مراتع پیچاب، کوه لار، کوه عنا در باشت، انبار شاهی در گچساران، مختار و گردوه در بویراحمد، بهرام بیگی در دنا و شرابگروه در چرام از مهم‌ترینمناطق دچار آتش سوزی شده در سال جاری است.

امکانات اطفای حریق در حد صفر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تعدد آتش سوزی ها در استان بیان می کند: متاسفانه با وجود حوادث  بی شمار در استان اما نبود چرخ بال اطفای حریق و کمبود نیروهای قرق بان از موانع مهار آتش سوزی در مناطق سخت گذر این استان است.

وی اظهار می کند: کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۸۷۴ هزار هکتار جنگل و ۵۴۰ هزار هکتار مرتع به حداقل ۳۰۰ قرقبان نیاز دارد که هم اینک ۷۴ قرقبان در جنگل‌ها و مراتع این استان مشغول خدمت هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد که به دلیل سخت گذر بودن بسیاری از مناطق این استان نیروهای امداد و نجات پس از ساعت‌ها پیاده روی به منطقه بروز حادثه می‌رسند که این امر در طولانی شدن مهار آتش و افزایش خسارت‌ها نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد: شیب تند کوه، دسترسی نداشتن به محل عرصه و وجود پرتگاه‌های خطرناک، وزش باد و عدم آنتن‌دهی برای خطوط تلفن همراه در برخی منطقه ضرورت وجود چرخ بال برای امداد و نجات در این استان را بیشتر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.