در مطلب امروز قرار است با هم به ۵ تکنولوژی که در حال حاضر هم استارتشان زده شده و می‌خواهند در آینده حسابی زندگی‌مان را تغییر دهند، نگاهی بیندازیم.

از جات تکون نخور...!

در خانه، روی کاناپه یا مبل نشسته و مشغول تماشای تلویزیون هستید. ربات مستخدم شما که در آشپزخانه مشغول پختن غذای مورد علاقه‌تان است، بر روی صفحۀ نمایشگرش نوشته شده نمک در خانه تمام شده است. شما همان‌طور که روی مبل نشسته‌اید، عینک واقعیت‌مجازی‌تان را به چشم زده و وارد فروشگاه مواد غذایی می‌شوید. یک بسته نمک به همراه سایر وسایل موردنیازتان را سفارش می دهد و بعد عینک را از روی چشمانتان برمی‌دارید. چند لحظه بعد وسایلی را که سفارش داده بودید، از طریق پهپاد برایتان ارسال می‌شود. به همین سادگی! شاید بخندید و بگویید این فقط قسمتی از یک فیلم تخیلی‌ است و نمی‌تواند هیچ‌گاه واقعیت داشته باشد. البته حق هم دارید، شاید تصور زندگی به این شکل کمی سخت و به دور از واقعیت باشد، اما واقعیت این است که در آینده‌ای نه‌چندان دور تمام این اتفاقات به زندگی روزمره هر کداممان تبدیل می‌شود و شما می‌توانید به تمام کارهایتان در حالی که به مبل تکیه داده‌اید، رسیدگی کنید. باور نمی‌کنید؟! در مطلب امروز قرار است با هم به ۵ تکنولوژی که در حال حاضر هم استارتشان زده شده و می‌خواهند در آینده حسابی زندگی‌مان را تغییر دهند، نگاهی بیندازیم.

هوش مصنوعی
چندین سال پیش که ربات‌هایی شبیه انسان با قابلیت انجام چند فرمان دستوری ساخته ‌شد، همه پیش‌بینی می‌کردند روزی فرا میرسد که این ربات ها جای انسان را بگیرند و هوش آن‌ها به هوش انسان نزدیک می‌شود. امروزه می‌بینیم که تمام آن پیش‌بینی‌ها در حال وقوع است و هوش مصنوعی روزبه‌روز پیشرفت بیشتری می‌کند. با این تفاوت که علاوه بر ربات‌های فیزیکی، حالا هوش مصنوعی در گوشی و کامپیوتر هر کدام از ما هم وجود دارد. ربات‌های سخنگو مثل «کورتانا» در سیستم‌عامل ویندوز و یا دستیارهای صوتی مختلف مثل گوگل هوش‌های مصنوعی هستند که در رایانه‌ها و یا تلفن‌های هوشمند به کار گرفته شده‌اند. اما مسلماً در آینده‌ای نزدیک شما قادر خواهید بود تا یکی از همین ربات‌های انسان‌نما را به استخدام خود دربیاورید و کارهای خسته‌کننده روزمره را به دست آن بسپارید تا درست مثل خودتان برای شما انجام دهد و یا قادر هستید از راه دور و بدون دست‌زدن به موس یا کیبورد، فقط با فرمان‌های صوتی تمام کارهای کامپیوتری خودتان را انجام دهید. شاید تعجب کنید اما چند سال آینده حتی در ادارات و سازمان‌ها هم از این ربات‌های فیزیکی به جای انسان استفاده می‌شود. مثلاً فرض کنید به بانک مراجعه می‌کنید و با کمال تعجب می‌بینید تمام متصدیان بانک ربات‌های هوشمندی هستند که با سرعت زیاد مشغول پاسخگویی به امور انسان‌ها هستند.

واقعیت‌مجازی
واقعیت‌مجازی که مدتی‌ است وارد زندگی ما شده و در همین صفحه فناوری هم تا به حال چندین بار بررسی‌اش کرده‌ایم، قرار است در آینده حسابی سبک زندگی‌مان را تغییر دهد. بله، درست است که در حال حاضر از عینک‌های واقعیت‌مجازی فقط برای انجام بازی‌های جذاب ۳۶۰ یا دیدن فیلم‌های vr استفاده می‌شود. اما در آینده‌ای نزدیک سایر کاربردهای این عینک‌های جادویی شناخته می‌شود و می‌توان حدس زد که تغییر و تحولات زیادی را با خودشان به همراه دارند. مثلاً بعید نیست چند سال آینده در حالی که در خانه روی مبل نشسته‌اید، به کمک یکی از همین عینک‌های واقعیت‌مجازی بتوانید داخل فروشگاه‌های اطراف منزلتان چرخ بزنید و از قیمت و موجودی اجناس آن فروشگاه باخبر شوید. یا مثلاً فرض کنید قصد خرید خانه جدید دارید و به کمک همین عینک‌های واقعیت‌مجازی می‌توانید قبل از خرید یا اجاره، درون خانه را مشاهده کرده و در آن قدم بزنید.

پخش زنده از اینترنت
اگر به یاد داشته باشید، همین سه چهار سال پیش بود که نسل جدیدی از اینترنت پرسرعت یعنی ۳G و به دنبال آن شبکۀ ۴G در کشور به وجود آمد و باعث ایجاد انقلابی در اینترنت همراه شد. تا قبل از آن کمتر کسی پیدا می‌شد که از سرعت اینترنت تلفن همراه راضی باشد. به همین دلیل هم استقبال چندانی از آن نمی‌شد. اما با ایجاد زیرساخت‌های شبکه ۳G و ۴G، اکثر مردم رغبت بیشتری به استفاده از اینترنت تلفن همراه خود پیدا کردند. با استفاده از اینترنت نسل چهارم می‌توانید یک فیلم را بدون اینکه نگران کندبودن سرعت اینترنت و تیک‌زدن آن باشید، به‌صورت آنلاین تماشا کنید. در چند سال‌ آینده با افزایش بیشتر سرعت اینترنت همراه و همچنین پیشرفت بیشتر سیستم پخش زندۀ در فضای وب، شما قادر خواهید بود تا به جای استفاده از شبکههای اجتماعی، بهصورت زنده و ویدئویی با دوستانتان صحبت کرده و یا به بحث و گفتوگوی زنده در یک گروه بپردازید.

حمل کالا با پهپاد
چند وقتی است که پای پهپادهای کوچک حتی به کشور ما هم کشیده شده و گاهی می‌بینیم برای فیلمبرداری صورت هوایی از همین پهپادها استفاده می‌کنند. اما مسلماً در آینده‌ای نزدیک از آن‌ها برای انجام امور مهم‌تری به غیر از فیلمبرداری و یا جنبه سرگرمی استفاده می‌شود. یکی از پژوهش‌هایی که در دنیای تکنولوژی شروع شده، استفاده از این پهپادها برای حمل کالا است. تصورش سخت نیست اگر طی چند سال آینده شرکت پست به جای حمل کالاهای درون‌شهری با موتور و یا ماشین از همین پهپادها در خطوط هوایی مشخص استفاده کند. بدون شک استفاده از حمل و نقل هوایی توسط پهپادها می‌تواند فعالیت خیلی از شرکت‌های فروش و یا نقل و انتقالات کالا و یا حتی فروشگاه‌های اینترنتی را راحت‌تر کند.

گجت‌های هوشمند
همان‌طور که هوش مصنوعی سعی می‌کند خودش را به انسان نزدیک‌تر کند، دنیای وب هم سعی دارد تا بیشتر در زندگی ما نفوذ کرده و بیشتر با ما تعامل داشته باشد. تا همین چند سال پیش برای استفاده از خدمات اینترنت فقط می‌توانستید از کامپیوتر استفاده کنید. اما بعدتر که گوشی‌های هوشمند وارد زندگی‌مان شد، روند استفاده از اینترنت و فعالیت‌های مربوط به آن هم تغییر کرد و حالا شما می‌توانید هر وقت که اراده کنید، از خدمات اینترنت از طریق گوشی‌تان استفاده کنید. اما امروزه دنیای وب از گوشی موبایل هم به ما نزدیک‌تر شده و با استفاده از ساعت و یا دستبندهای هوشمند می‌توان از خدمات اینترنت استفاده کرد. گجت‌های پوشیدنی هوشمند مثل ساعت، دستبند، عینک و... روزبه‌روز در حال پیشرفت بیشتری هستند و خدمات متنوع‌تری را اضافه می‌کنند. به عنوان مثال، می‌توانید با استفاده از آن‌ها پیام‌هایتان را چک کنید، به موسیقی گوش بدهید، تماس بگیرید، علائم تندرستی و سلامت بدنتان را چک کنید و... . حال تصور کنید که چند سال دیگر هر وسیله‌ای که از آن استفاده می‌کنید، شکل هوشمندش ساخته شده و خدمات اینترنتی به شما ارائه می‌دهد. از کلاهی که سرتان می‌کنید و می‌تواند درجۀ گرما را در هوای سرد برای شما تنظیم کند تا مبلی که روی آن می‌نشینید، هر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.